23.05.2012 | Lager & distribution
Logistik og lagrede oste
Indhold fra partner Hvad er dette?
Arlas ostemejeri i Taulov en del af Yellow Cheese Division er en stor operation.
De otte afdelinger, som mejeriet huser, ligger side om side i en 500 meter lang bygning, der desuden omfatter et centrallager. På baggrund af nyligt gennemført analyse af den interne logistik er mejeriet Arla netop nu i gang med at implementere de optimeringer, som Langebæk Logistik anbefalede, blandt andet med det formål at reducere omkostningerne til den interne transport. Det var åbenlyst, at en del af den interne logistik på mejeriet med fordel kunne automatiseres. Men med baggrund i års automatiseringserfaring var det Langebæks anbefaling, at Arla, skabte sig et klart overblik over den interne logistik, bl.a. ved at beskrive plusser og minusser ved den eksisterende drift, inden de gav sig i kast med et reelt automatiseringsprojekt. Denne faseinddelte plan blev besluttet. I første fase er den interne transport blevet analyseret for at forberede organisationen på den kommende automatisering. Her blev det tydeliggjort, at der ikke var tilstrækkelig fokus på truckførernes primære opgave; delvist på grund af afdelingernes decentrale struktur brugte truckførerne for meget tid på uklare eller ikke-definerede arbejdsopgaver.
Resultatet af første fase var således en organisationsændring, der udmøntede sig i oprettelsen af central styring af den interne transport funderet i Arlas SAP-system. I den kommende fase to, efter at transportopgaven er blevet nøje defineret og beskrevet, vil de første AGV’er blive introduceret i et mindre omfang for at give organisationen tid til at blive fortrolige med teknologien, herunder det Traffic Management System, der er nødvendigt for at planlægge og styre afviklingen af transportopgaverne. I den indledende analyse viste det sig desuden, at højlageret, hvor ostene lagres, ikke blev udnyttet optimalt. Ostene blev f.eks. flyttet ud i lagerets forzone, hver gang de skulle vendes. En af Langebæks anbefalinger var at integrere en ”ostevender” i selve højlageret. En sådan løsning gør det muligt at vende pallen med ostene inde på lageret og dermed undgå at belaste forzonen.
Projektet har haft en positiv effekt hos Arla, der allerede nu er i dialog om yderligere automatisering. Eksempelvis har Arla, ud over højlageret, nogle deciderede modningsrum, hvor ostene vendes med større frekvens. En mulighed på længere sigt – når transportopgaven er forankret – er således at anvende AGV’erne i de højfrekvente modningsrum også.
Branchenyt

Case: FLEGGAARD FLYTTER GRÆNSER FOR KUNDESERVICE OG DRIFTSEFFEKTIVITET.
Den stadigt stigende handel via internettet påvirker også grænsehandlen. For Fleggaard var kundernes nye indkøbsmønster afgørende for beslutningen om at bygget nyt Click & Collect lager til at servicere de 7 Fleggaard og Calle butikker ved Padborg.
Indhold fra partner
Branchenyt

70 år lørdag den 23. november: Ingeniør, logistikekspert Torsten U. Langebæk
Hvordan kan det være, at Lars Larsen kan blive ved med at ha´ et godt tilbud til dig og hvorfor er NETTO stadig blandt detailhandelens billigste dagligvareforretninger? Effektivitet og godt købmandsskab er svaret.
Indhold fra partner
Lager & distribution
Indspark: Har du talt med din netværksstruktur for nylig?
Lager & distribution

Vær skarp, når du vælger teknologi!
Den teknologiske palette er blevet større hvordan vælger vi det rigtige?
Indhold fra partner
Lager & distribution
Indspark: Seks tendenser for automatisering på lageret
Lager & distribution

Skandinaviens mest moderne højlager under opbygning
Et stykke uden for Oslo er opbygningen af Skandinaviens mest moderne, automatiske lager i gang. Det er Coop Norge Handel A/S nye Østlandslager, som skal betjene Coops butikker i det sydøstlige Norge med ferskvarer, frostvarer, grønt og fødevarer.
Indhold fra partner