Lageret der er styret af kvalitet, kvalitet, kvalitet og sikkerhed

Novo Nordisk har samlet alle råvarer til hele verden på nybyggede lagerfaciliteter i Hillerød. Her er der ikke sparet på at sikre kvalitet, varesikkerhed og leveringssikkerhed. Indtil videre er driften relativt manuel, men cobots, RPA, virtual reality og andet digitalt isenkram kan snart være på vej.

Investeringen i de nye lagerfaciliteter løber op i mere end 600 millioner kroner. Foto: Novo Nordisk.

02.04.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er ikke de sædvanlige AS/RS-anlæg, automat- og kranlagre, conveyorbånd, rækker af AGV’er og højteknologiske plukkestationer, der præger billedet i Hillerød. Det minder mere om et laboratorium eller forlokalerne til en operationsstue på et veldrevet sygehus.

Specialsko, masser af dobbeltdøre, porte og sluser, adgangskort, renlighed og ryddelighed. Brandsikring med egen vandforsyning, strømnødberedskab, ventilation samt fuldautomatisk styring af temperatur og luftfugtighed. Snorlige parkeringsforhold for cykler og biler udenfor. Snorlige placeringer af varer, udstyr og maskiner indendøre.

Første spadestik til Novo Nordisks råvarelager i Hillerød blev taget tilbage i september 2015. Fra venstre er det VP Claus Høgholm, borgmester Dorthe Meldgaard og SVP Susanne Hundsbæk-Pedersen. Foto: Novo Nordisk.

Vi befinder os på Novo Nordisks nybyggede råvarelager i Hillerød, som blev indviet i sommeren 2018. Første spadestik blev taget tilbage i september 2015, og investeringen i de nye lagerfaciliteter løber op i mere end 600 millioner kroner.

Lageret håndterer alle indgående råvarer til Novo Nordisks produktion i Danmark og har en kapacitet på cirka 17.000 pallepladser i en 19.000 m2 stor bygning. Bygningen består i virkeligheden af mange bygninger og mange specialindrettede rum og sektorer, så det er mere rimeligt at bruge betegnelsen lagerfaciliteter.

Men det er ikke kun et lager, der er også indrettet 17 testrum, hvor råvarer kan blive testet under de rette forhold, så virksomheden er sikker på, de lever op til de strenge proceskrav, der bliver stillet til lægemidler.

Adgangskort og specialrum
Man kommer ikke langt rundt på gangene og sluserne mellem sektorlagrene uden et personligt adgangskort. Bygningsansvarlige Lauge Navntoft Pedersen viser rundt og bruger konstant sit kort, så vi kan få adgang til de mange lagerrum eller sektorer, som lagerfaciliteterne er delt op i.

Det er en gentagende proces, hvor mennesker kan lave fejl. Softwarerobotten laver aldrig fejl, ligesom den aldrig glemmer sit password

Claus Høgholm

Der er lagersektorer med stuetemperatur, køletemperatur, frosttemperatur på minus 18, minus 20 og minus 80 grader samt luftfugtighedsstyring, rum til syre/base og brandfarlige væsker. Alt i alt et ekstremt specialiseret lager der tager højde for de optimale opbevaringsforhold for råvarerne til Novo Nordisks produktion af insulinprodukter til mennesker med diabetes over hele verden og andre lægemiddelprodukter.

Lagerfaciliteterne er en konsolidering af lagre i både Kalundborg og Bagsværd samt en række eksterne lokationer, og det betyder, at første stop for alle råvarer til Novo Nordisks globale produktion er Hillerød. Herfra bliver råvarer fordelt videre til Novo Nordisks produktionsfaciliteter i Danmark, Frankrig, Brasilien, USA, Indien, Algeriet, Rusland og Kina.

Kvalitetskontrol og myndighedskrav
”Vi producerer lægemiddelprodukter, som bliver solgt over hele verden. Det betyder, at vi er underlagt meget strenge kvalitetskrav, der bliver stillet af alle verdens sundhedsmyndigheder. Kravene kan være forskellige, og det er en stor fordel for os, at vi kan samle alle råvarer her, således den omfattende kvalitetskontrol kun sker et sted og ikke på alle fabrikker. Vi tager hver eneste måned imod besøg af sundhedsmyndigheder fra hele verden, der besigtiger vores lagerfaciliteter og tester proceskvaliteten”, fortæller Claus Høgholm, der er Corporate Vice President, Sourcing Operations.

Novo Nordisks nye lagerfaciliteter i Hillerød har en kapacitet på cirka 17.000 pallepladser i en 19.000 m2 stor bygning. Foto: Novo Nordisk..

Kvalitet, varesikkerhed og leveringssikkerhed. Det er ifølge Claus Høgholm de tre væsentligste parametre for driften af lagerfaciliteterne. Omkostninger spiller naturligvis også en rolle, men omkostningsparameteren kommer lidt længere nede på prioriteringslisten.

