Lastbiler med solceller – er det fremtiden?

En ny undersøgelse har gransket i potentialet for solceller monteret på lastbiler. Forsøgskaninerne har imidlertid blandede oplevelser med tiltaget, som fungerer bedst på særtransportlastbiler.

Undersøgelsen fra innovationscenteret ILT viser, at solceller fungerer bedst på særtransportlastbiler - og ikke på "almindelige" eksportbiler som denne. Foto: ILT..

27.09.2016

SCM.dk

’Solceller i transportbranchen’. Det er navnet på en netop afsluttet undersøgelse, som sætter potentialet for solcellepaneler monteret på lastbiler under lup. Og nu er resultaterne kommet, skriver Ingeniøren på sin hjemmeside.

Undersøgelsen er iværksat af innovationscenteret ILT - Innovation Center for Logitics & Transport - som hører under Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD). I alt har fire lastbiler haft solcellepaneler på førerhuset: to lastbiler beregnet til særtransport og to såkaldte eksporttrækkere, som er beregnet til langdistancekørsel med varierende gods.

Læs også: Lastbiler tester solceller

Forsøget havde to overordnede formål: 1) at finde ud af, om solceller kan blive en økonomisk rentabel løsning for transportvirksomhederne, og 2) om solcellerne kan sikre en bedre trivsel blandt vognmændene. Konklusionen lyder, at resultatet afhænger af lastbiltypen.

Hvorfor solceller på lastbiler?

Årsagen, til at ILT iværksatte den omtalte undersøgelse, er, at mange lastbiler ofte står i tomgang. Chaufførerne har behov for strøm i den trillende dagligstue, som inkluderer computer, køleskab og tv, og derfor må de lade dieselmotoren køre i tomgang for at holde batterierne med strøm.

Den løsning er dog både miljøskadelig og dyr rent økonomisk. Når motoren er i gang, bruger den meget diesel og medfører stor slitage på batterierne, da de ofte aflades. Desuden genererer motoren meget støj. Dette er problemer, som solcellerne kan afhjælpe.

Fordele og ulemper
For særtransportlastbiler er solcelleløsningen en succes, oplyser Ingeniøren. Det skyldes, at bilerne holder forholdsvist meget stille, og at de har et plant værktøjsskab i forlængelse af førerhuset, hvor solcellerne kan monteres.

”En af chaufførerne, der lige har fået solceller på, holder oppe i Sverige på en mølleplads. Han siger, at han har køleskab, tv og andre strømforbrugende ting til at køre, og at han normalt ville have brug for at køre i tomgang i minimum én time alene for køleskabet. Det behøver han ikke længere, for nu klarer solcellen det hele”, siger Ditte Nørager, kommunikationsassistent hos transportfirmaet Frank Nørager & Co, der har deltaget i forsøget og efterfølgende har monteret solceller på over 20 lastbiler.

For ”almindelige” eksportlastbiler er sagen dog en anden. Disse stopper ikke nær så meget, som særtransportbiler gør, og solcelleløsningen bliver simpelthen for dyr.

Læs også: Ny online platform bekæmper tomrum i lastbiler

”Solceller på eksportlastbiler er nice to have, men det er ikke need to have. Sagt med andre ord; vi kan løse problemet med den manglende strøm på en billigere måde med en anden type batteri. Projektet var interessant, men det stod ikke mål med omkostningerne”, siger teknisk chef Jesper Møller fra transportvirksomheden Contino, som også deltog i forsøget.

En anden ulempe for de ”almindelige” lastbiler er desuden, at bilernes godstrailere kommer umiddelbart i forlængelse af førerrummet og derfor ikke besidder en plan overflade, hvor solcellerne kan monteres. Bøjelige solceller kan være en løsning, men det mest optimale er fabriksmonterede solceller, lyder det fra Jesper Møller.

Fremtiden med en grønnere transportbranche
For forskningscenteret ILT udgør eksperimentet det første vigtige skridt i retning mod en grønnere dansk transportbranche.

”Projektet var ligesom det første indledende forsøg, som vi nu vil gå videre med og teste andre løsninger på. Vores målsætning er at udvikle nogle systemer, der også passer til andre typer af køretøjer som eksporttrækkere”, fortæller Poul Bruun, som er innovationschef hos ILT.

Læs også: DSV-chef: Selvkørende lastbiler om 5-10 år

Hos forskningscenteret er håbet, at solceller på lastbiler vinder indpas, og at de første eldrevne lastbiler bliver introduceret på markedet inden for fem til ti år.

- KLZ

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

09.04.2025SCM.dk

Trumps vilde toldssatser bliver virkelighed i dag

08.04.2025SCM.dk

Coop mærker dyre USA-varer og satser på billigere alternativer

07.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

02.04.2025GS1 Denmark

Sponseret

Kunderne skal opleve gennemsigtighed, når de handler hos os

02.04.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Byflou: Digitale prisskilte: En gamechanger for Byflous fysiske univers

01.04.2025DTU Learn for Life

Sponseret

Ny efteruddannelse på DTU i ESG-styring og -rapportering

31.03.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Jysk Caravan Center: Digitale prisskilte øger effektivitet og giver bedre kundeoplevelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus