Kuehne + Nagels kunder vil have grønnere fragt
Kunder hos Kuehne + Nagel fravælger CO2-tunge ruter, og er klar til at betale mere for at sænke CO2-aftrykket.
Kunder hos logistikselskabet Kuehne + Nagel er begyndt at fravælge CO2-tunge ruter og ydelser. De samme kunder udviser interesse i at betale mere for at få fragtet sine varer mere klimavenligt. Det skriver ShippingWatch.
"Det vil blive den afgørende faktor i de kommende år", siger Otto Schacht, der er executive vice president med ansvar for søfragt hos Kuehne + Nagel, et af verdens største selskaber inden for søtransport, til ShippingWatch.
Åbenhed omkring CO2-udledning
På logistikgigantens hjemmeside Sea Explorer deler selskabet CO2-udledningen på skibenes udledning på de enkelte handelsruter og ydelser. Dermed kan kunderne holde øje med hvor meget CO2 selskabets skibe udleder.
Selskabet har blandt andet en rute, hvor der er en forskel på næsten 300 procent mellem to ydelsers CO2-aftryk. Otto Schract peger på, at forskellene primært kommer fra skibenes alder, størrelse, effektivitet, brændstof, slow steaming og lignende.
H&M betaler for grøn transport
Mærsk giver for øjeblikket sine kunder mulighed for en mere grøn fragt, ved at lade udvalgte skibe sejle på en blanding af brugt madolie og det traditionelle heavy fuel-olie.
H&M er den første kunde hos Mærsk, der har valgt at betale mere for en grønnere fragt af deres varer.
Læs også: DI vil have intelligent grøn transport
"Vi har solgt de førte carbonneutrale containertransporter. Det er mig bekendt første gang i containerskibsfartens historie, at der er lagt en price premium for klimarelateret transport", sagde Mærsks bæredygtighedschef John Kornerup-Bang på en konference i Udenrigsministeriet i september.
- MGC