Massive returneringer af julegaver koster penge
Data fra softwarevirksomheden nShift indsamlet mellem den 25. og 31. december 2023 viser, at onsdag den 27. december var den mest populære dag at returnere online køb. Med en stigning i online returneringer på 17 procent i forhold til 2022 har webshops brug for strategier til at minimere omkostningerne forbundet med håndtering af returvarer.
Forbrugerne skynder sig at returnere uønskede gaver kort efter jul. Det viser nye data fra den globale leder inden for delivery management software, nShift.
For andet år i træk viser det sig, at onsdagen, den 27. december, var den mest populære dag for folk at returnere uønskede gaver købt online - en tendens, der kaldes "Retur Onsdag". nShift’s data viser, at antallet af online returneringer steg med 17 procent på denne dag sammenlignet med 2022.
Håndtering af returneringer kan koste webshops op til 50 procent af deres profitmargin. Som et resultat er de blevet beskrevet som et "trillion dollar problem" af markedsanalysefirmaet Gartner. Men i en rundspørge blandt online shoppere foretaget af Retail Week på vegne af nShift, var næsten halvdelen af forbrugerne enige om, at de ville være mere tilbøjelige til at handle igen hos en webshop med en enkel returprocedure.
"For hvert år, bliver returneringer et stadig mere forretningskritisk problem for webshops”, siger Sean Sherwin Smith, Product Director Post-Purchase hos nShift.
"Kunderne forventer fleksible returpolitikker, og det betyder, at den generelle tendens kun går én vej - opad. Webshops bør have strategier på plads for at ændre returneringer fra at være økonomisk drænende til en forretningsmæssig gevinst - og et middel til at skabe øget loyalitet og gentagne køb”, fortsætter han.
Læs også: Udvidelse af netværk med 10 truckanlæg
Ved at kigge på hvilken ugedag transportører fik besked om at afhente en pakke, kunne nShift finde frem til, hvilke dage der var mest populære for forbrugere at returnere online køb. På ”Retur Onsdag” den 27. december 2023 steg returvolumen i Norge med næsten 50 procent sammenlignet med 2022, Danmark viste en stigning på næsten 20 procent og oplevede en kraftig stigning i antal returneringer på de efterfølgende dage 28. december (30 procent stigning) og 29. december (10 procent stigning) sammenlignet med de samme datoer i 2022. Finland lå også højere end sidste år - med en stigning på 2,5 procent.
Sherwin Smith siger:
"Med de rigtige strategier og processer på plads behøver webshops ikke frygte returneringers påvirkning på indtægten. Hvis de håndteres rigtigt, er der mulighed for at fastholde omsætningen, opbygge kundeloyalitet og skabe muligheder for mersalg”.
nShifts returløsning hjælper med at lette den administrative byrde, samtidig med, at den sikrer en nem og ubesværet proces for forbrugere, der ønsker at returnere deres online køb. Ved at digitalisere hele returoplevelsen kan webshops:
1.Gøre returprocessen enkel - et forbrugervenligt retur-interface gør det lettere for forbrugere at bytte den vare, de returnerer, til noget andet.
2.Skabe marketingmuligheder - e-mails om returneringer har betydeligt højere åbningsrater end andre emails fra webshops. Webshops kan skabe yderligere salgsmuligheder ved at flette marketingbudskaber ind i disse e-mails.
3.Øge antallet af kunder i butikken - en digital returproces gør det nemmere at give kunderne mulighed for at returnere deres varer i butikken, hvilket gør det nemmere at ombytte returnerede varer eller få dem hurtigt tilbage på hylden, så de kan sælges på ny.
/ PiB