Lovende test på offentlige veje af brint-elektriske lastbiler
Med vanddampe som eneste udslip vil brintdrevne brændselscelle-lastbiler blive en vigtig del af Volvo Trucks' emissionsfri produktportefølje. Nu har køretøjerne passeret en vigtig milepæl – nemlig testkørsler på offentlig vej.
Sidste år fremviste Volvo Trucks sine elektriske brændselscelle-lastbiler for første gang. Disse emissionsfrie lastbiler bruger brint til at producere deres egen elektricitet under kørslen, har en lang rækkevidde, hvilket gør dem velegnede til transportopgaver over længere strækninger.
Nu er lastbilerne for første gang blevet testet på offentlig vej. Men ikke på hvilke som helst offentlige veje. For at gøre det ekstra udfordrende er testene blevet udført i et ekstremt koldt klima nord for polarcirklen i det nordlige Sverige.
”Lastbiler kører syv dage om ugen og i al slags vejr. De barske forhold på offentlige veje i det nordlige Sverige med masser af sne, is og vind udgør et ideelt testmiljø”, siger Helena Alsiö, vice president for Powertrain Product Management hos Volvo Trucks.
”Jeg er glad for at kunne sige, at testene er gået godt, hvilket bekræfter de tests, vi har udført på forhånd. Og det gælder både digitale tests og simuleringer samt praktiske tests på vores lukkede testbane tæt ved Gøteborg”.
Læs også: Tung godstransport bevæger sig mod grønt
Elektriske brændselscelle-lastbiler drevet af brint vil være særligt velegnede over længere afstande samt når det ikke er muligt at køre med batteri-elektriske lastbiler. Det kan for eksempel være i landdistrikter uden opladningsinfrastruktur.
Volvo tilbyder branchens bredeste produktprogram af elektriske lastbiler med 6 modeller i serieproduktion. Volvos brintdrevne brændselscelle-lastbiler vil blive kommercielt tilgængelige i anden halvdel af dette årti. Testkørsler i daglig drift hos vognmænd starter et par år inden den kommercielle lancering.
For vognmænd, der ønsker at tilbyde emissionsfrie transporter allerede nu, tilbyder Volvo Trucks i øjeblikket seks forskellige batterielektriske modeller samt lastbiler, der kører på vedvarende brændstoffer som blandt andet biogas.
”Vi er nødt til at handle nu for at stoppe den globale opvarmning. Uanset transportopgaver eller hvor i verden vores kunder opererer, er det ikke en mulighed at vente. Om få år vil vores kunder være i stand til fuldstændigt at eliminere CO2-udslip fra deres lastbiler”, påpeger Roger Alm, president for Volvo Trucks.
- PiB