Maersk undgår fortsat Det Røde Hav
Antallet af vestlige krigsskibe i Det Røde Hav er vokset markant, efter at EU har indledt en flådeoperation, der skal sikre skibsfarten mod missil og droneangreb fra Houti-bevægelsen i Yemen. Det får dog ikke Maersk til at genoptage sejladsen gennem Det Røde Hav.
”Vi tror stadig at sejlads via Kap Det Gode Håb og rundt om Afrika er den mest fornuftige løsning i øjeblikket, og den der i øjeblikket giver den bedste stabilitet i forsyningskæderne”, siger Maersk ifølge Yahoo Finance til nyhedsbureauet Reuters.
Enkelte rederier har hele tiden opretholdt deres besejling af Det Røde Hav, mens andre nu overvejer at vende tilbage. Det får dog ikke Maersk til at ændre holdning.
”Vi fastholder vores vurdering af, at den nuværende situation ikke tillader os at tage en tilsvarende beslutning”, hedder det videre fra Maersk.
I sidste uge truede Houthierne med at udvide deres angrebsområde - der i dag er begrænser til Det Røde Hav og Adenbugten - til også at omfatte den nordvestlige del af Det Indiske Ocean. En trussel sikkerhedseksperter vurderer, skal tages alvorlig.
I denne uge indgik Houthierne angiveligt en ikke-angrebs aftale med Kina og Rusland. Aftalen indebærer, at skibe indregistreret i de to lande ikke risikerer at blive angrebet. Til gengæld forpligter de to lande sig til at støtte Houthierne i FN-sammenhænge.
Hverken ikke-angreb aftalen eller støtte-aftalen er bekræftet af nogen af parterne.
Der har tidligere været forlydender om at flere lande, herunder Norge, har forsøgt at forhandle nationale ikke-angreb aftaler med Houthierne på plads. Ingen af disse forlydender er dog bekræftet.
-mauh