Logistikudbyder investerer stort i el-lastbiler
Dachser og Mercedes-Benz Trucks har underskrevet en hensigtserklæring om levering af 50 batteridrevne lastbiler til langturskørsel. Den elektriske lastbil med en rækkevidde på omkring 500 kilometer vil være klar til serieproduktion i 2024.
Logistikudbyderen Dachser planlægger at udvide sin europæiske flåde med 50 lastbiler af typen Mercedes-Benz eActros LongHaul. Den verdensomspændende virksomhed fra Sydtyskland har underskrevet en hensigtserklæring med Mercedes-Benz Trucks – en aftale, der indebærer en betydelig udvidelse af logistikudbyderens flåde af elbiler. Dachser påtænker at bruge en udgave af eActros LongHaul i en 6x2-konfiguration med veksellad, som kan læsses i 112 centimeters højde. Den elektriske lastbil, som vil få en rækkevidde på omkring 500 kilometer, vil være klar til serieproduktion i 2024.
"Dachser er en højt værdsat kunde for os inden for bæredygtig transport. Dachser har allerede fungeret som engageret testpartner under udviklingen af eActros 300/400 til tung distributionstransport. Derfor er vi også glade for, at logistikvirksomheden nu planlægger at sætte sin lid til eActros LongHaul i næste fase og dermed underbygge vores el-strategi”, siger Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services hos Mercedes-Benz Trucks.
Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics hos Dachser, tilføjer:
"Denne hensigtserklæring understreger vores engagement i udvikling og testning af erhvervskøretøjer med miljøvenlige drivsystemer. eActros LongHaul-modellens lange rækkevidde vil gøre det muligt for os at transportere varer mellem vores europæiske lokationer uden emissioner, selv ved transport af tunge laster og langturskørsel. Det er et vigtigt aspekt i Dachsers langsigtede klimabeskyttelsesstrategi".
Læs også: Transport 2023 er køreklar med store lastbilmærker
Siden 2018 har Dachser benyttet batteridrevne køretøjer som FUSO eCanter og eActros som led i sit koncept for bæredygtig levering til bycentre, som virksomheden kalder DACHSER Emission-Free Delivery. I 12 europæiske storbyer sørger elektriske varevogne og lastbiler som standard for CO2-neutral lokal levering af alle forsendelser i et nærmere defineret område i bymidten. Det seneste skud på stammen er København, hvor Dachser Denmark kunne tage sin første eldrevne lastbil i brug i februar 2023 og påbegyndte emissionsfrie leveringer til centrum af København.
På den sidste kilometer anvender Dachser også elektriske ladcykler til distribution af forsendelserne. Pilotprojektet i Stuttgart vandt konkurrencen "Sustainable Urban Logistics", som det tyske miljøministerium og forbundsmiljøstyrelsen stod bag i 2018.
"Vi har rigtig gode erfaringer med elektriske køretøjers præstationer i forbindelse med storbylogistik. Det var derfor logisk at tage det næste skridt – langturskørsel – sammen med Mercedes-Benz Trucks", forklarer Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) hos Dachser.
Mercedes-Benz eActros LongHaul
Udviklingsingeniørerne hos Mercedes-Benz Trucks konstruerer eActros LongHaul, så køretøjet og dets komponenter opfylder samme krav til holdbarhed som en tilsvarende konventionel Actros til tung langturstransport. Det vil sige 1,2 millioner kilometer på vejene over en periode på ti år. De batterier, der anvendes i eActros LongHaul, benytter litium-jernfosfat-celleteknologien.
De er frem for alt kendetegnet ved lang levetid og mere brugbar energi. Batterierne i produktionsudgaven af eActros LongHaul kan oplades fra 20 til 80 procent på under 30 minutter ved en ladestation med en effekt på omkring en megawatt. Tre batteripakker giver en samlet installeret kapacitet på mere end 600 kWh, mens to elmotorer, der indgår i en ny e-aksel, genererer en kontinuerlig effekt på 400 kW og en spidseffekt på over 600 kW.
Udover sættevognstrækkeren vil Mercedes-Benz Trucks også være begyndt at producere forvognsvarianter af eActros LongHaul, når modellen bliver lanceret. Dette vil give kunderne et bredt udvalg af anvendelsesmuligheder inden for fuldt elektrisk transport.
- PiB