Mediehuse sammenlægger dao og Bladkompagniet for at skabe stærk, danskejet distributør
JP/Politikens Hus, Jysk Fynske Medier og Berlingske Media har indgået aftale om at sammenlægge de to distributionsselskaber Dansk Avis Omdeling (dao) og Bladkompagniet med henblik på at skabe en stærk, danskejet distributør, som kan sikre danskerne effektiv levering af aviser, pakker og post helt hjem til døren - 365 dage om året.
Hvor dagbladenes distributionsnet tidligere fokuserede på aviser, har avisbudene de seneste år i stigende omfang haft pakker, breve og magasiner med ud til danskerne. Hos dao står pakkelevering i dag for over halvdelen af omsætningen, hvilket gør dao til den tredjestørste aktør på markedet, efter PostNord og GLS.
”Ambitionen er helt klart at udvikle et endnu stærkere og et endnu mere konkurrencedygtigt alternativ til de andre aktører på distributionsmarkedet. Samtidig er det en central målsætning at sikre konkurrencedygtig udbringning af aviser også i fremtiden af højeste kvalitet. Vi er overbeviste om, at sammenlægningen vil give os mulighed for at gribe potentialet på det hastigt voksende distributionsmarked og gøre os endnu bedre i stand til at tage konkurrencen op med de store, internationale aktører”, siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen, der er bestyrelsesformand i både dao og Bladkompagniet og COO i JP/Politikens Hus.
Under forudsætning af konkurrencemyndighedernes godkendelse vil det nye, sammenlagte selskab få en årlig omsætning på cirka 1,5 milliarder kroner. JP/Politikens Hus vil blive majoritetsaktionær med 51 procent af aktierne, mens Jysk Fynske Medier får en ejerandel på 32 procent og Berlingske Media en andel på 17 procent.
”Med udgangspunkt i dagbladsnettets unikke position har vi mulighed for at skabe en solid, danskejet aktør, som også i fremtiden kan sikre danskerne stabil og tryg levering helt hjem til døren. Med sammenlægningen af de to selskaber vil vi meget bedre kunne videreudvikle fremtidens distributionsløsninger og forbedre kvalitetsoplevelsen med den eviggyldige målsætning at levere rette produkt, på rette sted og rette tidspunkt til den skarpeste pris”, siger Bjarne Werner Munck, der er næstformand i dao og Vice administrerende direktør i Jysk Fynske Medier.
For at imødekomme den store efterspørgsel har dao allerede i 2020 besluttet at investere i et nyt, stort pakkesorteringsanlæg og opførsel af en ny terminalbygning dertil i Fredericia. Snart planlægger selskabet også at kunne tage retur pakker med tilbage fra private adresser.
Men det handler ikke blot om aviser og pakker. Også når det gælder breve og magasiner, vil det nye selskab tage kampen op.
”Bladkompagniet har et af landets mest effektive brevsorteringsanlæg, hvilket gør os til et oplagt alternativ for virksomheder, der har behov for at udsende store brevmængder. Med det fintmaskede dagbladsnet og ikke mindst i kraft af vores eget udviklede elektroniske budleveringssystem, kan vi tilbyde en distribution i en klasse for sig. Dagbladenes distributionsnet er i dag den eneste aktør, der kan dokumentere, hvornår og hvor hvert enkelt brev er leveret”, siger Michael Bjerregaard, der er bestyrelsesmedlem i Bladkompagniet og CFO i Berlingske Media.
Den nuværende direktør for dao, Morten Villberg er udpeget til at blive administrerende direktør i det nye, sammenlagte selskab, mens Dorthe Bjerregaard-Knudsen bliver bestyrelsesformand. Selskabet vil blive drevet under dao-navnet med Bladkompagniet som datterselskab.
Sammenlægningen afventer konkurrencemyndighedernes godkendelse.
- KCP