Klar tale om kompensation fra nordiske forbrugermyndigheder

Nordiske forbrugerombudsmænd opfordrer virksomheder til at droppe de generelle udsagn som for eksempel CO2-neutral og i stedet beskrive, hvad de konkret gør for at kompensere for deres CO2-udledning.

Foto: 123rf.com

14.05.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, SCM.dk

Produkter bliver i stigende omfang markedsført som CO2-neutrale, CO2-kompenserede og lignende, fordi virksomheden har købt klimakreditter i projekter, der binder CO2 fra atmosfæren, eller fordi der med projekter undgås en CO2-udledning. 

Det kan være projekter, som opsætter anlæg med vedvarende energi eller arbejder med skovrejsning eller skovbevarelse. Det har dog i praksis vist sig at være svært at dokumentere klimaeffekten af projekterne.

For nylig gik de nordiske forbrugermyndigheder i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige derfor sammen om at orientere virksomhederne om, at markedsføring af et produkt som CO2-neutralt, CO2-kompenseret og lignende baseret på klimakompensation nemt kan vildlede forbrugerne.

Baggrunden for den fælles udmelding er, at de fem landes myndigheder er blevet enige om at lægge en dom fra Sverige fra februar 2023 til grund for håndteringen af samme type sager i alle landene. Læs mere om denne sag her.  

Det skal være meget konkret.

Den danske forbrugerombudsmand, Torben Jensen, anbefaler, at virksomheder i markedsføringen beskriver, hvad de gør. 

”Mange produkter markedsføres som for eksempel CO2-neutrale, fordi virksomheden har ydet økonomisk støtte til klimaprojekter. Det er selvfølgelig godt – men virksomhederne kan risikere at vildlede forbrugerne, når de på denne måde kobler det markedsførte produkt sammen med aktiviteter, der finder sted udenfor produktets værdikæde. Derfor anbefaler vi, at man beskriver i sin markedsføring, hvad man konkret gør,” siger han.

Så hvis en virksomhed køber kreditter i klimaprojekter, er det dét, der skal indgå i markedsføringen. 

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at et sådant støtteudsagn f.eks. kunne være 

”For hver solgte [produkt] støtter vi [f.eks. plantning af nye træer] gennem [klimaprojekt], hvorved der over de næste 20 år bliver bundet [antal kg/tons] CO2”.

Løfter til forbrugerne om, at CO2-udledningen ved et produkt eller aktivitet derved bliver kompenseret eller neutraliseret, skal man derimod holde sig fra. 

Markedsføringsloven i dag – og om to år

Lovgrundlaget for Forbrugerombudsmandens anbefaling er Markedsføringsloven, der stiller krav om dokumentation – også for virksomheders klima- og miljøudsagn. 

Dokumentation af klimaprojekter

Nogle af de forhold, dokumentation af klimaprojekter klart skal vise er: 

  • at CO2-kompensationen ikke ville have fundet sted uden projektet (additionalitet),
  • at projktets klimaeffekt er permanent (permanens), 
  • at klimaeffekten finder sted samtidig med eller umiddelbart efter udledningen (samtidighed), og 
  • at der ved projektet ikke blot sker udledning et andet sted, sådan at der reelt er en klimaeffekt (lækage). 

Ser man specifikt på dokumentationskrav for CO2-kompensation gennem klimaprojekter, så er ikke tilstrækkeligt at sandsynliggøre en klimaeffekt ved et projekt. For at det tæller som dokumentation, skal denne have taget højde for en række anerkendte problematikker ved den type projekter (se faktaboks).  Og selv hvis det er muligt at dokumentere klimaeffekten, bør virksomhederne oplyse forbrugerne om, at neutraliteten eller kompensationen skyldes køb af klimakreditter fra en aktivitet udenfor det markedsførte produkts værdikæde. 

Virksomheder går dog en noget anderledes fremtid i møde på dette område pga. implementering af ændringer i EU’s direktiv om urimelig handelspraksis i den danske markedsføringslov med virkning fra 27. september 2026.

De nye regler slår det fast, at det under alle omstændigheder vil være ulovligt, når ”den erhvervsdrivende hævder på basis af kompensation for drivhusgasemissioner, at et produkt har en neutral, reduceret eller positiv indvirkning på miljøet med hensyn til drivhusgasemissioner.”

Med andre ord: Hvis reduktioner ikke er sket inden for produktets værdikæde, kan de ikke bruges til at reducere et produkts klima-aftryk. Det er klar besked. 

Greenwashingsagernes lovgrundlag

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Endelig følger det af markedsføringslovens § 13, at oplysninger om faktiske forhold i markedsføringen skal kunne dokumenteres.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online