Logistikcenter på 100.000 m2 er hjørnesten i Schous nye logistikstrategi

Nyt logistikcenter er bygget til fremtidens vækst og vareflow. Kursændring var nødvendig, hvis non-food distributørens forsyningskæde skal udvikle konkurrenceevne og følge med fremtidens vækst. Det viste analyse med fremskrivning af logistik-flowet.

”Det var en vigtig proces at blive enige om, hvordan virkeligheden tager sig ud. Det tog nogle måneder, men jo bedre data, desto bedre resultat”, siger Rune Skou Raun. Foto: Langebæk..

29.11.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Danmarks største nonfood distributør Schou Company konsoliderer sin logistik i et nyt center på 100.000 kvadratmeter i Kolding. Det skal stå færdigt i 2023.
Byggeriet er en konsekvens af en logistikanalyse, der viste, at Schous vækst og konkurrenceevne krævede en kursændring. Optimeringer i distributørens tre eksisterende distributionscentre var mulige; men analysen viste også, at et nyt, samlet logistikcenter med moderne håndtering årligt vil forbedre Schous drift med et millionbeløb.
”I 2019 stod vi i et strategisk vadested og søgte rådgivning”, fortæller Rune Skou Raun, som er supply chain director i Schou Company og fortsætter:

”Alle i vores netværk sagde, at Langebæk har både de strategiske og operationelle kompetencer til at analysere og dernæst implementere strategien”.
Langebæks forretningsanalyse tog udgangspunkt i de tre danske logistikcentre. Analysen synliggjorde sort på hvidt bestyrelsen, at det var interessant at gå et spadestik dybere, og bestyrelsen bad derfor Langebæk om at arbejde videre med flere muligheder. I slutningen af 2019 havde bestyrelsen fået den afgørende indsigt: Fremtidens vækst og lønsomhed var bedst sikret ved at opføre et helt nyt logistikcenter i Kolding.

Det nye logistikcenter får et fuldautomatisk højlager, der er 42 meter højt og indeholder 40.000 pallepladser kombineret med et kampagneområde. Resten er et manuelt lager, 15 meter højt med cirka 85.000 pallepladser. I alt i omegnen af ikke mindre end 125.000 pallepladser. Foto: Langebæk..

3.400 daglige paller ind
Det nye logistikcenter får et fuldautomatisk højlager, der er 42 meter højt og indeholder 40.000 pallepladser kombineret med et kampagneområde. Resten er et manuelt lager, 15 meter højt med cirka 85.000 pallepladser. I alt i omegnen af ikke mindre end 125.000 pallepladser.

I 2023 vil der dagligt køre omkring 3.400 paller ind og videre ud til kunderne.

Det nye logistikcenter er bygget til vækst, og Schou skal ikke bruge det hele til en begyndelse. Derfor udlejes en del i starten.

Langebæk er desuden rådgiver og projektleder på valg af og opbygningen af den interne logistik i både det fuldautomatiske højlager og det manuelle lager. Selve højlageret og automatikken opføres af SSI Schäfer, og det manuelle lager opføres af Daugaard Petersen. Byggerådgiver er AK83.

Fakta om Schou Company

Schou Company omsatte i 2020 for lige knapt 1,7 milliarder kroner og er Nordens største nonfood leverandør med alt inden for bolig, isenkram, have, cykler, auto, værktøj og maskiner.

Optimeret til Schous behov
”Schou får et logistikcenter, der er bygget til deres behov, og som er optimeret til at håndtere den fortsatte vækst og stigende kompleksitet i logistikken”, fortæller John Carstens, partner hos Langebæk. Han fortsætter:

”Det er et godt projekt med et åbent samarbejde, hvor vi fik skabt et godt beslutningsgrundlag. Data er vigtige i moderne logistik. Det er ikke mindst vigtigt at få de rigtige data, og det lykkedes. Vi har også haft fordel af, at vi har kunnet trække på en kæmpe viden fra tilsvarende projekter i Norden”.

Rune Skou Raun tilføjer: ”Langebæk påtog sig rollen med projektstyring og opfølgning på emnerne. Og i kraft af deres størrelse har de specialister inden for de forskellige discipliner, som de inddrog i processen. Det giver tryghed”.

En af de mere afgørende dele af Langebæks logistikanalyse var at få forskellige scenarier beregnet og arbejde med at fremskrive udviklingen inden for de enkelte varenumre.

Fakta om projektet

• Bygherre: Schou Company
• Logistikrådgiver: Langebæk
• Entreprenør højlager 5.500 m2: SSI Schäfer
• Entreprenør 95.000 m2 lager: Daugaard Petersen
• Bygherrerådgiver: AK83
• Byggeperiode: 2021-2023

Datagrundlag er afgørende
For at kunne gennemføre de nødvendige dataanalyser igennem projektet og dermed blive i stand til at analysere og skabe grundlaget for at træffe de rette beslutninger, blev der arbejdet intenst på at skabe og validere et godt datagrundlag.

”Det var en vigtig proces at blive enige om, hvordan virkeligheden tager sig ud. Det tog nogle måneder, men jo bedre data, desto bedre resultat, og vi har fået skabt et datagrundlag og en datatilgængelighed, som vil hjælpe os i fremtiden”, siger Rune Skou Raun.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

25.11.2024SCM.dk

Mange millioner skal styrke produktivitet, omsætning og beskæftigelse

25.11.2024SCM.dk

Håb for det bedste, vær beredt på det værste

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online