Månedens udfordring: Resiliens og bæredygtighed kræver stærke relationer
Forsynings- og leveringssikkerhed samt bæredygtighed kræver masser af data og avancerede digitale systemer. Men det kræver først og fremmest relationer og tillid. Synkronisering i forsyningskæden sker først helt rigtigt, når mennesker mødes og opbygger en fælles forståelse. Data gør det ikke alene, lyder det fra Mads Lind, Chr. Hansen.
”I ly af corona foretog Chr. Hansen et større opkøb i USA. De første halvandet år efter opkøbet kunne vi ikke besøge hinanden på grund af rejserestriktioner. Det faktum at vi ikke kunne mødes fysisk, gjorde integrationen og synkroniseringen vanskelig. Det var tydeligt for os. Det var først efter, at vi havde mulighed for at rejse frem og tilbage, at vi for alvor fik synkroniseret og afstemt arbejdsgange på tværs af denne værdikæde. Det fysiske møde gør en afgørende forskel”, fortæller Mads Yding Lind, der er ansvarlig for den globale forsyningskæde hos Chr. Hansen. Det omfatter logistik, S&OP, sourcing, contract manufacturing og strategudvikling.
Læs også: Månedens udfordring: Det digitale, det bæredygtige og det fleksible
Han fortæller om, at Chr. Hansens supply chain lige som mange andre virksomheder står over for en udfordring med at rekruttere medarbejdere, sikre robusthed og ikke mindst udvikle bæredygtighed. Han fremhæver i den sammenhæng, at de ’dybe personlige relationer’ er helt afgørende for både at skabe forsynings- og leveringssikkerhed samt udvikle bæredygtighed.
Værdikædetænkning er konge
”Stærke partnerskaber, fælles forståelse og tillid er helt centrale, når vi skal udvikle en resilient og bæredygtig forsyningskæde. 80 procent af vores klimaaftryk foregår for eksempel i scope 3 – altså blandt vores leverandører. Så vi kommer ikke udenom at sætte os sammen med de væsentligste leverandører og i fællesskab skabe løsninger. Vi har ikke ’buying power’ nok til, at vi bare kan sige til vores leverandører, at sådan her skal de gøre. Den eneste vej frem er samarbejde, dialog og fælles værdikædetænkning”, fortæller han.
Om Mads Y. Lind
• Aktuel position: Vice president, Global Supply Chain & Strategy, Chr. Hansen.
• Uddannelse: MBA fra CBS og en række forløb i ledelse og strategi på IMD, INSEAD og London Business School.
• Erhvervserfaring: 3 års erfaring fra Chr. Hansen og 12 års erfaring med ledelse, strategi og supply chain i Novo Nordisk.
Han fortæller, at Chr. Hansen har udvalgt 50 ud af deres mange leverandører, som indgår i et projekt, hvor Chr. Hansen undersøger, hvordan de sammen med leverandørerne kan reducere klimaaftrykket.
”Det er meget forskelligt, hvordan leverandørerne reagerer, og hvordan løsningerne kan se ud. Vi har forpligtet os på Science Based Taget Initiative, og bare det at blive enige om præcist, hvordan vi måler og overvåger CO2-udledningen sammen med leverandørerne, er en udfordring – en udfordring som vi kun løse ved at indgå i tæt dialog og samarbejde”, fortæller Mads Yding Lind.
Den velsmurte kæde
”Min vigtigste opgave er at bidrage til at smøre tandhjulene i både den interne og eksterne værdikæde. Vores forsyningskædearbejde skal være baseret på data og it. Men det, der virkelig skaber værdi og får værdikæden til at skabe store resultater, er det konstruktive og tillidsbaserede samarbejde og værdikædetænkning hos alle parter på tværs af fagområder og virksomheder”, fortæller han og tilføjer: ”Hvis alle parter tænker ’kunden først’ og ikke ’min funktion først’, så er grunden for store resultater lagt”.