Jobtilfredsheden er stigende i it-branchen
Under pandemien er tilfredsheden med ens job steget til 85 procent i it-branchen. Det viser nye tal fra Computerworld it-jobbank.
Med en stigning på 12 procent i forhold til 2020, er der sket en markant ændring i antallet af it-professionelle, der er tilfredse med deres job. Dermed tegner der sig et billede af en branche, der trods udfordringerne under COVID-19 har klaret skærene rigtigt godt.
Læs også: Klimaaftryk på fakturaen er et voksende krav indenfor IT
”Både virksomheder, ledere og medarbejdere har været gode til at tage den hybride arbejdsdag til sig og fået det til at fungere under pandemien. Og det er specielt muligheden for at arbejde hjemme et par dage om ugen, har været med til at øge arbejdsglæden”, siger Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i IT-Branchen.
90 procent af de adspurgte it-professionelle siger da også, at de foretrækker en virksomhed med mulighed for at arbejde hjemme. Så muligheden flekstid er blevet et væsentligt parameter, når danske it-folk skal vurdere deres fremtidige arbejdsplads.
Chefen, flekstid og balance betyder mest
Muligheden for hjemmearbejde er dog ikke den eneste faktor, når man spørger it-medarbejderne om, hvad der gør dem så tilfredse med deres arbejde. Forholdet til chefen, work-life balance og kollegaerne spiller også en stor rolle for ens jobtilfredshed.
”Selv om vi værdsætter muligheden for hjemmearbejde, så er forholdet til ens nærmeste chef den vigtigste faktor for vores jobglæde. Så der ligger et stort ansvar hos lederne for at skabe en god arbejdsplads. Det er vigtigt at huske på – især når flere medarbejdere samtidig vil arbejde remote en eller flere dage om ugen”, udtaler Natasha Friis Saxberg.
- KCP