Når data og følelser arbejder sammen

Nye generationer af teknologier ser kunstig intelligens som et sæt af værktøjer, der skal støtte og ikke erstatte det menneskelige lederskab. Sådan lød budskabet fra dansk forsker i ’Human AI’ på Optilon Supply Chain Conference.

Thomas Bjørnsten forventer, at erhvervs- og supply chain-folk i stigende grad vil gå fra at tale om data og følelser som uforenelige størrelser til at tale om datadrevne forsyningskæder, hvor analysen af menneskelige følelser og adfærd spiller en integreret rolle. Arkivfoto..

25.10.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Når fagfolk i dag skal beskrive moderne forsyningskæder, er to af de mest anvendte ord ”uforudsigelighed” og ”usikkerhed”.

”Det er der for så vidt ikke så meget nyt i. Økonomiforskeren Ph.d. Frank H. Knight fra The State University of Iowa skrev allerede i 1921 om usikkerhed i forretning, hvor han beskrev ’usikkerhed’ som ’En organismes tilstand når den mangler information om, hvor, hvornår, hvordan og hvorfor en hændelse vil forekomme’. Fra det menneskelige perspektiv er usikkerhed ’en følelse af ikke at vide’”, fortalte forskeren Ph.d. Thomas Bjørnsten fra Aarhus Universitet og Innovation Lab på Optilon Supply Chain Conference den 15. september.

Han fortsatte med de relevante spørgsmål om brug af kunstig intelligens til at imødekomme denne usikkerhed:

• Kan kunstig intelligens gøre os mere sikre på, hvad fremtiden vil bringe?
• Kan vi stole på, at kunstig intelligens kan gøre det på en troværdig måde?
• Hvilken rolle vil følelser spille?

AI og følelser
Thomas Bjørnsten forsker netop i krydsfeltet mellem kunstig intelligens og menneskelige følelser og adfærd – fordi kunstig intelligens bevæger sig stadig tættere ind på det menneskelige felt.

”Der sker en masse inden for det, man kalder ’emotion computing & AI’. Det sker blandt andet med det formål at personalisere teknologiernes interaktioner med mennesker og forbrugere”, fortæller Thomas Bjørnsten. Foto: Aarhus Universitet..

”Der sker en masse inden for det, man kalder ’emotion computing & AI’. Det er for eksempel teknologier som ansigtsgenkendelse, tale-analytics, bio sensing og motion capture. Det sker blandt andet med det formål at personalisere teknologiernes interaktioner med mennesker og forbrugere”, fortalte Thomas Bjørnsten og citerede Annette Zimmermann, der er research vice president hos Gartner for følgende:

”Dit personlige, digitale device vil allerede i 2022 vide mere om din følelsesmæssige tilstand end din egen familie”.

Den globale markedsudvikling i teknologier til det, man kalder ”emotion detection and recognition” vil ifølge analysehuset Research & Markets udvikle sig fra 19,5 milliarder US dollars i 2020 til 37,1 milliard US dollars i 2026.

Læs også: Data er både en faldgrube og en fordel

Behov for ansvarlig omgang med AI
”Det er dog lidt af et minefelt. Der er mange problemer, betænkeligheder og masser af mistillid forbundet med at udvikle, udbrede og anvende de nye emotion computing-teknologier. I det forgangne år har vi set flere eksempler på, at de store tech-giganter som Google, IBM og Microsoft har bremset for nye AI-teknologier, der bevæger sig ud i former for analyser af menneskelige følelser”, fortæller han og supplerer:

”Der er derfor flere kræfter i gang for at sætte rammerne for, at kunstig intelligens kan fungere som et ansvarligt værktøj eller en ’force for good’”.

Det omfatter for eksempel EU-tiltagene ”International Alliance for a human-centric approach to Artificial Intelligence” og “Industry 5.0 – Towards a sustainable, human-centric and resilient European industry”.

Der er ifølge Thomas Bjørnsten en stærk efterspørgsel efter gennemsigtighed, ansvarlighed og tydelige forklaringer forbundet med brug af kunstig intelligens, og der er mange aktører, der ikke mener, kunstig intelligens kan sættes løs uden ansvarligheds-rammer.

Dit personlige, digitale device vil allerede i 2022 vide mere om din følelsesmæssige tilstand end din egen familie

Annette Zimmermann

Han nævner store rapporter fra revisionshusene KMPG og Deloitte, der argumenterer for større ansvarlighed i omgangen med kunstig intelligens, ligesom et af verdens førende forskningscentre inden for kunstig intelligens Mila-centeret på McGill University i Canada anser ”AI for humanity” som en præmis og hjørnesten i udvikling af AI.

Den kognitive forsyningskæde
”Vi ser udviklingen af den kognitive forsyningskæde, hvor virksomheder gør brug af kunstig intelligens til for eksempel at gå fra ’sense-and-respond’ til ’predict-and-act’. AI har ifølge for eksempel forskning fra IBM og KPMG potentialet til at skubbe SCM og operational excellence til nye niveauer”, fortalte Thomas Bjørnsten.

Han forventer, at erhvervs- og supply chain-folk i stigende grad vil gå fra at tale om data og følelser som uforenelige størrelser til at tale om datadrevne forsyningskæder, hvor analysen af menneskelige følelser og adfærd spiller en integreret rolle.

Han fremhæver eksempler som:

• SentiOne: Social lytning og automatisering af kundeservice baseret på AI.
• IBM: Watson Tone Analyzer.
• NGI: Tendenser og forudsigelser baseret på analyser af sociale medier blandt andet ud fra indsamling af emotionelle data.

”Der er flere kræfter i gang for at sætte rammerne for, at kunstig intelligens kan fungere som et ansvarligt værktøj eller en ’force for good’”, fortæller Thomas Bjørnsten. Arkivfoto..

Han slutter af med at fremhæve følgende tre opmærksomhedspunkter:

1. Din organisation er en organisme, der både bearbejder informationer og følelser.

2. Hvis du vil opnå og skabe tillid til teknologi, er det nødvendigt at acceptere, at teknologi begår fejl – på samme måde som mennesker begår fejl.

3. Human-centric - at mennesket er i centrum - guider nu udvikling af fremtidens AI-applikationer.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025SCM.dk

IT-trusselsbilledet er fortsat på et konstant højt niveau

20.02.2025SCM.dk

Stor donation styrker AU’s forskning i digitale tvillinger

04.02.2025SCM.dk

Ny rapport: GenAI-revolution sender virksomheders klimaaftryk i vejret

04.02.2025SCM.dk

Nyt højteknologisk udstyr skal forbedre overfladebelægninger

03.02.2025SCM.dk

Brintrør til Tyskland rykker tættere på virkelighed

03.02.2025SCM.dk

Danskernes onlinehandel nåede nye højder i december

31.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed og cyberrisici vil præge verdens virksomheder i 2025

29.01.2025AGR

Sponseret

Bliv Klar til Fremtidens Forsyningskæde: Indsigt og Strategier til 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online