Logistikaktør lægger emissions-kortene på bordet
At måle emissioner kan være vanskeligt. Vi vil alle gerne vide, hvor meget udledning vores virksomhed genererer, men det er svært og komplekst at udregne udledninger. Samtidig kræver den nye CSRD-lovgivning fra EU, at vi måler og rapporterer vores klimapåvirkning.
Emissionsberegninger er meget komplekse, fordi de er baseret på data, der kan defineres, afgrænses og måles på forskellige måder. Resultaterne fra forskellige emissionsrapporter er baseret på forskellige antagelser, hvorfor det ikke er muligt at sammenligne dem med hinanden. De eksisterende standarder regulerer, hvordan man måler og rapporterer udledning af drivhusgasser, men standarden regulerer ikke kvaliteten af de data, der skal bruges.
DB Schenkers emissionsrapporter følger Greenhouse Gas Protocol (GHG)-standarden, der er udviklet af World Resources Institute (WRI) og World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). DB Schenkers beregninger er også baseret på de mest udbredte og accepterede standarder, nemlig GLEC, ISO 14064 og EN 16258. DB Schenker er også i gang med at tilpasse vores værktøj til ISO 14083 og EU-forordningen CountEmissionsEU.
DB Schenkers tilgang til emissionsberegning er at følge de globale standarder for emissionsberegning. For at forbedre værktøjet, så arbejder virksomheden tæt sammen med EcoTransIT, en global tredjepartsorganisation, der er specialiseret i emissionsberegninger. Desto bedre data DB Schenker har, desto bedre bliver værktøjet. Derfor gør virksomheden en stor indsats for at forbedre dataindsamlingen og gennemsigtigheden.
DB Schenker tilbyder kunderne to værktøjer til at analysere CO2-fodaftryk: EcoTransIT, som bruges til at vurdere fremtidig transport, og Emissionsrapporter i Connect, som præsenterer det estimeret CO2-fodaftryk for vores gennemførte transportkørsler.
Læs også: Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien
Konsulentfirmaet, DB Schenker Consulting AB, hjælper kunderne med avancerede emissionsrapporter. DB Schenker Consultings rapport er mere detaljeret og mere kundespecifik end den standardrapport, som DB Schenker tilbyder via Connect.
Detaljeringsgraden i DB Schenker Consultings emissionsrapport, for eksempel med hensyn til brændstof og køretøjstype, bestemmes i samråd med kunden. DB Schenker Consulting udarbejder en omfattende analyse, og resultaterne kan præsenteres på forskellige måder afhængigt af kundens krav og formål. Emissionsrapporten indeholder også en handlingsplan med konkrete tiltag, der kan bidrage til at reducere klimapåvirkningen, for eksempel skift af brændstof, større konsolidering eller alternative transportmidler.
Kilde: DB Schenker
/ PiB