ITD: Rekordstor mangel på lastbilchauffører kræver politisk handling
Manglen på chauffører er historisk høj, og alene i Danmark mangler der omkring 10.000 lastbilchauffører, vurderer ITD, som samtidig kalder på politisk handling ovenpå den alvorlige situation.
I sidste uge samlede transportminister Trine Bramsen (S) politikere, myndigheder og repræsentanter fra transportbranchen til en høring om den alvorlige mangel på chauffører i Danmark. Alene i Danmark vurderer ITD, at der mangler 10.000 chauffører, mens der på europæisk plan anslås at mangle mindst 500.000 lastbilchauffører.
Hos vejgodstransportens brancheorganisation er man derfor glad for, at Trine Bramsen har holdt fast i høringen, som blev besluttet efter et samråd med den tidligere transportminister Benny Engelbrecht i 2021 om netop problemet med manglende i arbejdskraft i vognmandsbranchen.
”Vi er glade for, at Trine Bramsen har valgt at afholde høringen om chaufførmanglen få uger efter sin tiltrædelse. For det er det mest presserende problem lige nu i branchen. Hver anden virksomhed har problemer med at skaffe chauffører, og lastbiler holder bogstavelig talt stille på ude på gårdspladserne”, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Og det haster med politisk handling, for vognmandsbranchen er blandt de erhverv, der er hårdest ramt mangel på arbejdskraft. Og det er et problem, som kan branchen ikke løse alene.
”Vores medlemsvirksomheder ved godt, at de skal gøre en ekstra indsats for at holde på chaufførerne og rekruttere nye. Men det er en uholdbar situation for over halvdelen af chaufførerne i dag er over 50, og mange er på vej på pension. Samtidig er der kæmpe efterspørgsel på transport, hvilket betyder at vognmandserhvervet er hårdere ramt end andre brancher, der også har svært ved at skaffe arbejdskraft”, uddyber Henriette Kjær.
Derfor vil ITD opfordre transportminister Trine Bramsen til at udarbejde en konkret plan for, hvad man politisk vil gøre for at få flere ind i faget, og her peger Henriette Kjær på behovet for at få flere kvinder til at interessere sig for chaufførfaget.
Læs også: ITD: Lastbiler er en gevinst for samfundet – ikke et problem
”Der er et kæmpe potentiale for at få flere kvinder ind i branchen. I dag har vi kun 2 procent kvindelige chauffører, og det er ikke godt nok. Hos ITD har vi taget initiativ til at nedsætte et kvindepanel, der er kommet med anbefalinger til, hvad der kan gøres for at få flere kvinde til at søge ind i faget. Og noget af det, vi har fået øje på, er, at der er et kæmpe frafald af kvinderne på transportelevuddannelse og på de AMU-uddannelser, der uddanner chauffører. Det skal vi have taget fat på i samarbejde med transportministeren”, siger Henriette Kjær.
Og som minister for både transport og ligestilling vil det ifølge ITD for eksempel være oplagt at tage fat i den skæve kønsfordeling i branchen.
”Vi har en lang række forslag til, hvad man konkret kan gøre for at få flere chauffører og fastholde de eksisterende chauffører. Vi har netop holdt en netværksdag med 100 kvinder fra transport- og logistikbranchen. Og der bør være mere politisk fokus på at fjerne de barrierer, der afholder kvinder for at komme ind i branchen”, siger Henriette Kjær, som ser frem til det videre samarbejde med Transportminister Trine Bramsen om udfordringerne.
- KCP