Karrieremuligheder i industrien skal synliggøres
Lokale gymnasielærere mødtes med repræsentanter fra 11 midt- og vestjyske industri- og produktionsvirksomheder for at blive klogere på, hvordan de kan bruge dem i den daglige undervisning.
Business Region MidtVest står bag projektet STEM på industrien, som har til formål at synliggøre overfor gymnasie- og HF elever, hvilke gode karrieremuligheder der findes i de lokale industrivirksomheder. Et af redskaberne er at inddrage lærerne på gymnasier og ungdomsuddannelserne, så de fremover sætter yderligere fokus på at flytte undervisningen ud i virksomhederne.
Business Region MidtVest havde derfor inviteret gymnasie- og HF undervisere og uddannelsesledere fra syv midt- og vestjyske kommuner på besøg på konferencecentret Laugesens Have i Videbæk til at mødes med 11 virksomheder og fire videregående uddannelsesinstitutioner.
Læs også: Manglen på arbejdskraft i industrien når nye højder
Formålet var at skaffe kvalificeret arbejdskraft til de lokale virksomheder, som i mange år har kæmpet med rekruttering. Kort sagt skal eleverne gennem undervisningsforløb på ungdomsuddannelserne få øjnene op for, hvor gode karrieremuligheder der er i Midt- og Vestjylland.
”Det var en virkelig god dag, hvor mange broer blev bygget og mange så helt nye og spændende muligheder efter snakken mellem virksomheder og uddannelsesinstitutionerne. Der mærkes en kæmpe opbakning fra alle parter for at samarbejde om at løfte rekrutteringsudfordringerne her i Midt- og Vestjylland”, siger Pernille Maj Svendsen, projektleder hos Business Region MidtVest.
Unge skal møde professionelle aktører
Et af de deltagende gymnasier var Holstebro Gymnasium og HF. Her fortæller, Ane Charlotte Skou Sølvsten, netværkskoordinator på Holstebro Gymnasium og HF om baggrunden for deres deltagelse.
”På Holstebro Gymnasium og HF er vi i gang med en proces, der helt generelt set skal lede frem til et mere kontinuerligt samarbejde med forskellige eksterne aktører, herunder virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Målet er, at alle elever på Holstebro Gymnasium og HF i løbet af deres uddannelsesforløb skal møde professionelle aktører i tilknytning til både korte oplevelser og længere undervisningsforløb, hvor det relationelle samarbejde spiller en konkret rolle. Karrierelæring er et vigtigt delmål i denne proces, ligesom anvendelsesorientering, variation af undervisning og ønsket om lokal forankring”.
- PiB