Kunderne tager magten i kæden
Kæden bliver vendt på hovedet. Differentierede og fleksible forsyningskæder, der er styret af kundekrav, er en af hovedingredienserne i fremtidens forsyningskæde.
One size does not fit all. Det er en af hovedkonklusionerne på PwC’s undersøgelse “Global Supply Chain Survey 2013” med deltagelse af mere end 500 supply chain ledere fra hele verden. Den tid hvor virksomheder kunne regne med høj loyalitet og forudsigelige ordrestrømme fra kunder og forretningspartnere er fortid. Nutiden og fremtiden er præget af kunder, der strammer kravene til hurtige og præcise leveringer til stadig lavere priser. Den udvikling er blandt andet drevet af den voksende online handel, der påvirker detailsektoren men også smitter af på engros, logistik, produktion og service.
Tilpassede kæder
PwC’s globale undersøgelse konkluderer, at forsyningskædelederes svar på denne udvikling er design af differentierede kæder, der kan imødekomme de specifikke behov hos forskellige kundesegmenter. Kunder har behov for forskellige service- og omkostningsniveauer, og der er behov for at udvikle flere kanaler for at imødekomme kundernes mulighed for at købe ind i butik, via website, via mobilen eller en kombination.
Når forsyningskæder begynder at producere det, der bliver solgt frem for at sælge det, der bliver produceret, så kan festen starte.
Dag Ericsson, professor, Högskolan i Borås
Fra skub til træk
Den udvikling er den svenske professor Dag Ericsson fra Högskolan i Borås enig i: ”Supply chain management er på vej til at udvikle sig til demand chain management. Når forsyningskæder begynder at producere det, der bliver solgt frem for at sælge det, der bliver produceret, så kan festen starte”, fortalte han til de cirka 70 deltagere på Consafe Logistics’ kundekonference login:2012 i oktober måned.
SCM som forretningsaktiv
”Det er en udvikling, der har været i gang de sidste 10-12 år, og den hænger sammen med en modning af disciplinen SCM. Der sker et skift i perspektiv i disse år, som for alvor vil sætte demand chain management på erhvervslivets dagsorden. Vi vil begynde at se virksomheder og virksomhedsledere tale om, at logistik vinder markedsandele og skaber bundlinjevækst, at logistik bliver et forretningsaktiv og ikke et cost-center”.
Den udvikling bliver bekræftet af PwC’s undersøgelse, hvor 45 procent af respondenterne karakteriserer supply chain som et strategisk aktiv i deres virksomhed.
Demand chain management
Dag Ericsson lister en række stikord, der skitserer, hvor radikalt perspektivskiftet er:
Fra gammelt perspektiv | Til nyt perspektiv |
Inside-out perspektiv | Outside-in |
Cost | Value |
Efficiency | Effectiveness |
Suppliers | Customers |
To sell what we can produce | To produce what we can sell |
Push | Pull |
Closed system | Open system |
FAKTA
Den omvendte verden
”I 2012 skal kunden stadig bevæge sig hen til et centralt sted for at få udleveret en vare. I 2021 vil det være omvendt: Kunden og virksomheden ved, hvor kunden er, og virksomheden må sørge for, at varerne bliver bragt ud til kunden".
"I 2021 er det cutting edge, at kunderne kan scanne stregkoder ind på deres mobiltelefon på metro stationer på Frederiksberg og i Seoul, for så at få varerne leveret om aftenen på bopælen".
"I 2021 giver teknologien (GPS) mulighed for, at forbrugerne kan leve en slags nomadetilværelse, hvor de ikke er bundet af faste steder, og hvor shopping ikke er en særskilt aktivitet men derimod en del af det normale hverdagsliv uanset tid og sted".
Kilde: ”FORSYN2021 – Visionsrapport om fremtidens forsyningskæde” udgivet 2012 af Post Danmark A/S i samarbede med Institut for Fremtidsforskning og en tænketank på 10 supply chain eksperter.
Se mere på www.postdanmark.dk/logistik