Lagerkapacitet og fragtpriser udfordrer e-handlen

Virksomheder med e-handel bevarer fortsat optimismen i et svært år. 2 ud 3 butikker forventer at sende dobbelt så mange pakker om tre år i forhold til 2022. Det er et år, der på logistiksiden er præget af udfordringer med fragtpriser og lagerkapacitet for alle netbutikker.

Virksomheder med e-handel bevarer fortsat optimismen i et svært år. 2 ud 3 butikker forventer at sende dobbelt så mange pakker om tre år i forhold til 2022. Det er et år, der på logistiksiden er præget af udfordringer med fragtpriser og lagerkapacitet for alle netbutikker. Foto: Arkivfoto..

07.02.2023

SCM.dk

Forventninger om fremtidens vækst i e-handlen har fået et dyk i den nyeste Logistik-analyse fra Dansk Erhverv Digital Handel. Mens det i 2021 var 3 ud af 4 butikker, der forventede en fordobling af antallet af pakker på tre års sigt, så viser 2022-analysen, at det nu er to ud af tre (65 procent), der har de forventninger.

”Der er masser af optimisme i dansk e-handel, men det er klart, at sidste års usikkerhed med inflation, faldende forbrugerforventninger og stigende energipriser har fået nogle butikker til at skrue lidt ned for forventningerne. Men langt de fleste forventer fortsat en fordobling på tre års sigt alene på de fysiske pakker, så udsigterne må jeg uden at overdrive betegne som rigtigt gode”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Der er også udfordringer for butikkerne, hvor der er enighed om, at fragtpriser og håndtering af lagerkapacitet er en udfordring. De små og mellemstore virksomheder slås også med deres vareleverandører om at overholde deadlines og aftaler, mens de store oplever en udfordring i at leve op til kundernes forventninger om hurtigekspedition og levering. Der er dog markante forskelle i oplevelsen af udfordringer, alt efter størrelsen på virksomheden.

Læs også: Movianto firedobler temperaturstyret lagerkapacitet

Kundernes adgang til flere leveringsmuligheder er det vigtigste element i konkurrencen, lyder det fra virksomhederne i Logistik-analysen. Gratis fragt har stor betydning, og først herefter kommer bæredygtig/klimavenlig emballage og ditto levering.

Tilbud om ekspreslevering er faldet i betydning, så kun 28 procent af virksomhederne prioriterer det mod 33 procent i 2021, mens det i 2019 var oppe 54 procent.
”Kunderne har altid sat bekvemmelighed højt ved e-handel, så valg mellem forskellige leveringsformer topper fortsat. Den økonomiske udvikling i 2022 får både kunder og virksomheder til at skæve til fragtprisen, ligesom betydning af gratis returfragt stiger. Det er væsentlige konkurrenceelementer, mens signaler om bæredygtighed nok er vigtige, men i realiteten ikke har den store betydning”, konkluderer Niels Ralund.

Mere end hver tredje virksomhed tror, at den bæredygtige emballage bliver et konkurrenceparameter, men kun hver tiende (12 procent) tror, at forbrugerne er klar til at betale for den.

”Virksomhederne har spottet, at bæredygtighed i øjeblikket spiller en mindre rolle i selve købssituationen på nettet. Vi ved fra E-handelsanalysen i 1. halvår af 2022, at kun 1 ud af 10 kunder tillægger bæredygtighed ”stor betydning” ved e-handel.  2 ud af 10 siger ”ingen betydning”, og resten svinger ligeligt mellem ”nogen betydning” og ”mindre betydning”. Varens bæredygtige produktion betyder mere end fragt og emballage for kunderne”, lyder det fra Niels Ralund.

- PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Constellation styrker dansk kølelogistik med opkøb af frysehus i Køge

27.11.2025SCM.dk

Bring og IKEA ruller fuldt elektriske leveringer ud i det meste af Danmark

26.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen: Maersk vender tilbage så snart, det er muligt

21.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle