Loven om ret til reparation passerer vigtig hurdle
Nye regler fra EU styrker retten til reparation for forbrugere. Reglerne skal mindske affaldsmængden og styrke reparationssektoren. Det skal ske ved at gøre det lettere og billigere at få repareret varer.
I denne uge vedtog EU-Parlamentet direktivet om den såkaldte ret til reparation for forbrugerne. Det skete med 584 stemmer for, 3 imod og 14 hverken/eller. Direktivet forpligter producenterne til at reparere varer og tilskynde forbrugerne til at forlænge et produkts levetid ved at få det repareret.
Ifølge Europa-Kommissionen producerer den tidlige bortskaffelse af forbrugsgoder 261 mio. tons CO2, bruger 30 mio. tons ressourcer og genererer 35 mio. tons affald i EU hvert år. Forbrugerne mister også ca. 12 mia. EUR om året ved at erstatte varer i stedet for at reparere dem.
Når direktivet formelt er blevet godkendt af Rådet og offentliggjort i EU-Tidende, har EU-landene 24 måneder til at få det implementeret i national ret.
Direktivet supplerer andre nye EU-regler om miljøvenligt design og styrkelse af forbrugerne i forbindelse med den grønne omstilling.
Forpligtelse til reparation
Direktivet gør det obligatorisk for producenterne at udbyde rettidige og omkostningseffektive reparationstjenester og at oplyse forbrugerne om deres ret til reparation. Varer, der repareres i garantiperioden, vil få den lovbestemte garanti forlænget med yderligere ét år. På den måde får forbrugerne endnu en grund til at vælge reparation frem for udskiftning.
Når den lovbestemte garanti er udløbet, er producenten stadig forpligtet til at reparere almindelige husholdningsprodukter, som rent teknisk kan repareres i henhold til EU-lovgivningen. Det drejer sig om produkter som vaskemaskiner, støvsugere og endda smartphones. Listen over produktkategorier kan udvides på sigt. Forbrugerne kan også låne en enhed, mens deres egen repareres, eller vælge en istandsat enhed som et alternativ, hvor reparation ikke er en mulighed.
Opblomstring af reparationsmarkedet
EU ønsker med direktivet at styrke sit reparationsmarked og sikre, at forbrugerne skal bruge færre penge på reparationer. Producenterne skal levere reservedele og værktøj til en rimelig pris, og det bliver forbudt for dem at anvende kontraktbestemmelser, hardware eller softwareteknikker, der hindrer reparationer.
Det er f.eks. værd at fremhæve, at de ikke kan hindre uafhængige reparatørers brug af brugte eller 3D-printede reservedele. De kan heller ikke nægte at reparere et produkt udelukkende af økonomiske årsager, eller fordi det tidligere er blevet repareret af andre.
Lettere og billigere for forbrugere
For at gøre reparationer billigere skal hvert EU-land indføre mindst ét tiltag, der gør det nemmere at få et produkt repareret. Det kan være tiltag som at uddele reparationskuponer og -midler, føre oplysningskampagner, tilbyde kurser i reparation eller yde støtte til frivillige, lokale reparationstilbud.
Forbrugerne vil kunne få adgang til et europæisk oplysningsskema, som kan hjælpe dem med at vurdere og sammenligne reparationstjenester (med nærmere oplysninger om fejlens art, prisen og reparationens varighed). For at lette reparationsprocessen vil der blive oprettet en europæisk onlineplatform opdelt på lande, som skal gøre det nemt for forbrugerne at finde lokale reparationsværksteder, sælgere af istandsatte varer og købere af defekte varer. Derudover vil forbrugerne kunne finde lokale, frivillige tilbud som f.eks. reparationscaféer.
- EHS