Leverer du ikke fra EU på 12 timer er løbet kørt

Når kunder skal have repareret deres produkter i dag, er tålmodigheden lav. For hver time et produkt ikke virker, stiger utilfredsheden markant med det brand, der svigtede. En logistikudbyder har specialiseret sig i at løse deres kunders udfordringer med 12 timers natdistribution til Norden og Baltikum.

Founder Søren Gønge og Group Director Bob Thorhauge ved det nye logistikhovedkontor i Ishøj. Foto: DANX.

01.06.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er altid kritisk for højprofilerede brands omdømme, når produkterne går i stykker. Særligt når det har vital betydning for kundens virke. Kunderne vælger jo det dyrere og velkendte produkt for netop at undgå nedbrud og kostbar nedetid.

Men når skaden så alligevel sker, skal der handles hurtigt fra producentens side. For hver time kundens produkt ikke er funktionsdygtigt, lider brandet skade. Det ved producenterne godt, og derfor forsøger de også at finde fejlen og få den pågældende reservedel frem til serviceteknikeren så hurtigt som overhovedet muligt. Men her er der sket et paradigmeskift.

For det er ikke længere godt nok at levere en reservedel på 24 timer. Nej, i dag skal det ifølge Søren Gønge fra DANX ske inden for 12 timer. Ellers risikerer brandet på sigt at tabe værdi og markedsandele.

Udsnit af det nye lager hos DANX. Foto: DANX..

1-2 servicebesøg mere per dag
DANX, der er en af Nordens førende specialister i international reservedelslogistik, har siden virksomhedens start i 1992 været 100 procent fokuseret på natdistribution – også kaldet In-Night Distribution. Her opererer man med en tidsfaktor på kun 12 timer. En reservedel, der typisk rekvireres fra et lager i Centraleuropa, skal leveres på en given adresse i Norden eller Baltikum den følgende morgen inden kl. 07.00. Det er kerneydelsen.

Grundlæggeren af virksomheden, Søren Gønge, fortæller, at man allerede tilbage i starten af 90’erne kunne se, at natdistribution ville revolutionere markedet.

”Vi kunne se, at vi var i stand til at løse tre helt centrale udfordringer for de meget serviceorienterede virksomheder med et betydeligt eftermarked. Effektiv natdistribution kan for det første fjerne producenternes betydelige omkostninger til egen lagerdrift. For det andet kan distributionen reducere leveringstiden for reservedelene helt ned til under 12 timer. Og for det tredje sætter det virksomheder i stand til at konvertere teknikernes køretid til reparationstid, idet natdistributionen sikrer levering præcis dér, hvor kunden ønsker det – hvilket kan være helt ind i serviceteknikernes egne biler, mens de sover. Udbyttet for kunden er markant. Teknikerne kan nå 1-2 servicebesøg mere per dag – og det har meget stor værdi”, beretter Søren Gønge.

99,5 procent leveringsikkerhed
I starten servicerede virksomheden primært den stærkt serviceorienterede it-industri. Men ifølge Group Director Bob Thorhauge har markedet dog for længst udvidet sig til også at omfatte store dele af bilbranchen, hårde hvidevarer, gaffeltrucks, landbrugsmaskiner m.m.

Men hvad kræver de servicebevidste kunder af en In-Night logistikvirksomhed, når de vælger at nedlægge deres eget reservedelslager og logistikberedskab?

”For det første skal du stille op med en veltrimmet organisation og topmotiverede medarbejdere, der sætter en ære i at overholde vores kundeløfte. Succeskriteriet her hos os hedder 99,5 procents leveringssikkerhed, og det skal vi præstere hver eneste nat året rundt. Opgaven består i at få distribueret gennemsnitligt mere end 15.000 pakker ud til syv forskellige lande, som tilsammen dækker et areal tæt på 1.4 millioner km2. Hele operationen foregår om aftenen og natten i løbet af kun 12 timer. Alt kører efter snorlige arbejdsgange og gennemtestede rutiner. Hvert sekund tæller. Al levering skal være færdig kl. 07.00”, forklarer Bob Thorhauge.

Nøgler til kundernes servicebiler så reservedelspakker kan leveres der. Foto: DANX..

Netværk med disciplin
Den logistiske operation styres og overvåges af it-systemer, der følger hver eneste forsendelse fra modtagelse og under transport frem til slutdestination og udlevering. Alt overvåges, som var det en
militæroperation. Bob Thorhauge uddyber:

”Opstår der problemer med en forsendelse, sidder der folk klar på vores Control Towers 24/7, som straks griber ind og håndterer problemet. Hver en forsendelse bliver målt og evalueret, så både vi og kunden kan se, om vi har overholdt vores 12-timers løfte”.

DANX betjener sig af sit eget distributionsnetværk bestående af 18 hubs (fordelingscentraler), 31 mindre, lokalt placerede lagre og mere end 75 bemandende Pick Up – Drop Off points. Derudover råder man over 300 transportbiler, der leverer reservedelene direkte ind i mere end 6.000 servicebiler, autoværksteder og andre prædefinerede leveringssteder fordelt over hele Norden og Baltikum. Til at få hele maskineriet til at køre har DANX ansat 180 medarbejdere og 500 faste chauffører.

Nybygget hovedkontor på 4.300 m2
Behovet for det specielle In-Night logistikprodukt er ikke til at tage fejl af. DANX har igennem de sidste 10 år oplevet vækstrater på 25 procent og forventer i indeværende regnskabsår at nå en omsætning tæt på 500 millioner kroner. For at håndtere den eksplosive vækst har virksomheden nu bygget et nyt hovedsæde i Ishøj ved København, oplyser Søren Gønge.

”Den 1. maj rykker vi ind i vores nye 4.300 m2 store hovedkontor, som ligger klods op af ring 4 og E20/E47. Og med 34 nye specialdesignede porte og en 1.800 m2 udvidelse af vores afdeling i Taulov ved Fredericia, er vi godt rustede til yderligere vækst” slutter grundlæggeren af virksomheden.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

15.10.2024SCM.dk

Esbjerg Havn bygger ny lagerhal til Ziton

14.10.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case - sådan hjalp vi Imerco med en effektiv fragtlabel-løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online