Innovation og stabilitet skaber resultater for KNAPP
For KNAPP var det forløbne regnskabsår endnu en gang særdeles vellykket. På trods af den vanskelige økonomiske situation i omverdenen, fortsatte teknologivirksomhedens omsætning med at vokse, ligesom de seneste år. Det fremragende resultat for regnskabsår
Global efterspørgsel efter automationsløsninger
Ændringer i arbejdsmetoder og demografi har ført til verdensomspændende mangel på arbejdskraft på mange områder. Her kan øget automatisering være en løsning. Den fortsatte efterspørgsel efter automatiserede lagerløsninger og logistiksoftware blev afspejlet i et meget succesfuldt driftsår for KNAPP. Den 31. marts 2023 rapporterede koncernen om en omsætning på 1,96 milliarder euro, svarende til omkring 22 milliarder SEK. Det er en stigning på 18 % i forhold til sidste års omsætning. .
Omsætningen i Nordamerika var betydelig, hvilket blev muliggjort af flere nye referenceprojekter og større udvidelse af det amerikanske datterselskab. Ordresituationen udviklede sig også positivt i Europa, hvor Østeuropa steg mest. Her er KNAPP teknisk partner for regionale online-pionerer, herunder mall.cz, HP Tronic og Alza.cz i Tjekkiet og eMAG i Rumænien. I det nordlige Europa kan nævnes KNAPPs samarbejde med den danske bilgrossist FTZ. For nylig startede byggeriet af et helt nyt logistikanlæg på Fyn, som skal sætte nye standarder inden for automatisering, korte leveringstider og god ergonomi.
En anden faktor, der bidrager til KNAPPs succes, er langsigtede samarbejder med virksomhedens partnere. For eksempel fik KNAPP for nylig ordrer på at automatisere fire Würth-enheder i Tyskland, Italien og Frankrig. Sammen har den tyske leverandør af fastgørelses- og montageudstyr og KNAPP-gruppen implementeret 18 automationsløsninger i 11 forskellige lande.
Store ordrer i USA, Latinamerika og Australien
Salget i Latinamerika steg en smule i forhold til det foregående regnskabsår. Et højdepunkt var den automatiseringsløsning til modelogistik i São Paulo, som KNAPP implementerede for Lojas Renner, den største mode- og livsstilsvirksomhed i Brasilien. Salget steg også i Asien-Stillehavsregionen, hvor KNAPP modtog endnu en betydelig ordre fra den australske supermarkedskæde Woolworths. På trods af en værre økonomisk situation oplevede KNAPP en ordreindgang på 1,95 milliarder euro, kun omkring 10 % under det foregående års rekordniveau. Resultatet af den ordinære drift udgjorde EUR 173,4 mio. (første år: EUR 167,2 mio.).
Innovation sætter trends
Ved at holde øje med globale megatrends arbejder KNAPP konstant med innovation for at sætte trends inden for intern logistik. "Vores løsninger spænder fra intelligente plukkerobotter til fuldautomatiske systemer til levering til dagligvarebutikker samt selvkørende robotsystemer til intern transport. Sådan kan automatisering kompensere for manglen på arbejdskraft," siger KNAPP COO Franz Mathi. Hos Fronius i Sattledt, Østrig, transporterer KNAPPs autonome mobile robotter paller og containere gennem lageret helt uafhængigt. På SPARs centrallager i Ebergassing, Østrig, sørger en automationsløsning fra KNAPP for, at over 200 butikker forsynes med friske fødevarer.
En måde at rekruttere og fastholde medarbejdere på er at sørge for et attraktivt arbejdsmiljø. ”Vi arbejder hårdt på at designe grænsefladen mellem mennesker og teknologi i industrielle sammenhænge for at appellere til den unge, teknologikyndige generation. Ud over det rigtige miljø har folk brug for de rigtige værktøjer til nemt at administrere og kontrollere de højt integrerede systemer. I dag er disse værktøjer for det meste digitale,” fortsætter Mathi.
Udviklingen inden for software, især inden for kunstig intelligens, er en af de største tendenser inden for teknologi. Det åbner op for nye måder at organisere værdikædernes komplekse processer på. Et aktuelt eksempel fra KNAPP er D3-systemet, som er en fuldautomatisk løsning til fremstilling af patient-unikke blisterkort til medicin. Denne nye teknologi baner vejen for en ny forretningsmodel, samtidig med at den hjælper med at aflaste sundhedspersonalet og øge patienternes velvære. ”For mig er det et eksempel på, hvordan innovation og automatisering fungerer sammen med succes. Som teknisk partner i værdikæden er det vores opgave at levere løsninger, der genererer langsigtet merværdi for alle interessenter," slutter Mathis.
En stærk partner
I de senere år har der været mange udfordringer i branchen – først pandemien, derefter massiv vækst forårsaget af boomet i online-detailhandelen samt ustabilitet i forsyningskæderne. "I en verden fyldt med usikkerhed er det nødvendigt at være en pålidelig partner for alle interessenter", understreger KNAPP CEO Gerald Hofer, som fortsætter med at forklare: "Teknologi kommer og går, men partnerskaber forbliver. Ja, vi er en teknologivirksomhed, men frem for alt er vi en stærk partner for mange succesrige virksomheder og brands. I disse prøvende tider er stærke partnerskaber så meget desto mere værdifulde – fordi partnerskaber betyder, at man stoler på hinanden, taler åbent med hinanden og overvinder nye udfordringer sammen."
"Norden har længe været på forkant med innovation og teknologisk udvikling. Det er derfor ekstra givende at være en del af en familieejet koncern, der med langsigtet vision og entusiasme løbende investerer store summer i produkt- og serviceudvikling,” siger Mikael Holmqvist, administrerende direktør i KNAPP Nordics.