24.03.2021  |  Branchenyt

Case: Mobilt værktøj gør en forskel hos XL-BYG

Indhold fra partner Hvad er dette?

XL-BYG implementerer en ny løsning til medarbejderne, der fungerer som det mobile kassesystem i tøm-merhandlen. CF Petersen Køge er testbutik og har allerede oplevet stor forskel i hverdagen.

XL-BYG implementerer en ny løsning til medarbejderne, der fungerer som det mobile kassesystem i tømmerhandlen. CF Petersen Køge er testbutik og har allerede oplevet stor forskel i hverdagen.

Som en af Danmarks mest markante byggevarekæder, er XL-BYG også nødt til at være på forkant med teknologien, for at kunne udvikle forretningen.

På kædekontoret skaber man rammerne for, at mødet mellem kunder og forretninger kan gå op i en højere enhed.  Her kigger man løbende efter nye tiltag, som kan være med til at optimere driften, kundeoplevelsen og andre væsentlige forretningsområder.

Læs også: Elektronsik prisskiltning skal frigive mere tid til kundepleje

Som forbrugere har vi på kort tid vænnet os til at implementere ny teknologi og løsninger – så længe oplevelsen er intuitiv, og man ikke behøver en manual for at kunne komme i gang. Når det kommer til mobile applikationer, er der i dag høje forventninger til brugeroplevelse, funktionalitet og hastighed.

Fra gammeldags til moderniseret løsning

Senest har XL-BYG igangsat et projekt med at optimere medarbejdernes mobile værktøj, der anvendes til stort set alle opgaver, men særligt som mobilt kassesystem i tømmerhandlen. Løsningen består af håndterminaler med trælastapplikationen ASPECT4, der også anvendes af mange andre i branchen anvender som ERP-system.

På håndterminalerne var der behov for at løfte og forbedre hele brugeroplevelsen for medarbejderne. Selve applikationen var nemlig baseret på en gammeldags Windows Telnet-løsning. En løsning, som kræver mange genvejstaster, og som var kompleks at anvende, medmindre man var ”systemkender”.

Optimerer arbejdsgange og strømliner opgaver

Det kunne være en stor udfordring, og krævede tid, at lære nye medarbejdere op. Det ønskede man at ændre. I samarbejde med Delfi Technologies igangsatte IT-chef på kædekontoret hos XL-BYG, Steen Villsen, derfor et projekt om at hjælpe byggemarkederne med at få moderniseret deres mobile værktøj.

Læs også: Georg Fischer - hurtigere arbejdsgange med stregkoder og datafangst

- Vi havde simpelthen behov for at få skabt en fuldt moderniseret brugeroplevelse, som udover at forbedre medarbejdernes hverdag, også giver en bedre kundeoplevelse i sidste ende, fortæller han.

- Vi stod også overfor at skulle udskifte vores hardware. I den forbindelse kunne vi så helt skrotte den ”gamle grønne”, som vi kalder den – og hoppe over på de nye terminaler til alle opgaverne i forretningen.

- Nu har vi fået en løsning, der har været med til at optimere arbejdsgangene for personalet. Det gør at vi kan strømline vores vigtigste opgaver, siger Steen Villsen afslutningsvis.

En brugervenlighed som aldrig før

I den forbindelse var der behov for en testbutik som lokal drivkræft til at udvikle den rette løsning på vegne af hele XL-BYG-kæden. Valget faldt naturligt på Køge-forretningen, da CF Petersen & Søn A/S i forvejen er med til at drive mange projekter i XL-BYG.

Hos XL-BYG i Køge anvender man særligt håndterminalerne som mobilt kassesystem til lagerekspeditioner i de store drive-in haller, hvor medarbejderne render rundt på store områder. Her er det muligt at oprette en salgsordre til en kunde på stedet og sende dem videre med det samme.

Læs også: BAUHAUS først med ny teknologi til Click & Collect

- Førhen var personalet nærmest nødt til at skrive genvejstasterne ned for at kunne huske, hvordan man anvendte håndterminalen. Det giver selvfølgelig noget bøvl, når man skal lære nye folk op, forklarer Peter B. Bentsen, der er afdelingschef i drive-in & varemodtagelse hos CF Petersen & Søn A/S (XL-BYG Køge)

- Takket været Delfi Technologies har vi nu fået en brugervenlighed, som vi ikke har været vant til før.

- Det betyder meget, at vi kan hjælpe kunderne undervejs, og så kan vi jo ikke slæbe et stort kassesystem med rundt. Derfor er håndterminalerne et vigtigt værktøj, tilføjer Bo Zederkof, der er lagerekspedient hos CF Petersen & Søn A/S.

I XL-BYG anvender man også håndterminalerne til andre opgaver, såsom varemodtagelse.

Fra Telnet til Android app

Delfi Technologies har opgraderet og moderniseret den ældre Telnet-løsning hos XL-BYG blevet til en ny generation Android platform. Selve applikationen er blevet løftet gennem Ivanti Velocity – en løsning, som man kan anvende til at migrere en specifik applikation til en mere brugervenlig Android app.

I dag er de fleste af håndterminalerne hos XL-BYG af mærket Zebra, en af markedets førende producenter af mobile computere og tablets. Herigennem er XL-BYG garanteret hardware af høj kvalitet, en lang levetid og den nødvendige service. Hos XL-BYG anvender man blandt andet Zebra TC52/TC57/TC72/TC77.

Om XL-BYG

XL-BYG er en skandinavisk kæde af byggemarkeder, hvor de enkelte forretninger er selvstændigt ejede virksomheder. I Danmark har kæden 111 forretninger, der omsætter for ca. 8,5 mia. kr. årligt.

Om Delfi Technologies

Delfi Technologies er en europæisk it-virksomhed, der udvikler og sælger stregkodeløsninger i forbindelse med vareregistrering og elektroniske hyldeforkanter - primært til detail-, lager og logistikbranchen samt sundhedsvæsnet. Delfi Technologies er vokset markant de senere år og råder i dag over 110 medarbejdere med kontorer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Italien og Vietnam.

Mere fra Delfi Technologies A/S

Delfi Technologies A/S

www.delfi.com

Delfi Technologies er en europæisk løsningsleverandør, etableret i 1988, som har specialiseret sig i softwareløsninger inden for elektroniske hyldeforkanter, håndterminaler, kasseløsninger (POS) og printløsninger. Vores kunder repræsenterer en bred vifte af brancher såsom detailhandel, lager, sundhedssektor, field service og kontor…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere