Mere plads til udvikling og produktion af brændstofsystemer

For at skabe plads til udvikling og produktion af brændstofsystemer til blandt andet fremtidens ammoniak- og metanoldrevne skibe udvider Eltronic FuelTech på hovedkontoret i Hedensted og flytter samtidig produktionen i Korea til større lokaler.

For at skabe plads til udvikling og produktion af brændstofsystemer til blandt andet fremtidens ammoniak- og metanoldrevne skibe udvider Eltronic FuelTech på hovedkontoret i Hedensted og flytter samtidig produktionen i Korea til større lokaler. Foto: Epicent..

25.10.2023

SCM.dk

Med Laura Mærsk blev verdens første metanoldrevne containerskib for nylig en realitet. For at skabe plads til udvikling af nye brændstofsystemer opruster Eltronic FuelTech nu med en udvidelse af faciliteterne i Hedensted med en ny kontor- og kantinebygning på i alt 2944 kvadratmeter. Den nye bygning, der opføres af Eltronic Group, er på tre etager med plads til i alt 190 medarbejdere og forventes at stå færdig i oktober 2024.
I forbindelse med udvidelsen på hovedkontoret færdiggøres også det eksisterende 10.000 kvadratmeter store udviklings- og testcenter, hvor man i dag allerede arbejder med fremtidens X-to-power teknologi.

”Der er ingen tvivl om, at metanol og ammoniak er fremtiden, når det kommer til grøn skibsfart. Med udvidelsen på hovedkontoret kommer vi til at stå endnu stærkere og bedre rustet til at understøtte efterspørgslen, som kun kommer til at stige fremadrettet”, siger Louise Andreasen, administrerende direktør i Eltronic FuelTech.

Oprustning er også et nøgleord, når det kommer til den koreanske afdeling, hvor man per 1. juli 2023 flyttede den nuværende koreanske produktion til større lokaler i byen Yangsan. De nye faciliteter rummer både administration, produktion, lager og træningsfaciliteter.

”Nogle af de kerneprodukter, vi i dag producerer i Hedensted, flytter vi til Korea for at komme tættere på kunderne derude. Dermed frigiver vi mere plads til at udvikle, teste og fokusere på udviklingen af fremtidige produkter inden for metanol og ammoniak i Hedensted”, siger Louise Andreasen.

Tidligere på året blev der gennemført succesfulde test, hvor forbrændingen af ammoniak blev udført på en MAN B&W totakts 4T50ME-X type motor. Eltronic FuelTech har udviklet det tilhørende forsynings- og sikkerhedssystem i samarbejde med MAN Energy Solutions, DTU og det norske klassifikationsselskab DNV. Dermed er teknologien, der gør det muligt at anvende ammoniak som skibsbrændstof, klar til næste skridt i retning af kommerciel produktion.

”Det er først nu, vi har teknologien, så vi sikkert kan håndtere ammoniak som brændstof, og det er et enormt gennembrud i vores færd mod en grøn skibsfart, for ammoniak er blandt de få brugbare brændstoffer, hvis vi skal opnå zero-carbon shipping. Vi oplever allerede, at efterspørgslen er til stede i markedet, og så snart motoren sættes i produktion, er vi også klar med både forsynings- og sikkerhedssystemet”, siger Louise Andreasen.

MAN Energy Solutions er leder af udviklingen af ammoniakmotoren i det såkaldte AEngine-projekt, mens Eltronic FuelTech står for udviklingen af systemerne, der gør, at ammoniakken kan føres sikkert fra tank til motor. Ved brug af ammoniak stilles der større sikkerhedskrav end ved andre brændstoffer, hvilket betyder, at alt i installationsområdet dobbeltsikres, så sikkerheden på skibet aldrig kompromitteres.

”Præcis som tilslutningen til grøn metanol er steget markant på det seneste, bliver ammoniak kæmpestort i de kommende år. Med vores erfaring og ekspertise på området kan vi sørge for, at brændstoffet kommer sikkert fra tank til motor, og det kan bane vej for betydeligt mindre i CO2-udledning fra skibsfart”, siger Louise Andreasen.

Læs også: EU-topchef opfordrer til kamp for at sikre europæisk industri

Den færdige ammoniakmotor forventes at være klar i slutningen af 2024 eller starten af 2025, og teknologien skal også kunne implementeres på skibe i den eksisterende skibsflåde.

- PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

12.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Fra den første industrielle revolution til Industri 4.0

07.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedring af effektivitet samtidig med at vi beskytter vores planet

05.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan automatisering forvandler medarbejderroller

01.11.2024SCM.dk

Virksomheder farer vild i komplekse love kort inden tidsfrist

31.10.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Har du svært ved at skelne mellem AMR og AGV? Her er hvad du behøver at vide

22.10.2024SCM.dk

Ny effektiv rensning af spildevand giver bedre klimaaftryk og bundlinje

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online