Flere handler direkte med virksomheder online

Forventninger om lavere pris, bedre kvalitet og hurtigere adgang til nye produkter får forbrugerne til at kigge mod virksomheder, der sælger egne produkter direkte til forbrugerne. Det viser E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv.

Forventninger om lavere pris, bedre kvalitet og hurtigere adgang til nye produkter får forbrugerne til at kigge mod virksomheder, der sælger egne produkter direkte til forbrugerne. Det viser E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv. Foto: 123rf.com..

12.04.2023

SCM.dk

Hvad har Barons, Eyda og Velux tilfælles?
De er såkaldte D2C-virksomheder – altså virksomheder, som sælger egne produkter direkte til forbrugerne uden mellemmænd. Det er ikke et nyt koncept og i de senere år er der kommet flere og flere af disse virksomheder online. Til E-handelsprisen 2022 var over halvdelen af finalisterne i B2C kategorierne i større eller mindre udstrækning D2C virksomheder.

Det stigende antal D2C virksomheder giver god mening, forklarer Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv:
”Når man sælger D2C opstår der gode muligheder for at indsamle uvurderlige data og viden om sine slutkunder, og samtidig bygge en god relation til dem. Det er ikke blevet mindre vigtigt af, at det er blevet sværere at indsamle data de seneste år”.

Kunderne er klar
Ser man på E-handelsanalysen for februar 2023 giver det tilsyneladende også god mening for kunderne. Selvom flertallet stadig foretrækker en ”almindelig” netbutik fremfor en D2C, så er andelen skrumpet siden 2022, mens andelen, som ikke har nogle præferencer, er vokset: 

”Jeg ser det som tegn på, at forbrugerne er helt trygge ved at handle online.  De har ikke brug for, at en ”mellemmand” garanterer for dem, de vil bare gerne købe produktet på de bedste vilkår – om det er så er i en ”almindelig” netbutik eller direkte hos producenten betyder mindre”, siger Carsten Rose Lundberg.

Læs også: Dansk e-handel ramt af nedgang

Han hæfter sig også ved, at flere forbrugere følger D2C’erne på sociale medier og får nyheder direkte i indbakken:

”Det er gode nyheder for virksomhederne, fordi det kan styrke kommunikationen og dermed relationen mellem virksomhed og kunde bliver endnu tættere”.

Værd at overveje
De nye tal kan få flere producenter til at kaste sig over salg direkte til kunderne, vurderer Carsten Rose Lundberg:
”Vi ved jo, at adgangen til data om kunderne ikke bliver lettere, og når forbrugerne samtidig i stigende grad kigger mindre på, hvor de handler, så kan jeg godt forstå, hvis man springer ud i det”. 

Prisen har stor betydning
Det er især forventningen om bedre pris, bedre kvalitet og hurtigere adgang til nye produkter, der lokker forbrugerne mod D2C’erne.
Pudsigt nok er prisen også den største barriere for forbrugerne, da en tredjedel forventer, at prisen er højere hos D2C’en:
”Det er vigtig viden for D2C’erne, at prisen har så stor betydning. Her er i hvert fald noget at arbejde med for marketingafdelingen”, siger Carsten Rose Lundberg.

- PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

APM Terminals opgraderer i USA´s største containerhavn

20.11.2024SCM.dk

Ellastbiler får snart mulighed for at tanke på offentlig ladestation på Fyn

19.11.2024SCM.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024SCM.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

18.11.2024SCM.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SCM.dk

Maersk har konverteret første containerskib

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online