07.10.2021 | Produktion
Manglen på arbejdskraft spreder sig
I serviceerhvervene melder hver tredje virksomhed, at de ikke kan besætte deres åbne stillinger. I bygge- og anlægsbranchen er det tal nu knap hver anden. Det fortæller en ny opgørelse fra Danmarks Statistisk.
Bygge- og anlægsbranchens mangel på varme hænder har nu nået et niveau, der er højere end årene op til finanskrisen i 2008. Foto: 123RF
I samtlige grupper af brancher i serviceerhvervet er der en større andel af virksomhederne, der melder om mangel på arbejdskraft sammenlignet med august. Således er det nu hver tredje virksomhed, set over hele serviceerhvervet, der melder om mangel på arbejdskraft, hvilket er en stigning fra 28 procent i august, og dermed en ny rekord, viser tal fra Danmarks Statistik.
For bygge- og anlægsbranchen er andelen af virksomheder, der melder om mangel på arbejdskraft, nu steget for syvende måned i træk til 48 procent. Dette er det højeste i statistikkens historie, der går tilbage til 2005, og overgår dermed rekorden fra juli 2006, hvor andelen var 46 procent.
Kun brancherne for maler- og glarmestervirksomhed, samt murere oplever ikke en øget andel på månedsbasis. Men det er stadig 50 procent af murervirksomheder, som melder om mangel på arbejdskraft, og derfor trækker denne gruppe stadig det samlede tal op.
Læs også: Nu melder industrien også om begrænsninger i produktionen
Blandt serviceerhvervene er det især turisme- og rengøringsvirksomhederne, som ikke kan skaffe nok ansatte. Turisme er steget er fra 62 til 63 procent fra august til september, mens rengøring er steget fra 51 procent til 61.
Indenfor transportfagene er manglen også stigende, så nu hver fjerde virksomhed melder, at de ikke kan besætte deres åbne stillinger. Fra august til september er andelen steget fra 21 til 24 procent.
- KCP
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Sourcing

Walmart automatiserer leverandørforhandlinger med kunstig intelligens
Indkøbere har til alle tider manglet tid til at gennemføre omhyggelige forhandlinger med hele leverandørbasen. Det har betydet store tab af værdiskabelse for både købere og leverandører. Supermarkedsgiganten Walmart griber nu til kunstig intelligens og chatbot for at løse udfordringen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Produktion

Miljøcertificering gør møbelfabrik mere attraktiv
Standarder spiller en væsentlig rolle i Four Designs grønne omstilling. Den fynske møbelvirksomhed er miljøcertificeret efter ISO 14001 og bruger også produktspecifikke standarder, der sikrer miljøfokus, i deres produktudvikling.