02.10.2020  |  Branchenyt

Novo Nordisk: Nu skal 60.000 leverandører også bruge vedvarende energi

I april 2019 lancerede Novo Nordisk en ny miljøstrategi, der havde som mål, at deres miljø- og klimaaftryk skulle ned på nul. I år lykkedes det dem at bruge 100 procent vedvarende energi i deres egen produktion. Nu er tiden kommet til at skabe samme udvikling hos leverandørerne, melder virksomheden.

”Vores ambition om at have et miljøaftryk på nul er en hjørnesten i vores ambition om at være en gennemgående bæredygtig virksomhed”, siger adm. direktør i Novo Nordisk Lars Fruergaard Jørgensen i en pressemeddelelse.

Dette er grundlaget for, at virksomheden nu udvider deres indsats for at skabe en produktion baseret på 100 procent vedvarende energi til at inkludere sin forsyningskæde – og dermed leverandørernes produktion. Målet er, at alle direkte leverandører baserer deres leveringer til Novo Nordisk udelukkende på vedvarende energi i 2030.

Læs også: Nyt samarbejde med SAS Cargo skal mindske Novo Nordisks CO2-udledning

Målet skal opnås i samarbejde med eksisterende og nye partnere og indebærer en deling af den viden og de erfaringer, som Novo Nordisk har gjort sig i forbindelse med deres egen omstilling til vedvarende energikilder.

”At opnå (bæredygtighedsmålsætningerne, red.) kræver, at vi ser udover vores egen organisation og samarbejder med leverandører på tværs af adskillige sektorer for at accelerere overgangen til vedvarende energi. Vi håber, at andre på tværs af erhvervslivet også vil nyde gavn af disse tiltag”, uddyber Lars Fruergaard Jørgensen.

Der er tale om i hvert fald 60.000 forskellige direkte leverandører. Hvis det lykkedes, kan Novo Nordisk beskære drivhusgasudledningen i deres forsyningskæde med 300.000 tons.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere