Lastbil reducerer brændstofforbruget markant i landevejstest
En ny uafhængig test udført i Tyskland af Volvos brændstoføkonomiske flagskib, den nyligt opdaterede Volvo FH med I-Save, gav et næsten 18 procent lavere brændstofforbrug sammenlignet med en tilsvarende test for fire år siden.
I den nylige test udført af det uafhængige tyske lastbilmagasin Trucker blev det 32 tons tunge Volvo FH 460-vogntog med I-Save kørt på en 343 km lang rute på offentlig vej, herunder en række motorveje, bakket terræn og smalle landeveje.
Sammenlignet med den tilsvarende test udført i 2018 – inden Volvo introducerede I-Save brændstofbesparelsespakken – opnåede den testede Volvo FH 460 med I-Save en imponerende 18 procent kombineret reduktion af diesel- og AdBlue-forbruget med et gennemsnitsforbrug på kun 21,48 l/100 km.
Læs også: Ændrede akseludvekslinger sparer brændstof
”Takket være avancerede forbedringer i Turbo Compound-motoren, ny og mere intelligent software samt raffineret aerodynamik, sørger I-Save brændstofbesparelsespakken for en meget effektiv udnyttelse af brændstoffet. Denne uafhængige test er yderligere et solidt bevis på den store og positive indvirkning, I-Save har på brændstofforbruget”, siger Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management hos Volvo Trucks.
Lavt AdBlue-forbrug bliver stadig mere vigtigt
Historisk set har prisen på AdBlue ikke fået særlig stor opmærksomhed. Dette har ændret sig dramatisk, da priserne for dette tilsætningsstof er steget med over 100 procent på mange markeder. I den nye test er det lykkedes Volvo at også holde AdBlue-forbruget meget lavt svarende til 6 procent af dieselforbruget.
”Den samlede brændstoføkonomi, som omfatter både diesel- og AdBlue-forbruget, er blevet stadig vigtigere for de samlede ejeromkostninger. Vi fokuserer altid på at holde de samlede brændstofomkostninger så lave som muligt”, fortsætter Helena Alsiö.
Effektive motorer – en nøgle til lavere CO2-udledninger
Selv om det er Volvo Trucks’ mål, at elektriske lastbiler skal udgøre halvdelen af virksomhedens globale lastbilsalg i 2030, vil dieselmotoren fortsat spille en vigtig rolle i at reducere CO2-emissionerne. Forbedret effektivitet blandt andet takket være disse nye I-Save-fremskridt i drivlinen er en vigtig måde at bidrage til at reducere CO2-emissionerne på. Turbo Compound-motoren er også certificeret til at køre på HVO100, et bæredygtigt dieselbrændstof i form af hydrogenereret vegetabilsk olie, der reducerer CO2-emissionerne dramatisk.
- PiB