Logistikcenter på 100.000 m2 er hjørnesten i Schous nye logistikstrategi

Nyt logistikcenter er bygget til fremtidens vækst og vareflow. Kursændring var nødvendig, hvis non-food distributørens forsyningskæde skal udvikle konkurrenceevne og følge med fremtidens vækst. Det viste analyse med fremskrivning af logistik-flowet.

”Det var en vigtig proces at blive enige om, hvordan virkeligheden tager sig ud. Det tog nogle måneder, men jo bedre data, desto bedre resultat”, siger Rune Skou Raun. Foto: Langebæk..

29.11.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Danmarks største nonfood distributør Schou Company konsoliderer sin logistik i et nyt center på 100.000 kvadratmeter i Kolding. Det skal stå færdigt i 2023.
Byggeriet er en konsekvens af en logistikanalyse, der viste, at Schous vækst og konkurrenceevne krævede en kursændring. Optimeringer i distributørens tre eksisterende distributionscentre var mulige; men analysen viste også, at et nyt, samlet logistikcenter med moderne håndtering årligt vil forbedre Schous drift med et millionbeløb.
”I 2019 stod vi i et strategisk vadested og søgte rådgivning”, fortæller Rune Skou Raun, som er supply chain director i Schou Company og fortsætter:

”Alle i vores netværk sagde, at Langebæk har både de strategiske og operationelle kompetencer til at analysere og dernæst implementere strategien”.
Langebæks forretningsanalyse tog udgangspunkt i de tre danske logistikcentre. Analysen synliggjorde sort på hvidt bestyrelsen, at det var interessant at gå et spadestik dybere, og bestyrelsen bad derfor Langebæk om at arbejde videre med flere muligheder. I slutningen af 2019 havde bestyrelsen fået den afgørende indsigt: Fremtidens vækst og lønsomhed var bedst sikret ved at opføre et helt nyt logistikcenter i Kolding.

Det nye logistikcenter får et fuldautomatisk højlager, der er 42 meter højt og indeholder 40.000 pallepladser kombineret med et kampagneområde. Resten er et manuelt lager, 15 meter højt med cirka 85.000 pallepladser. I alt i omegnen af ikke mindre end 125.000 pallepladser. Foto: Langebæk..

3.400 daglige paller ind
Det nye logistikcenter får et fuldautomatisk højlager, der er 42 meter højt og indeholder 40.000 pallepladser kombineret med et kampagneområde. Resten er et manuelt lager, 15 meter højt med cirka 85.000 pallepladser. I alt i omegnen af ikke mindre end 125.000 pallepladser.

I 2023 vil der dagligt køre omkring 3.400 paller ind og videre ud til kunderne.

Det nye logistikcenter er bygget til vækst, og Schou skal ikke bruge det hele til en begyndelse. Derfor udlejes en del i starten.

Langebæk er desuden rådgiver og projektleder på valg af og opbygningen af den interne logistik i både det fuldautomatiske højlager og det manuelle lager. Selve højlageret og automatikken opføres af SSI Schäfer, og det manuelle lager opføres af Daugaard Petersen. Byggerådgiver er AK83.

Fakta om Schou Company

Schou Company omsatte i 2020 for lige knapt 1,7 milliarder kroner og er Nordens største nonfood leverandør med alt inden for bolig, isenkram, have, cykler, auto, værktøj og maskiner.

Optimeret til Schous behov
”Schou får et logistikcenter, der er bygget til deres behov, og som er optimeret til at håndtere den fortsatte vækst og stigende kompleksitet i logistikken”, fortæller John Carstens, partner hos Langebæk. Han fortsætter:

”Det er et godt projekt med et åbent samarbejde, hvor vi fik skabt et godt beslutningsgrundlag. Data er vigtige i moderne logistik. Det er ikke mindst vigtigt at få de rigtige data, og det lykkedes. Vi har også haft fordel af, at vi har kunnet trække på en kæmpe viden fra tilsvarende projekter i Norden”.

Rune Skou Raun tilføjer: ”Langebæk påtog sig rollen med projektstyring og opfølgning på emnerne. Og i kraft af deres størrelse har de specialister inden for de forskellige discipliner, som de inddrog i processen. Det giver tryghed”.

En af de mere afgørende dele af Langebæks logistikanalyse var at få forskellige scenarier beregnet og arbejde med at fremskrive udviklingen inden for de enkelte varenumre.

Fakta om projektet

• Bygherre: Schou Company
• Logistikrådgiver: Langebæk
• Entreprenør højlager 5.500 m2: SSI Schäfer
• Entreprenør 95.000 m2 lager: Daugaard Petersen
• Bygherrerådgiver: AK83
• Byggeperiode: 2021-2023

Datagrundlag er afgørende
For at kunne gennemføre de nødvendige dataanalyser igennem projektet og dermed blive i stand til at analysere og skabe grundlaget for at træffe de rette beslutninger, blev der arbejdet intenst på at skabe og validere et godt datagrundlag.

”Det var en vigtig proces at blive enige om, hvordan virkeligheden tager sig ud. Det tog nogle måneder, men jo bedre data, desto bedre resultat, og vi har fået skabt et datagrundlag og en datatilgængelighed, som vil hjælpe os i fremtiden”, siger Rune Skou Raun.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

24.04.2024SCM.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle