Ni trin til at genskabe en mere robust forsyningskæde post-corona
Alverdens forsyningskæder har fået sig en ordentlig rystetur. Coronakrisen har på seriøs vis tryktestet supply chain robusthed, og ikke alle overlever. Vi bringer her bud fra en stribe eksperter på, hvordan du skaber en mere robust forsyningskæde, der kan modstå lidt af hvert i fremtiden.
Resiliens. Det er navnet på den egenskab, der i løbet af kort tid blevet den mest eftertragtede egenskab i supply chain verdenen. Vi kan også kalde det modstandsdygtighed eller robusthed. Årsagen er selvfølgelig coronakrisen, som har budt på virkelighedens test af forsyningskæders evne til at modstå pludselig opståede kriser. Krisen bliver sammenlignet med 2. verdenskrig. Det er voldsomt. Tiden vil vise, hvem der kommer igennem med skindet på næsen. Men det er sikkert, at der vil være mange, som enten vil have lidt store tab eller slet ikke overlever.
Vi har læst, lyttet til og talt med en stribe eksperter, der sammenlagt peger på følgende ni faktorer, som er centrale for at skabe en robust forsyningskæde.
”Jo mere kompleks og global forsyningskæden er, jo større er behovet for avancerede it-værktøjer til scenario planlægning”.
Beslutsomt lederskab: Når krisen blusser op i fuldt flor, er der behov for hurtige og beslutsomme handlinger – også selvom der ofte ikke vil være hverken tilstrækkeligt datagrundlag eller enighed i organisationen. ”Dette er ikke en tid til konsensus og proces, men kræver stærkt og beslutsomt lederskab samt beslutningstagen”, skriver Deborah Ellis og John Gattorna, forfattere til adskillige bøger om supply chain strategi, i en blog på Linkedin den 15. april.
Scenario planlægning: Værktøjer til scenario simulering er nødvendige for at foretage de rette taktiske valg på den mellemlange bane. ”Jo mere kompleks og global forsyningskæden er, jo større er behovet for avancerede it-værktøjer til scenario planlægning, der kan simulere best og worst case scenaria på den korte og mellemlange bane af fx flaskehalse i forsynings- og logistiknetværk, skift i behov og placering af varelagre - ligesom de er stærke til at afdække fremtidige risici”, skriver Deborah Ellis og John Gattorna.
Risikovurderinger: Gransk risici forbundet med alle væsentlige faktorer for din forsyningskæde, som fx risici hos leverandører, jer selv og kunder. Risiciene vil meget forskellige for forskellige brancher og forretningsmodeller. Brug mange kilder til at forstå og forudse markedsudviklingen på både kunde- og leverandørsiden. Sådan lyder budskabet i en blog på Linkedin af Paul Wiberg-Jørgensen den 21. April.
Fokuser på leverandører med højeste profiteffekt: I kan ikke tage højde for alle risici, så derfor skal I fokusere på de leverandører, der påvirker jeres bundlinje mest. Og det er ikke nødvendigvis jeres største A- eller B-leverandører. ”De er ikke så lette at identificere, det kræver analyser af produktlønsomhed, kritiske leverandører, finansiel stabilitet hos leverandører, leverandørernes kundepræferencer, hvilke ressourcer der skal til etc.”, skriver professor Holger Schiele fra University of Twente i blog på Linkedin den 23. april.
Cash is king: Det er afgørende at placere varer der, hvor de kan sælges. Mangel på likviditet har taget livet af mangen en god virksomhed. Læs for eksempel artikel med Søstrene Grene i denne udgave af SCM+Logistik.
Etabler eller udvikl jeres S&OP: Sales & operations planning processen er afgørende for at tilvejebringe en kvalificeret idé om efterspørgsel, som dernæst i en fast og regelmæssig proces bliver afstemt med produktion, indkøb, økonomi etc. ”S&OP er nøglen til at opnå robusthed og gå fra at være reaktiv til at være proaktiv. En krise som coronakrisen kræver masser af krisestyring, hvor det er en stor fordel at kende sin forsyningskæde i detaljer. Det er altid svært at se ind i fremtiden, og S&OP løser ikke alle problemer. Men S&OP giver et godt grundlag for at kunne reagere og krisestyre”, fortæller professor Jan Stentoft fra SDU på et webinar den 4. maj arrangeret af PwC Operations Consulting.
To læringer fra kinesiske CSCO’er
Kina er seks uger foran Europa og Nordamerika i kampen mod covid-19. Gartner fremhæver den 6. maj to læringer, som vestlige CSCO’er kan lære af deres kinesiske kollegaer. De lyder:
Innovation af planlægningsprocessen, og
gentænk den måde forretningsdriften bliver udført på.
Kinesiske virksomheder er allerede i fuld sving med at pille eksisterende planlægningsprocesser fra hinanden og etablere nye processer. Mange kinesiske supply chain ledere nulstiller lige nu forecastet for en periode. Andre har indført en covid-19 intelligence agent rolle, der skal indsamle data og indsigter, som kan kvalificere scenaria-baseret planlægning.
Krisen har også tvunget kinesiske virksomheder til at operere på helt nye måder. En kinesisk fødevareproducent droppede for eksempel distributøren og etablerede en direkte salgskanal til slutforbrugere. En anden virksomhed registrerede, at e-handelskanalen blev styrket af krisen, men at lageropstillingen havde hovedfokus på butikslevering. De ændrede derfor opsætningen til et integreret lager, der både kan levere til butikker og e-handelskunder med høj effektivitet.
Brug digitale værktøjer: Når krisen rammer os, vælter de fleste planer, og der opstår hele tiden nye situationer. Cloud-baserede teknologier som kunstig intelligens og machine learning samt digitale tvillinger kan hjælpe med at simulere og tilvejebringe realtidsdata til alle relevante parter, skriver Alis Sindbjerg Hemmingsen fra Optilon i en blog på Linkedin den 15. april.
Datahygiejne og gennemsigtighed: Realtidsdata, gennemsigtighed og datadeling med kunder og leverandører er uhyre vigtig. Det er de fleste enige i. ”Men der er mange snubletråde. Det kræver systemintegration og datahygiejne. Garbage in giver garbage out gælder stadig, og derfor kræver digitalisering, at data bliver tastet korrekt ind, og at de løbende bliver ’vasket’”, fortæller professor Jan Stentoft, SDU.
Tag ved lære: Vi ser ud til at nærme os en tid, hvor bølge 1 af coronavirusen bliver fortid. Hvordan forbereder forsyningskæderne sig på bølge 2 og 3 eller andre disruptions? ”Det gør vi blandt andet ved at evaluere grundigt på læren af bølge 1. Vi sender for eksempel et detaljeret spørgeskema ud til alle medarbejdere både blue og white collar for at høste læring fra alle hjørner af vores værdikæde. Hvad kan vi gøre bedre næste gang? Vi fokuserer også på løbende dialog med kunderne. Hvor bevæger de sig hen, og hvordan kan vi understøtte?”, fortæller adm. direktør Søren Birn fra Fertin Pharma i webinar den 4. maj arrangeret af PwC Operations Consulting.