Mærsk vil teste batterisystem på containerskib

Mærsk har planer om at teste et maritimt batterisystem på skibet Maersk Cape Town. Håbet er, at anvendelsen af batterisystemet kan forbedre skibets ydeevne og pålidelighed samtidig med, at skibets samlede CO2-udledning reduceres.

Trident Maritime Systems batterisystem skal inden længe installeres og testes på Maersk Cape Town-skibet. Foto: Mærsk..

07.11.2019

SCM.dk

Til december vil en container med et 600 kWh batterisystem, der er fremstillet i Odense af virksomheden Trident Maritime Systems, blive installeret på Mærsk-skibet Maersk Cape Town i Singapore.

Læs også: Mærsk tilbyder shipping på CO2-neutralt brændstof

I første omgang sker det som en del af en test, hvor der vil blive holdt øje med, hvor meget batterisystemet kan forbedre skibets ydeevne og pålidelighed samtidig med, at det reducerer den samlede CO2-udledning.

”Dette forsøg vil give os en større forståelse af energilagring, der kan hjælpe Mærsk med at rykke hen mod en øget elektrificering af vores flåde og terminaler. Mærsk vil fortsætte med at teste og udvikle løsninger som en del af vores rejse mod at blive CO2-neutrale i 2050”, siger COO i Mærsk, Søren Toft.

Skibe, der udelukkende sejler på energi fra batterier, ligger ifølge Mærsk stadig år ude i fremtiden, da det på nuværende tidspunkt hverken teknisk eller økonomisk er en mulighed.

Selvom det maritime batterisystem altså ikke kan drive hele Maersk Cape Town alene, så kan det i stedet hjælpe til med at øge effektiviteten hos de generatorer, der er ombord på Maersk Cape Town. Ved at anvende generatorerne mere optimalt og slukke for dem, når der ikke er brug for dem, kan skibets samlede forbrug af brændstof samtidig blive reduceret.

Kan oplades ved hjælp af spildvarme
Batterisystemet kan desuden også støtte skibets generatorer med op til 1.800 kVA ekstra energi, hvis der er behov for hurtige ændringer i skibets elektriske belastning. Batterisystemet er således i stand til at forsyne skibet med ekstra energi, der kan skabe sikkerhed på havet.

Maersk Cape Town har som mange af Mærsks containerskibe allerede et genvindingssystem til spildvarme, som kan bruges til at oplade batterisystemet bæredygtigt ved hjælp af elektrisk energi fra varme, der eller ville have været tabt.

”Dette spændende forsøg, som er det første af sin slags i industrien, vil vise batteriteknologis potentiale til at forbedre vores skibes ydeevne samtidig med, at det også vil reducere brugen af brændstof”, siger chef for flådeteknologi i Mærsk, Ole Graa.

Læs også: Mærsk: slut med CO2 i 2050

Batterisystemet vil inden længe blive transporteret til Singapore, hvor det vil blive installeret om bord på det 249 meter lange containerskib Maersk Cape Town, der sejler på ruter mellem Vestafrika og Østasien. Skibets første fulde rejse med det nye system vil finde sted til næste år og vil blive fulgt tæt for at kunne evaluere på, hvordan systemet yder i forhold til ambitionerne.

- JMA

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online