Lastbilportefølje til let distribution er nu fuldt elektrisk
MAN Truck & Bus præsenterer den nye MAN eTGL på IAA 2024. Den elektrisk drevne 12-tons lastbil fuldender MAN’s elektriske lastbilportefølje til let distributionstransport.
Med en rækkevidde på op til 235 kilometer, hurtig opladning på omkring 30 minutter og en nyttelast på op til 6.600 kilogram, afhængigt af opbygningen, tilbyder lastbilen den ideelle kombination til stille og lokalt CO2-fri transport i byernes godstransport for fødevarekæder, detailhandlere eller cateringindustrien.
Sammen med eTGS og eTGX tilbyder MAN nu hele totalvægtsporteføljen fra tolv til 42 ton fuldt elektrisk med den nye eTGL. Behovet for lave rækkeviddekrav, muligheden for depotopladning på logistiksteder og stigende støj- og emissionsbegrænsninger for forbrændingsdrevne lastbiler i bymidter gør bydistributionstransport til et vigtigt udgangspunkt for overgangen til elektromobilitet.
"Med den nye eTGL bliver MAN en sand full-range leverandør inden for elektromobilitet. Fra natlige leverancer til supermarkeder til tung fjerntransport tilbyder MAN transportvirksomheder emissionsfri drivlinjer fra én leverandør. De cirka 2000 ordrer og forespørgsler på vores eTGX og eTGS viser allerede, at vores modulære batterikoncept for individuelle anvendelser, opbygninger og rækkeviddekrav opfylder vores kunders behov. Med sin høje nyttelast, korte ladetider og optimale rækkevidde til bylogistik, fuldender eTGL perfekt vores eTruck-portefølje”, sagde Alexander Vlaskamp, CEO for MAN Truck & Bus, ved præsentationen af den nye lette elektriske distributionslastbil.
Den nye MAN eTGL er baseret på den velkendte 12-tons model fra dieselporteføljen og bruger de samme tekniske komponenter som sine "tunge" brødre eTGS og eTGX: De to batteripakker, der er udviklet af MAN specifikt til brug i erhvervskøretøjer og produceret på fabrikken i Nürnberg, er monteret på venstre og højre side af rammen og tilbyder en brugbar kapacitet på 160 kWh. Opladning sker via CCS-forbindelse med op til 250 kW på omkring 30 minutter (10 procent - 80 procent SoC, 250 kW, 335 A) og er derfor effektiv under kørselspauser.
Drivaggregatet, bestående af en elmotor og en to-trins gearkasse, er placeret centralt i rammen og leverer en motorkraft på 285 hk eller 210 kW til bagakslen via en kardanaksel. Akselafstanden på 4500 mm, designet til enestående manøvredygtighed i byen, kan kombineres med opbygningslængder på 6200 til 7300 mm, som er typiske for lette presenningsopbygninger og tørfragtstrailere.
Den rummelige dagkabine tilbyder samme kørekomfort som sin dieselmodpart: den særligt lave indstigning er ergonomisk designet til hyppig ind- og udstigning, og adskillige let tilgængelige opbevaringsrum omkring føreren giver mulighed for hurtig organisering af fragtpapirer, notesblok, tablet eller mobiltelefon og tilbyder passende opladningsforbindelser. Det centrale, fuldt digitale 12,3-tommer display giver omfattende information om batteriets ladestatus, rækkevidde, aktuelle energibehov og rekuperation ud over de sædvanlige kørselsdata.
Læs også: Lastbilchauffører får en lettere vej til opladning
Som med MAN eTGX og TGS er 360-graders e-mobilitetsrådgivning også tilgængelig for MAN eTGL-kunder: Rådgivning om overgang til elektromobilitet inkluderer kundespecifikke analyser af køretøjsanvendelse og ladestationsbehov.
Ladestationerne selv er også en del af MAN’s tilbud gennem partnerskaber med leverandører af ladeinfrastruktur. Derudover er servicekontrakter og finansieringsløsninger, der er specielt skræddersyet til elektromobilitet og behovene i bydistribution, tilgængelige, såvel som adskillige digitale tjenester til brug af den nye lille elektriske løve. Disse inkluderer MAN eReadyCheck, som kunderne kan bruge til at kontrollere, hvordan deres leveringsruter kan køres rent elektrisk, MAN SmartRoute intelligent ruteplanlægningssystem og MAN Charge&Go-tjenesten til brug af offentlige ladestationer.
Kilde: MAN Truck & Bus Danmark
/ PiB