Flere handler direkte med virksomheder online
Forventninger om lavere pris, bedre kvalitet og hurtigere adgang til nye produkter får forbrugerne til at kigge mod virksomheder, der sælger egne produkter direkte til forbrugerne. Det viser E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv.
Hvad har Barons, Eyda og Velux tilfælles?
De er såkaldte D2C-virksomheder – altså virksomheder, som sælger egne produkter direkte til forbrugerne uden mellemmænd. Det er ikke et nyt koncept og i de senere år er der kommet flere og flere af disse virksomheder online. Til E-handelsprisen 2022 var over halvdelen af finalisterne i B2C kategorierne i større eller mindre udstrækning D2C virksomheder.
Det stigende antal D2C virksomheder giver god mening, forklarer Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv:
”Når man sælger D2C opstår der gode muligheder for at indsamle uvurderlige data og viden om sine slutkunder, og samtidig bygge en god relation til dem. Det er ikke blevet mindre vigtigt af, at det er blevet sværere at indsamle data de seneste år”.
Kunderne er klar
Ser man på E-handelsanalysen for februar 2023 giver det tilsyneladende også god mening for kunderne. Selvom flertallet stadig foretrækker en ”almindelig” netbutik fremfor en D2C, så er andelen skrumpet siden 2022, mens andelen, som ikke har nogle præferencer, er vokset:
”Jeg ser det som tegn på, at forbrugerne er helt trygge ved at handle online. De har ikke brug for, at en ”mellemmand” garanterer for dem, de vil bare gerne købe produktet på de bedste vilkår – om det er så er i en ”almindelig” netbutik eller direkte hos producenten betyder mindre”, siger Carsten Rose Lundberg.
Læs også: Dansk e-handel ramt af nedgang
Han hæfter sig også ved, at flere forbrugere følger D2C’erne på sociale medier og får nyheder direkte i indbakken:
”Det er gode nyheder for virksomhederne, fordi det kan styrke kommunikationen og dermed relationen mellem virksomhed og kunde bliver endnu tættere”.
Værd at overveje
De nye tal kan få flere producenter til at kaste sig over salg direkte til kunderne, vurderer Carsten Rose Lundberg:
”Vi ved jo, at adgangen til data om kunderne ikke bliver lettere, og når forbrugerne samtidig i stigende grad kigger mindre på, hvor de handler, så kan jeg godt forstå, hvis man springer ud i det”.
Prisen har stor betydning
Det er især forventningen om bedre pris, bedre kvalitet og hurtigere adgang til nye produkter, der lokker forbrugerne mod D2C’erne.
Pudsigt nok er prisen også den største barriere for forbrugerne, da en tredjedel forventer, at prisen er højere hos D2C’en:
”Det er vigtig viden for D2C’erne, at prisen har så stor betydning. Her er i hvert fald noget at arbejde med for marketingafdelingen”, siger Carsten Rose Lundberg.
- PiB