”Kvaliteten af vores slutprodukter er helt afgørende for patienterne, og kvaliteten starter her med råvarerne. Vi har meget store værdier liggende her på lagerfaciliteterne, og derfor er faciliteterne designet med henblik på et meget højt sikkerhedsniveau mod både brand, miljøforhold og tyveri”, siger Claus Høgholm.

På kritiske steder på lageret kræver virksomheden for eksempel en dobbeltgodkendelse fra to certificerede medarbejdere, før de kan plukke en vare; ligesom brandsikkerheden er understøttet af eget vandforsyningslager i kælderen. Hvis lagerfaciliteternes sprinklersystem sætter i gang, ville det tømme Hillerød Forsynings vandlager på under to minutter.

Ny teknologi
”Vi undersøger og eksperimenterer meget med, hvordan nye digitale teknologier kan hjælpe vores drift til at blive endnu mere fejlsikret, effektiv og arbejdsmiljøvenlig”, forklarer Claus Høgholm.

Fakta om lageret

  • 19.000 m2 bygning, der har plads til 17.000 pallepladser, og et samlet areal på 75.000 m2.
  • Lagerfaciliteterne beskæftiger cirka 100 medarbejdere og rummer i alt 305 døre, 41 porte, 5100 meter ventilationskanaler, 1838 sprinklere, 453 sirener samt 512 røgdetektorer.
  • Fuldautomatisk styring af temperatur, ventilation og fugtighed i en række specialdesignede rum, der understøtter de forskellige produkters krav til opbevaring. Det er alt lige fra kølerum, frostrum, tempererede rum og rum til syre/base til rum til brandfarlige væsker.
  • Råvarelagerfaciliteterne i Hillerød danner i øvrigt forbillede for en satellit-lagerfacilitet, som Novo Nordisk etablerer i løbet af 2019 i Clayton, North Carolina i USA. Den amerikanske facilitet vil blive cirka 1/3 af størrelsen på faciliteterne i Hillerød.

Han nævner brug af softwarerobotter eller RPA (robotic process automation) i varemodtagelsen som et eksempel. Her bruger Novo Nordisk en softwarerobot til store dele af den administrative modtagelsen af varer, herunder registrering i ERP systemet og udprint af etikettering.

”Det er en gentagende proces, hvor mennesker kan lave fejl. Softwarerobotten laver aldrig fejl, ligesom den aldrig glemmer sit password. Processen går hurtigere, kvaliteten er højere, og vi er sikre på, at de medfølgende oplysninger om personsikkerhed og arbejdsmiljø er korrekte”, fortæller Claus Høgholm.

Et andet eksempel er kontrol af ordregodkendelser fra leverandører. En softwarerobot kan tjekke om parametre på indkøbsordren som for eksempel volumen, pris, leveringssted og leveringstid er korrekte, hvorefter den kan arkivere ordren i systemet. ”Det er et godt eksempel på en triviel og gentagende proces, som er vanskelig for mennesker at udføre 100 procent fejlfrit. En robot kan udføre kontrollen mere sikkert og meget hurtigere”, fortæller Claus Høgholm.

Et tredje eksempel på ny teknologi er Novo Nordisks brug af Virtual Reality-briller (VR), når de træner omklædningsprocedurer. Medarbejderne træner simpelthen omklædningsprocedurer til de klassificerede laboratorier i et almindeligt mødelokale med VR-briller på. Det er enormt effektivt, går hurtigere og reducerer risici for forstyrrelser af driftsmiljøet.

Lagerfaciliteterne i Hillerød håndterer alle indgående råvarer til Novo Nordisks produktion i Danmark. Foto: Novo Nordisk.

Løbende forbedringer og bæredygtighed
Lageret i Hillerød arbejder systematisk med løbende forbedringer, shop floor ledelse og tavlemøder efter lean-filosofiens principper.

”Vi uddeler en flot pokal hvert kvartal til den bedste forbedringsidé fra medarbejderne, som også er implementeret med positiv effekt. Den seneste pokal blev givet til en medarbejdergruppe, som havde formået at reducere 33 arbejdsinstruktioner til blot tre instruktioner”, siger Claus Høgholm og tilføjer:

”Vi har også netop introduceret en bæredygtigheds-pokal, der vil blive uddelt til de medarbejderidéer, der har størst effekt på vores klima- og miljøaftryk. Vi har som mål at hele Novo Nordisk og men også udvalgte leverandører skal være CO2-neutrale i 2030, så det er højt prioriteret”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: lagerstyring og WMS i 2019

Relateret indhold

02.04.2025Global AGV

Sponseret

Ny førerløs truck giver ny frihed

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle