Netbutikker skal være på tæerne med nye emballageregler
Fra 2025 skal danske virksomheder selv betale for håndteringen af deres emballage, men allerede fra 2024 skal virksomhederne registrere og indberette deres emballageforbrug. Især e-handlerne skal være opmærksomme på de nye regler.
Man skal ikke lade sig snyde af navnet “Udvidet producentansvar”, advarer Henrik Theil fra Dansk Erhverv. De nye regler for emballage, som betyder, at virksomheder fra 2024 skal tilmelde sig en registrering af alt den emballage, de bruger, og fra 2025 også skal betale for håndteringen af det emballageaffald, de genererer, kommer nemlig til at ramme rigtigt mange virksomheder og især e-handlere vil blive påvirket.
“Ordet ”producent” skal i denne sammenhæng forstås som enhver virksomhed, der pakker sine varer i en eller anden form for emballage, uanset om det er papkasser, plastbeholdere eller noget helt tredje. Det gør mange e-handlere jo”, forklarer han og uddyber:
“Ligeledes betyder ”markedsfører” i denne sammenhæng ikke en salgsindsats, men at emballagen kommer ud i samfundet”.
Danmark gennemfører fra 2025 EU’s direktiv om udvidet producentansvar for emballage, der sikrer, at langt mere emballage bliver genbrugt eller genanvendt. Allerede fra 2024 skal virksomhederne dog registrere og indberette deres emballageforbrug.
Målet med det udvidede producentansvar er, at få virksomhedernes til at reducere brugen af materialer og designe mere genanvendeligt emballage. Ifølge Miljøministeriet kommer cirka 41.000 danske virksomheder til at skulle betale for affaldsbehandling af deres emballage.
Virksomhederne skal altså indberette og betale for deres emballageforbrug. I de fleste EU-lande er det allerede tilfældet i dag, hvilket danske virksomheder, som sælger til for eksempel til Tyskland oplever. EU-reglerne om producentansvar for emballage trådte i kraft allerede 1. januar 2023 i langt de fleste medlemsstater.
Som virksomhed skal I være opmærksomme på disse datoer for de danske regler:
1. En producent eller importør, der markedsfører emballage, skal registreres senest den 31. marts 2024.
1. En producent eller importør, der udelukkende markedsfører genbrugsemballage skal først registreres fra den 1. januar 2025.
1. En producent eller importør, der påbegynder markedsføring af emballage efter 31. marts 2024 skal registrere sig senest 14 dage før markedsføringen påbegyndes.
Det betyder blandt andet, at alle danske virksomheder, der sender emballage på markedet – hvad enten det er som importører eller påfyldere – fremover skal betale for håndteringen af det emballageaffald, de genererer.
”Det giver god mening, at den virksomhed, som har producentansvar for emballage, allerede nu skaber sig et overblik over, hvilke typer og mængder af emballage, de sender på markedet. Især for virksomheder med e-handel, hvor der er ekstra transportemballage, er det vigtigt at følge med i de nye regler og bekendtgørelser, som bliver færdige i år. Derfor har vi også samlet informationen om ”producentansvar for emballage” i et tema på Dansk Erhvervs hjemmeside. Dansk Erhverv har også været med til at starte kollektivordningen ’VANA’, som kan rådgive og informere om udviklingen på området”, forklarer chefkonsulent Andreas Hastrup Clemmensen fra Dansk Erhverv.
Læs også: Flere handler direkte med virksomheder online
”Bæredygtighed er nøgleordet i meget af den regulering, der kommer i de næste par år om alt fra markedsføring, emballage og produkters livscyklus. Det kan dog være svært at sætte ord på den præcise regulering i god tid, da flere direktiver og forordninger først forhandles i EU-regi, inden de bliver en del af dansk lovgivning. I Dansk Erhvervs nyhedsbreve og på webinarer samt vores guides vil vi løbende levere nyt om nye regler, så medlemmer kan forberede sig på nye eller ændrede vilkår”, siger chefkonsulent Henrik Theil, Dansk Erhverv.
- PiB