Møbelfabrik mangedobler omsætning ved at tænke nyt

En skandinavisk møbelproducent kunne ikke længere bare gøre, som de plejede. Konkurrencen på det internationale marked blev hårdere og hårdere. Med store investeringer i digitalisering og automatisering mangedobler Haugstad Møbel nu sin omsætning.

Logistikken i Haugstad Møbels nye fabrik foregår fleksibelt og automatiseret blandt andet med robotteknologi fra den danske producent Mobile Industrial Robots. Foto: MIR. .

02.01.2023

SCM.dk

I mange år solgte Haugstad Møbel borde, skabe, reoler og stole for 20 millioner kroner årligt med en driftsmargin på 3 procent. Udvikling, produktion og salg blev varetaget af 20 ansatte. Men tiderne skiftede, og nøgletallene blev efterhånden en brændende platform.

”I vores branche skal man have en margin på 10 procent for at kunne investere nok i at holde trit. Vi havde reelt valget mellem at tænke nyt og satse eller at fortsætte som før og gradvist forsvinde”, siger Steinar Gulaker, daglig leder i Haugstad Møbel, beliggende på Jæren ved Stavanger i Norge.
Helt ny og digital fabrik

På en studietur i Europas møbelindustri blev han inspireret af en italiensk møbelfabrik med blot 30 ansatte men en årlig omsætning på 300 millioner kroner. Haugstad hyrede faktisk den italienske designer bag denne fabrik til at designe en helt ny og højteknologisk møbelfabrik på 3000 kvadratmeter på Jæren. Den nye fabrik blev taget i brug i starten af 2022, og der er tale om en investering på 75 millioner kroner i både bygning, udstyr og software. Corona har ført til forsinkelser på maskiner i produktionslinje og opstart, men i august 2022 er både mobil robotløsning og produktionslinje i drift. Normalt vil det tage 2-3 måneder at integrere en mobil robotløsning af denne størrelse leverance, som er blevet udført hos Haugstad. ROI på denne type leverancer ligger på 12 – 18 måneder.

Læs også: Flere kvinder studerer IT, teknik og robotter

Haugstad Møbel høster allerede i hverdagen gevinster af sin 75 millioner kroners investering, både på bundlinjen og hvad angår trivsel og sikkerhed. Investeringen omfatter robotter ny produktionslinje og software, Omsætningen er på få år næsten tredoblet, og producenten har mål om en årlig omsætning på 8 millioner kroner per ansat.

”Teknologien gør vores arbejdsplads mere effektiv og mere attraktiv i forhold til at fastholde og rekruttere gode folk. Nogle var skeptiske i starten af denne enorme omstillingsproces, men da de skulle begynde med den nye produktionslinje og robotterne, var der stor entusiasme. Ingen har mistet deres arbejde. Tværtimod. Nu beskæftiger vi 35 ansatte, blandt andet i montage og bearbejdning, og heraf 6, som udelukkende arbejder med software. Vi fjerner spildtid med mobile robotter, fordi vores ansatte kan fokusere på deres arbejdsopgaver i stedet for at bruge tid på at transportere materialer”, fortæller Steinar Gulaker.

Maskinerne stiller sig selv om
Logistikken i den nye fabrik foregår fleksibelt og automatiseret blandt andet med robotteknologi fra den danske producent Mobile Industrial Robots.
”Det er ikke robotterne og maskinerne i sig selv, som er nøglen til succes, men integrationen og logistikken mellem maskinerne”, konstaterer Steinar Gulaker.

Nu er råvarerne på Haugstads lager udstyret med stregkoder, der sikrer overblik og gennemsigtighed i hele fabrikken. Når en ordre tikker ind, henter autonome mobile robotter eksempelvis bordplader og andre komponenter på råvarelageret.
Materialerne bliver leveret til produktionslinjerne, hvor maskinerne aflæser stregkoder og er programmeret til at indstille sig korrekt. Førhen måtte operatørerne omstille maskinerne manuelt for hvert enkelt møbel, der blev produceret. MiR-robotter henter også paller med for eksempel bordplader til lakering, og efter lakering køres de videre til kvalitetstjek, før de placeres på mellemvarelageret.
Automatiseringen fortsætter videre helt ud til transportlinjerne, hvor lastbiler afhenter de færdige møbler på paller. I den ende af processen sender Haugstads system automatisk en faktura, når chaufføren har kvitteret for varerne.

”Når maskinomstilling og logistik foregår automatisk, er det ikke længere vigtigt med store stykserier. Nu kan vi producere bestillingerne, efterhånden som de kommer, og det giver os en meget kortere gennemløbstid”, siger Steinar Gulaker.

- PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online