09.11.2020  |  Branchenyt

Lyt til levende samtaler om supply chain management

Udgiveren af magasinet SCM+Logistik og scm.dk Horisont Gruppen udvider nu med en fast podcast-kanal. Det sker i et tæt samarbejde med professor i SCM Jan Stentoft og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær fra Syddansk Universitet.

”Der er så mange gode historier om supply chain management og logistik derude i den virkelige verden, som aldrig bliver fortalt. Det er synd, fordi supply chain-folk ofte er en slags hverdagens helte, der gør en stor forskel for producenter, transportører, detailvirksomheder, industrivirksomheder, it-afdelinger, konsulenthuse og så videre”. Sådan lyder vurderingen fra Jan Stentoft, der i årtier har været en aktiv aktør på supply chain scenen både som akademiker, formidler og praktiker.

”Podcast-formatet er rigtig velegnet til at formidle og markedsføre SCM, fordi formatet lige nu er meget populært, og fordi det også er velegnet til at formidle SCM-emner på en anderledes levende og menneskelig måde end det skrevne ord i artikler og rapporter”, fortæller Tina Højrup Kjær, der har stor erfaring med at gøre forskningstunge emner mere spiselige for en ikke-akademisk målgruppe.

Også de svære aspekter
Det er ambitionen, at podcast-kanalen løbende skal producere både rene redaktionelle podcasts og kommercielle podcasts, hvor partnere på scm.dk har mulighed for at belyse et emne eller en case som en levende radiofortælling.

”Vi har en passion for SCM, og den vil vi gerne dele med andre SCM-folk. Vi tror på, at podcast-formatet kan tilbyde historier, der er lidt mere nuancerede, upolerede og rå. Vi ved jo alle, at der altid er udfordringer, når en virksomhed skal indføre et nyt WMS, skifte et ERP-system eller udvikle en ny planlægningsproces. Det er sjældent plug-and-play, og det er kun sundt også at kaste lys på de svære aspekter”, fortæller Jan Stentoft.

Naturlig forlængelse af community-idéen
Rasmus Brylle, der er adm. direktør for Horisont Gruppen fremhæver, at Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft udgør et fantastisk hold, hvor Jan tilbyder høj SCM-faglighed, og Tina tilbyder viden om formidling og kommunikation. ”Jeg ser hele podcast-idéen som en naturlig forlængelse af den community-idé, som medieuniverset scm.dk/SCM-Logistik bygger på. Vi vil gerne nyttiggøre alle parters viden for så mange som muligt, og derfor får de kommercielle partnere på scm.dk nu en ekstra kanal, som de kan udkomme på”, fortæller han.

Alsidighed og bredde
Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft understreger, at de ser podcast-kanalen som et supplement til magasinet og flowet af nyheder på scm.dk. De har ambitioner om, at podcast-udsendelserne skal bringe mange forskellige slags historier inden for hele bredden af supply chain- og logistikfeltet. De ser det også som en naturlig forlængelse af ambitionen at bygge bro mellem SCM-forskning og SCM-praksis eller mellem universitetsverden og den praktiske hverdag i virksomheder. Ligesom de også betragter podcast-kanalen som et værdifuldt bidrag til formidlingen til de nye generationer af studerende, der har eller måske kan fatte interesse for SCM.


Sådan får du en kommerciel podcast
Tag kontakt til business manager Niels Larsen på nl@horisontgruppen.dk eller 27130010, hvis du har en god idé og er interesseret i at få produceret en podcast, der kan gøre SCM-lytterne klogere.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere