Mere sammenhæng mellem pris og service i forsyningskæden, tak

Cost-to-serve tænkning og supply chain segmentering kan løfte både indtjening, kundetilfredshed og effektivitet i den samlede forsyningskæde fra indkøb til salg.

04.02.2014

SCM.dk

”Cost-to-serve analyser har skabt meget overraskende indsigter for mange virksomheder, der har opdaget, at produkter eller kundegrupper, de troede var lønsomme, reelt var tabsgivende og omvendt”, fortæller professor Richard Wilding, Cranfield School of Management. Foto: Privat..

Forsyningskæden står i mange virksomheder for op til 80 procent af omkostningerne. Men de fleste virksomheder ved faktisk meget lidt om, hvordan omkostningerne fordeler sig på kunder og services, og hvordan sammenhængen mellem omkostninger og serviceniveau er.

Mange virksomheder lider under følgende belastninger, og de fleste er ikke engang klar over det:

  • Vi over- og underservicerer forskellige kundegrupper uden, at vi ved hvilke grupper det er, og hvad vi kan gøre ved det.
  • Vi har for meget data om produktlønsomhed og for lidt om kundelønsomhed.
  • Global forsyning og indkøb øger virksomhedens sårbarhed.
  • Kompleksiteten øger hurtigere end ledelsens kompetenceniveau.
  • Vi mangler data om, hvad de reelle omkostninger forbundet med kundeservice og logistikaktiviteter egentlig er.
  • ?Forældede organisatoriske strukturer hæmmer eller afliver reaktionsevnen.

Flertallet af virksomheder opererer med en one-size-fits-all forsyningskædestrategi, hvor alle kundegrupper får den samme service og betaler den samme pris. Forenklet sagt ræsonnerer en leverandør af kontorudstyr på følgende måde:

”Det koster mig 4 millioner kroner om året at drive mit lager, som indeholder 10.000 varenumre; logistikomkostningerne er derfor 4 millioner delt med 10.000 kroner lig med 40 kroner per vare”.

Men dette ræsonnement siger, at et skrivebord og en skrivebordsstol, som kræver to mand til at håndtere, koster det samme i håndteringsomkostninger som en pakke med ti kuglepenne.

Læs også: Kunder – hvad er det for noget?

Men hvordan skaber man den nødvendige transparens i forsyningskæden, der synliggør forholdet mellem service og omkostning? En pragmatisk metode hedder cost-to-serve. Det er en metode, der ser på procesomkostningerne på tværs af forsyningskæden uden at gå dybt ned i detaljer. En anden metode er activity-based-costing, der bygger på samme grundprincipper som cost-to-serve.

<p>”(Cost-to-serve, red.) skaber et mere sandt billede af logistikomkostningerne forbundet med en transaktion”.</p>

- Professor Richard Wilding

Ordrer skaber forskellige omkostninger
”Det grundlæggende princip i metoden er at anerkende, at forskellige produktfamilier og kanaler til markedet skaber forskellige omkostningsdrivere i forsyningskæden.

"En ordre på et skrivebord med stol skaber flere procesomkostninger end en pakke med ti kuglepenne”, fortæller Richard Wilding, der er professor i supply chain strategi ved Cranfield School of Management.

Han supplerer: ”Antallet af ordrer eller ordrelinjer driver omkostningen til ordrehåndtering, og størrelsen på forsendelsen, forsendelsesruten og leveringsfrekvensen driver transportomkostningen”.

Læs også: Makrotendenser for forsyningskæden: Vær beredt på fremtiden

For lokale leveringer til private adresser er det afgørende, hvor tæt leveringspunkterne ligger på hinanden, og hvor store forsendelserne er. For direkte leveringer til butikker eller lagre er leveringsfrekvensen mere afgørende. Store kunder bestiller måske regelmæssigt store mængder, hvor små kunder bestiller små mængder mere hyppigt.

”Det er derfor farligt at allokere omkostninger jævnt ud på produkter og kunder. Cost-to-serve kobler omkostningsinformationer til kundegrupper, produktgrupper og nøglekarakteristika såsom forsendelsesstørrelse, returrater, leveringshastighed og lignende. Det skaber et mere sandt billede af logistikomkostningerne forbundet med en transaktion og giver sælgere et værktøj, der gør dem bedre i stand til at prioritere og fokusere deres salgsindsats”, fortæller Richard Wilding.

Bedre regnekraft
En af forudsætningerne for at kunne håndtere de store datamængder, det kræver at praktisere cost-to-serve metoden, er udviklingen i regnekraft og analyseværktøjer, idet metoden involverer analyser af store mængder data fra flere forskellige kilder. Produktstamdata, der indeholder data om produktgrupper, produktionsomkostninger og fysiske karakteristika som dimensioner og vægt, skal kobles sammen med kundestamdata, der omfatter kundegrupper, geografi m.m.

Læs også: Kunderne tager magten i kæden

Når dataene er indsamlet, gennemfører man analyser, der definerer nøgler for omkostningsfordelingerne. Det sker i en database, og oven på databasen er det nødvendigt at udarbejde et enkelt værktøj, der opsummerer og er nemt at anvende for de forskellige forretningsfunktioner som for eksempel salg.

”Cost-to-serve analyser har skabt meget overraskende indsigter for mange virksomheder, der har opdaget, at produkter eller kundegrupper, de troede var lønsomme, reelt var tabsgivende og omvendt. Analyserne har skabt masser af frugtbare diskussioner om alternative leveringsformer og ændrede prisstrukturer”, fortæller Richard Wilding, som understreger, at metoden kan gennemføres i løbet af få uger, og slet ikke er så tidskrævende, som mange tror.

Der er ifølge professoren ingen nævneværdig gevinst ved at gå meget detaljeret til værks. ”80 procent nøjagtighed er som regel mere end rigeligt”.

Design flere forsyningskæder
Konsekvensen af cost-to-serve metoden kan nemt være at designe flere forsyningskæder, der tilfredsstiller forskellige serviceniveauer hos forskellige kundegrupper. Det rammer lige ind i en udbredt erkendelse for moderne supply chain management, nemlig at ”one size does not fit all” og, at supply chain segmentering vil være et effektivt værktøj for mange virksomheder.

Læs også: Sådan går det med SCM i 2014

Det er blandt andet en af hovedkonklusionerne på PwC’s undersøgelse “Global Supply Chain Survey 2013” med deltagelse af mere end 500 supply chain ledere fra hele verden. Den tid, hvor virksomheder kunne regne med høj loyalitet og forudsigelige ordrestrømme fra kunder og forretningspartnere, er fortid.

Nutiden og fremtiden er præget af kunder, der strammer kravene til hurtige og præcise leveringer til stadig lavere priser. Den udvikling er blandt andet drevet af den voksende online handel, der påvirker detailsektoren men også smitter af på engros, logistik, produktion og service.

PwC’s globale undersøgelse konkluderer, at forsyningskædelederes svar på denne udvikling er design af differentierede kæder, der kan imødekomme de specifikke behov hos forskellige kundesegmenter. Kunder har behov for forskellige service- og omkostningsniveauer, og der er behov for at udvikle flere kanaler for at imødekomme kundernes mulighed for at købe ind via EDI, i butik, via website, via mobilen eller en kombination.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

18.02.2025SCM.dk

7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

17.02.2025SCM.dk

Ubalance i indtægter og udgifter presser klimainvesteringer

14.02.2025SCM.dk

Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

12.02.2025GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Gør det komplekse arbejde med dine emballagedata nemmere

10.02.2025SCM.dk

Klimasvigt uden konsekvenser: Virksomheder slipper for ansvar

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online