Når data og følelser arbejder sammen

Nye generationer af teknologier ser kunstig intelligens som et sæt af værktøjer, der skal støtte og ikke erstatte det menneskelige lederskab. Sådan lød budskabet fra dansk forsker i ’Human AI’ på Optilon Supply Chain Conference.

Thomas Bjørnsten forventer, at erhvervs- og supply chain-folk i stigende grad vil gå fra at tale om data og følelser som uforenelige størrelser til at tale om datadrevne forsyningskæder, hvor analysen af menneskelige følelser og adfærd spiller en integreret rolle. Arkivfoto..

25.10.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Når fagfolk i dag skal beskrive moderne forsyningskæder, er to af de mest anvendte ord ”uforudsigelighed” og ”usikkerhed”.

”Det er der for så vidt ikke så meget nyt i. Økonomiforskeren Ph.d. Frank H. Knight fra The State University of Iowa skrev allerede i 1921 om usikkerhed i forretning, hvor han beskrev ’usikkerhed’ som ’En organismes tilstand når den mangler information om, hvor, hvornår, hvordan og hvorfor en hændelse vil forekomme’. Fra det menneskelige perspektiv er usikkerhed ’en følelse af ikke at vide’”, fortalte forskeren Ph.d. Thomas Bjørnsten fra Aarhus Universitet og Innovation Lab på Optilon Supply Chain Conference den 15. september.

Han fortsatte med de relevante spørgsmål om brug af kunstig intelligens til at imødekomme denne usikkerhed:

• Kan kunstig intelligens gøre os mere sikre på, hvad fremtiden vil bringe?
• Kan vi stole på, at kunstig intelligens kan gøre det på en troværdig måde?
• Hvilken rolle vil følelser spille?

AI og følelser
Thomas Bjørnsten forsker netop i krydsfeltet mellem kunstig intelligens og menneskelige følelser og adfærd – fordi kunstig intelligens bevæger sig stadig tættere ind på det menneskelige felt.

”Der sker en masse inden for det, man kalder ’emotion computing & AI’. Det sker blandt andet med det formål at personalisere teknologiernes interaktioner med mennesker og forbrugere”, fortæller Thomas Bjørnsten. Foto: Aarhus Universitet..

”Der sker en masse inden for det, man kalder ’emotion computing & AI’. Det er for eksempel teknologier som ansigtsgenkendelse, tale-analytics, bio sensing og motion capture. Det sker blandt andet med det formål at personalisere teknologiernes interaktioner med mennesker og forbrugere”, fortalte Thomas Bjørnsten og citerede Annette Zimmermann, der er research vice president hos Gartner for følgende:

”Dit personlige, digitale device vil allerede i 2022 vide mere om din følelsesmæssige tilstand end din egen familie”.

Den globale markedsudvikling i teknologier til det, man kalder ”emotion detection and recognition” vil ifølge analysehuset Research & Markets udvikle sig fra 19,5 milliarder US dollars i 2020 til 37,1 milliard US dollars i 2026.

Læs også: Data er både en faldgrube og en fordel

Behov for ansvarlig omgang med AI
”Det er dog lidt af et minefelt. Der er mange problemer, betænkeligheder og masser af mistillid forbundet med at udvikle, udbrede og anvende de nye emotion computing-teknologier. I det forgangne år har vi set flere eksempler på, at de store tech-giganter som Google, IBM og Microsoft har bremset for nye AI-teknologier, der bevæger sig ud i former for analyser af menneskelige følelser”, fortæller han og supplerer:

”Der er derfor flere kræfter i gang for at sætte rammerne for, at kunstig intelligens kan fungere som et ansvarligt værktøj eller en ’force for good’”.

Det omfatter for eksempel EU-tiltagene ”International Alliance for a human-centric approach to Artificial Intelligence” og “Industry 5.0 – Towards a sustainable, human-centric and resilient European industry”.

Der er ifølge Thomas Bjørnsten en stærk efterspørgsel efter gennemsigtighed, ansvarlighed og tydelige forklaringer forbundet med brug af kunstig intelligens, og der er mange aktører, der ikke mener, kunstig intelligens kan sættes løs uden ansvarligheds-rammer.

Dit personlige, digitale device vil allerede i 2022 vide mere om din følelsesmæssige tilstand end din egen familie

Annette Zimmermann

Han nævner store rapporter fra revisionshusene KMPG og Deloitte, der argumenterer for større ansvarlighed i omgangen med kunstig intelligens, ligesom et af verdens førende forskningscentre inden for kunstig intelligens Mila-centeret på McGill University i Canada anser ”AI for humanity” som en præmis og hjørnesten i udvikling af AI.

Den kognitive forsyningskæde
”Vi ser udviklingen af den kognitive forsyningskæde, hvor virksomheder gør brug af kunstig intelligens til for eksempel at gå fra ’sense-and-respond’ til ’predict-and-act’. AI har ifølge for eksempel forskning fra IBM og KPMG potentialet til at skubbe SCM og operational excellence til nye niveauer”, fortalte Thomas Bjørnsten.

Han forventer, at erhvervs- og supply chain-folk i stigende grad vil gå fra at tale om data og følelser som uforenelige størrelser til at tale om datadrevne forsyningskæder, hvor analysen af menneskelige følelser og adfærd spiller en integreret rolle.

Han fremhæver eksempler som:

• SentiOne: Social lytning og automatisering af kundeservice baseret på AI.
• IBM: Watson Tone Analyzer.
• NGI: Tendenser og forudsigelser baseret på analyser af sociale medier blandt andet ud fra indsamling af emotionelle data.

”Der er flere kræfter i gang for at sætte rammerne for, at kunstig intelligens kan fungere som et ansvarligt værktøj eller en ’force for good’”, fortæller Thomas Bjørnsten. Arkivfoto..

Han slutter af med at fremhæve følgende tre opmærksomhedspunkter:

1. Din organisation er en organisme, der både bearbejder informationer og følelser.

2. Hvis du vil opnå og skabe tillid til teknologi, er det nødvendigt at acceptere, at teknologi begår fejl – på samme måde som mennesker begår fejl.

3. Human-centric - at mennesket er i centrum - guider nu udvikling af fremtidens AI-applikationer.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Columbus

Sponseret

B&O’s digitale transformation skal styrke innovation og kundeoplevelse på samme tid

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online