Markedsanalyse: Køge oplagt som kombiterminal
Står det til 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder, er der i Danmark brug for en ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner og den bør ligge i Køge.
En ny markedsanalyse, der er udarbejdet af Realise ApS for Fonden Femern Belt Development, viser, at der er behov for en international kombiterminal i Køge. Byens placering giver nemlig transport- og logistikvirksomheder let adgang til 4 mio. forbrugere i hele Øresundsregionen.
I markedsanalysen har man interviewet en række virksomheder, der bl.a. fremhæver nærhed til det europæiske motorvejsnet, let adgang til Køges erhvervshavn, den kommende Femern Bælt-forbindelse og godstransportkorridoren fra Helsinki i nord og Sicilien i syd, som vigtige parametre for valget af Køge som vært for den nye kombiterminal, skriver Køge Kommune på sin hjemmeside.
Markedsanalysen viser desuden, at Køge Kommune skal handle meget snart, hvis byen skal gøre sig forhåbninger om at blive knudepunkt for logistik i Nordeuropa og dermed skabe vækst og arbejdspladser, som er væsentlige i forhold til en grøn dagsorden.
Vækst og nye arbejdspladser er essentielt
Netop skabelse af vækst og arbejdspladser er også essentielle for infrastrukturen i Østdanmark, mener formand for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen:
Det er vigtigt, at vi regionalt udnytter de nye muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser som den nye infrastruktur i Østdanmark giver os. Det handler om at vise rettidig omhu og sørge for, at vi er helt fremme i bussen og ikke overlader initiativet til svenskerne og tyskerne, som i givet fald nok skal formå at udnytte mulighederne. En kombiterminal ved Køge er en mulighed for vækst og arbejdspladser, vi ikke må forpasse, siger han.
Også Køges borgmester, Flemming Christensen (K), ser muligheder i markedsanalysens resultater:
Nu vil jeg appellere til de ansvarlige politikere og embedsfolk om at kigge seriøst på muligheden for at anlægge en ny international kombiterminal i forbindelse med den nye bane mellem København og Ringsted og med en senere mulighed for tilkobling til den faste Femern Bælt-forbindelse, siger han.
Læs også: Femern-forbindelsen lader vente på sig
De transport- og logistikvirksomheder, der har deltaget i markedsanalysen, forventer, at en ny international kombiterminal ved Køge kan omsætte, hvad der svarer til 18 godstog med hver 36 vogne om ugen i begge retninger.
- EL