Mærsks jernbane-eventyr når ny milepæl

Med sin AE19-service vil Mærsk forbinde Asien og Europa gennem et samspil mellem sø- og jernbanefragt. Nu har Mærsk for første gang transporteret et ’block train’ fra Japan til Storbritannien over den transsibiriske jernbane. På den måde opliver transportvirksomheden gamle transportruter.

I starten af marts opnåede Mærsks AE19-service en milepæl ved ankomsten af første block train fra Japan over Rusland. Foto: Mærsk. .

07.04.2021

SCM.dk

Siden 2019 har Mærsk gået efter at styrke forbindelsen mellem Asien og Europa, men denne gang er det ved jernbanefragt i stedet for rederiets typiske skibsfragt. Ved hjælp af den transsibiriske jernbane får nordlige Østasiatiske lande et alternativ til den lange vej gennem Suez-kanalen, når deres varer skal til Europa.

Fra Vostochniy Havn, der ligger ud til Det Japanske Hav, blev det første block train fra Japan sendt afsted på ruten, som krydser Rusland, til Skt. Petersborg, hvorfra Mærsk sejler godset videre. Nu er de 40 40-fods containere så ankommet i Storbritannien, og Mærsk kan markere en milepæl for deres AE19-service.

”Det er første gang siden opstarten for to år siden, at vores AE19-service transporterer et fyldt containertog lastet udelukkende med varer Japan. Transit fra Asien til Europe via Rusland er et tiltagende attraktivt alternativ til Suez-kanalen – selv for landene som Japan og Storbritannien omgivet af hav. Vi er sikre på, at de fremskridt vi gjorde sidste år indenfor transsibirisk transit sammen med Russian Railways og vores partner Modul vil fortsætte i 2021”, forklarer Zsolt Katona, chef for Mærsk Eastern Europe i en pressemeddelelse.

Læs også: Brændstof – ikke skibsbyggeri – er den største hæmsko for Mærsks grønne eventyr

Der er tale om en genoplivning af gamle transitruter, når Mærsk bringer den transsibiriske jernbane i spil. For 30 år siden var den ruten nemlig mest populære transitrute for gods mellem Japan og Europa.

”At tilbyde løsning som AE19 til vores japanske kunder viser de muligheder Mærsk kan tilbyde indenfor en række transportmetoder. Jeg er meget glad for at se vores kunders opbakning, og jeg ser frem til at gøre dette til et reelt valg for flere og flere kunder”, tilføjer Toru Nishiyama, der er Area Managing Director for det nordøstlige Asien i Mærsk.

Indtilvidere tilbyder AE19 tre ugentlige afgange mellem det nordøstlige Asien og Nordeuropa, og Mærsk forventer at udvide servicen i løbet af 2021.

- KCP

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

03.04.2025SCM.dk

Instabee tredobler kapaciteten med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle