Mærsks nye plan skal sikre punktlighed på Asien/Europa-ruten
Pålidelighed er vigtigt for kunderne, og derfor vil Mærsk indsætte flere skib, færre stop og en langsommere sejlhastighed på ruten mellem Asien og Europa. På den måde vil de sikre større rettidighed.
Flere skibe, færre stop og en langsommere sejlhastighed.
Det er ændringer, som A.P. Møller-Mærsk til marts indfører på den vigtige rute mellem Asien og Europa, og som skal sikre, at deres containerskibe i højere grad ankommer til tiden. Det står ifølge selskabet selv højt på kundernes ønskeliste - og de vil gerne vente et par dage længere på varerne, hvis de kan regne med, at de ankommer til tiden.
Læs også: Nyudvidet Panamakanal vil optrappe østvestslaget i USA
Det skriver Ritzau Finans.
”Formålet med ændringen er at yderligere forbedre vores rettidighed, da den på nuværende tidspunkt ikke lever op til forventningerne hos vores kunder. I gennemsnit tilføjer vi ekstra transittid på en til tre dage mellem Asien og Europa, og denne tidsmæssige buffer gør det i højere grad muligt for vores skibe at indhente forsinkelser som følge af eksempelvis dårligt vejr og overbelastning i havnene”, siger Johan Sigsgaard, der er chef for ruten mellem Asien og Europa hos Mærsk, i en skriftlig kommentar til Ritzau Finans.
Maersk Lines pålidelighed var ifølge analysehuset Seaintelligence på 76,1 procent i tredje kvartal af 2018, svarende til et fald på 1,3 procentpoint fra samme kvartal året før. Men rivalerne præsterede større tilbagegange, så det lyseblå rederi rykkede op fra fjerdepladsen til førstepladsen. Og nyindkøbte Hamburg Süd var rykket med op til en andenplads.
Efter det seneste kvartalsregnskab slog ledelsen på en telekonference også fast, at tallet skulle hæves. Ændringerne på ruten er et skridt på vejen, og ifølge Mærsk er det ikke et direkte forsøg på at sænke omkostningerne på brændstof på ruten.
”Det er ikke en omkostningsbesparende øvelse. Mens lavere sejlhastigheder reducerer brændstofforbruget, kommer det i dette tilfælde også med en ekstra omkostning ved at drive et ekstra skib på strengen”, siger Johan Sigsgaard til Ritzau Finans.
Kan medføre færre omkostninger
Selv om der ikke er tale om en spareøvelse, så kan den nye manøvre alligevel føre til, at de generelle omkostninger sænkes for Maersk Line på ruten, vurderer Casper Blom, der er aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier.
”Jeg vil fremføre den påstand, at hvis man har et netværk, der er pålideligt og virker, så har man nok også færre omkostninger, end hvis man har et netværk, der ikke er pålideligt”, siger han til Ritzau Finans.
Mærsk tilføjer seks skibe til de ti forskellige farter imellem Asien og Europa, men skruer ned for sejlhastigheden. Samtidig fjernes otte havnebesøg i netværket - de skal dækkes af andre strenge og feeder-netværk. Ifølge Mærsk vil den ugentlige kapacitet være uændret, men hvis konkurrenterne også følger efter og indfører et lignende tiltag, kan det potentielt få betydning for den samlede kapacitet i markedet.
”Hvis der starten en trend i industrien om, at man måske skal til at sejle lidt langsommere, kan det føre til et lavere udbud og et bedre forhold mellem udbud og efterspørgsel. Det kan på sigt måske forbedre fragtraterne”, siger Casper Blom til Ritzau Finans.
Læs også: Egypten vil bygge ny fragtrute
Ifølge ABG Sundal Colliers aktieanalytiker har sejlplanerne hos mange rederier ikke udviklet sig, i takt med at selskaberne har købt og indsat større og større skibe på ruterne verden over - hvilket også har været tilfældet på Asien-Europa-ruten.
”Det er klart, at det tager længere tid at få lastet et skib på 18.000 teu, og derfor har man været lidt mere under pres på vandet. Det er en af grundene til, at pålideligheden i industrien har været under pres. Det her giver lidt mere spillerum for Mærsk”, siger Casper Blom, der også ser et potentiale for lignende ændringer på andre af de store handelsruter.
- JMA