13.05.2013  |  Produktion

Lynetten reducerer havarier med 15 procent

Lynettefællesskabet modtog Vedligeholdets Masterpris 2012, fordi de har knækket kurven, så planlagt vedligehold i dag fylder mere end nedbrud og alarmopkald.

Det lyder måske kedeligt. Men der er altså både penge, faglig tilfredshed og anerkendelse i at arbejde med systematisk vedligehold. Nordeuropas største spildevandscenter Lynettefællesskabet har modtaget Vedligeholdets Masterpris 2012, fordi de har knækket kurven, så planlagt vedligehold i dag fylder mere end nedbrud og alarmopkald.

Mængden af havarier er siden 2008 reduceret med 15 procent, og tendensen er voksende. De nyeste tal peger mod 25 procent. Det betyder først og fremmest færre udgifter til investeringer i nye anlæg og maskiner samt færre lønudgifter til dyre tilkald af medarbejdere på vagtordning. Andre gevinster omfatter bedre og renere arbejdsmiljø, højere produktivitet og ikke mindst større faglig tilfredshed blandt medarbejderne.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Dansk erhvervsliv overser potentiale på 100 milliarder

Lynetten har i samarbejde med konsulentvirksomheden Valcon efter et mere end fire år langt sejt træk knækket kurven, så det planlagte vedligehold i dag fylder mere end nedbrud og alarmudkald. Det er ikke noget, der sker henover en weekend, men kræver en systematisk og langsigtet indsats.

"I dag er helten en smed, der opdager en lille mangel i en pumpe og på stedet selv retter det".

Jesper Thomsen, konsulent i Valcon

”Det har været en mental rejse for os. Indførelse af systematisk vedligehold er faktisk en kulturændring, der har ændret vores adfærd og måde at tænke på. Ansvar og indflydelse er i dag spredt ud på hele organisationen. Det har både løftet jobtilfredsheden og også den faglige kompetence, fordi medarbejderne nu har ansvar for at følge med i den faglige udvikling på deres felt”, fortæller afdelingsleder Torsten Vig.

Daglig indsats forebygger nedbrud
Vedligeholdsarbejdet er forankret i it-systemet Sertica fra Logimatic og en vedligeholdsstrategi, der indeholder et sæt faste processer med planlagte forebyggende vedligehold, systematisk opsamling af mangler, digitalisering af og disciplin omkring stamdata, krav om præcis dokumentation fra leverandører og regelmæssige workshops med mere. I startfasen blev ledere og medarbejdere trænet af konsulenter fra Valcon.

Læs også: Mennesker betyder alt for Carlsbergs vedligeholdelsesstrategi

”I dag er helten en smed, der opdager en lille mangel i en pumpe og på stedet selv retter det. Tidligere var helten et hold medarbejdere, der blev kaldt ind en weekend og arbejdede 36 timer på at rette op på et nedbrud, som skabte en lavine af dyre følgeeffekter på andre dele af anlægget. Ansvaret er forankret hos medarbejderne selv”, fortæller konsulent Jesper Thomsen, Valcon.

Om Lynettefællesskabet

Lynettefællesskabet er Danmarks største spildevandscenter og er ejet af de 8 kommuner Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Herlev, Hvidovre, København, Lyngby-Taarbæk og Rødovre.

Hvert år renser virksomheden 80-110 mio. m3 vand fra private husholdninger, erhverv og industri samt nedbør, hvilket svarer til forureningen fra 1,1 mio. mennesker. Alt vandet bliver renset på de to renseanlæg Lynetten og Damhusåen, som Lynettefællesskabet ejer og driver.

”Vi havde tidligere to ovne til forbrænding, så vi altid havde en reserveovn, vi kunne slå over på ved større nedbrud. Dem har vi nu udskiftet med én ny ovn, fordi vores forebyggende vedligehold gør os mindre sårbare over for nedbrud. Den nye ovn koster 450 millioner kroner, så der er mange penge sparet her i forhold til at købe to ovne”, fortæller projektleder Jakob Stampe.

Fakta om vedligeholdsarbejdet

  • Lynettefællesskabet omfatter 45 bygværker og 1070 rum.
  • På ét år udfører Lynettefællesskabet 4.227 planlagte forebyggende vedligeholdsjobs.
  • Vedligeholdsstrategien indeholder 443 procedurer.
  • Lynettefællesskabet har siden indførelsen af det systematiske vedligehold udført 25.908 jobs, heraf var 16.908 forebyggende og 8.838 et resultat af en mangelrapport.
  • Mængden af driftsstop er siden 2008 reduceret med 15 procent, og tendensen peger mod 25 procent.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere