12.07.2021  |  Branchenyt

Nu får Aarhus Havn sin Marselistunnel

Et bredt flertal i Folketinget har netop besluttet at bygge en tunnel mellem E45 og Aarhus Havn. Marselistunnellen bliver bygget og delvis betalt af statslige midler, og projektet har en skønnet anlægsudgift på 2,7 milliarder kroner.

Aarhus skal have den tunnel mellem motorvej E45 og havnen, som der i mange år har været snak om. Det har et bredt flertal i Folketinget nu besluttet.

”Det er en markant anerkendelse af, at Aarhus Havn er hele Danmarks havn og Danmarks internationale havn. Med den beslutning har det politiske Danmark sikret Aarhus Havns vækstmuligheder og dermed vores placering på fremtidens Danmarkskort. Vi er meget glade i dag”, siger Aarhus Havns CEO Thomas Haber Borch i en pressemeddelelse.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Beslutningen er nu taget, men der kommer til at gå en del år, før den første lastbil kommer til at køre igennem tunnelen. Staten forventer, at projektet igangsættes i 2025, og inden da skal der gennemføres miljøkonsekvensvurdering og udbud. Selve anlægsperioden vil tage cirka fem år, og tunnelen vil således stå færdig omkring år 2030.

Læs også: Aarhus arbejder for at blive mest bæredygtige havn i Østersøområdet

”I anlægsperioden er det helt afgørende, at vores kunder sikres fremkommelighed, så de let og smidigt kan komme til og fra havnen, mens byggeriet står på. Derfor vil jeg appellere til, at der politisk bliver taget hånd om den problematik så hurtigt som muligt – og meget gerne i samarbejde med transporterhvervet,” siger Thomas Haber Borch.

Beslutningen om at bygge Marselistunnellen er en del af et større infrastrukturforlig, der også betyder en udvidelse af E45 til 6 spor på strækningen fra Aarhus S til Aarhus N og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S.

”Vi har kunder, der i spidsbelastningsperioder holder i kø på E45 for at komme frem til Aarhus Havn. Derfor er motorvejsudvidelsen endnu en rigtig god nyhed for hele Produktionsdanmark og for transporterhvervet, når dansk eksport skal ad motorvejen via havnen og videre ad søvejen ud i hele verden,” fastslår Thomas Haber Borch.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere