18.06.2013 | Strategi & ledelse
Ingen innovation uden stærk forsyningskæde
Ingen virksomheder kan opnå succes uden innovation, og ingen kan opnå succesfuld innovation uden en stærk logistik og forsyningskæde. Sådan lyder det fra den legendariske professor i SCM og marketing Martin Christopher, der er hovedtaler på Den Danske Logistikkonference 2013.
er en sjældenhed, at supply chain strategien understøtter forretningsstrategien, fortæller professor Martin Christopher, Cranfield School of Management. Foto: Cranfield School of Management.
Mød Martin Christopher
Professor Martin Christopher er hovedtaler på Den Danske Logistik-konference 2013, som foregår i København den 30. oktober. På konferencen bliver også Den Danske Logistikpris 2013 uddelt.
Hvad er supply chain excellence? Sådan lyder det indledende spørgsmål til professor Martin Christopher fra Cranfield School of Management, som i årtier har inspireret den europæiske supply chain verden både den akademiske og den praktiske.
Svaret falder prompte: Supply chain excellence er et sæt af processer, der er synkroniseret med virksomhedens forretningsstrategi og understøtter den værdiskabelse, som virksomheden tilbyder markedet. Det lyder måske banalt, men vi ser gang på gang, at det faktisk er en sjældenhed, at supply chain strategien er afstemt med og understøtter forretningsstrategien ude i virksomhedernes virkelige verden, fortæller han.
Gode produkter er ikke nok
Han trækker Apple frem som et eksempel. Apple har de sidste seks år toppet Gartners uofficielle verdensrangliste for virksomheders supply chain præstationer Gartner Supply Chain Top 25. Apple har ifølge både Gartner, Christopher og mange andre fremragende produkter, men de har også en fremragende forsyningskædestrategi og drift, der målrettet understøtter, at produkterne kommer på markedet på den rette måde, i rette tid, i rette mængde etc.
Men det er ikke nok, påpeger Christopher:
Når Apple lancerer et nyt produkt som for eksempel en iPhone5, ved de reelt meget lidt om, hvor godt den vil slå igennem på verdensmarkedet, og derved om de skal producere 100.000 eller 50 millioner eksemplarer. Der kan hurtigt gå noget galt, som ændrer behovet for det nye produkt med en faktor 10 eller 100. Men også på dette punkt er Apple exceptionelt dygtige til meget hurtigt at tilpasse forsyningen til den skiftende efterspørgsel. De er med andre ord ekstremt responsive.
De fire Rer
Professor Christopher mener, der skal fire Rer til for at præstere godt i forsyningskæden. Det omfatter:
- Responsiveness: Evnen til hurtigt at reagere på skift i markedet og efterspørgslen. Det er særligt vigtigt i dag, fordi volatiliteten i stort set alle markeder er kraftigt stigende.
- Reliability: Evnen til at gøre, hvad man siger man vil gøre. Det handler meget om at reducere variationer i flowet, så forsyningskæden bliver så stabil som mulig. Store variationer skaber hurtigt meget store udsving i præstationer og meget ekstraarbejde, mange returløb og mange kvalitetsproblemer.
- Resilience: Evnen til at forudsige risici og hurtigt at komme tilbage på sporet, når uforudsete hændelser eller katastrofer forstyrrer driften. Virksomhedens processer, organisation, kultur og teknologi skal have en slags elasticitet indbygget, som gør systemet robust.
- Relationship: Globaliseringen har medført kraftig vækst i outsourcing og lang distance sourcing, forsyningskæderne bliver længere, og evnen til at styre og navigere i netværk bliver derfor mangefold vigtigere for forretningsresultaterne. Det gælder både relationer opstrøms med leverandører og nedstrøms med kunder.
Er varen på hylden?
Professor Christopher fremhæver Procter & Gamble som et andet godt eksempel på en virksomhed, der har forstået sammenhængen mellem en stærk forsyningskæde, innovation og kundetilfredshed samt forretningssucces. P&G har de sidste tre år været med i top5 på Gartners verdensrangliste. Han citerer P&Gs tidligere topchef Alan Laffley for at sige:
Supply chain excellence understøtter den værdiskabelse, som virksomheden tilbyder markedet
Der er grundlæggende to sandhedens momenter for en virksomhed. Det første moment er, når kunden kommer ind i butikken for at købe et bestemt produkt: Er varen på hylden? Det andet moment er, når kunden kommer hjem: Er kunden tilfreds med varen?.
Martin Christophers banale, men banebrydende pointe er her, at uden en stærk forsyningskæde står varen ikke altid på hylden, når kunden rækker hænderne ud efter dem. Og uden varer på hylden eksisterer det andet sandhedsmoment slet ikke, idet kunden ikke har nogen vare med hjem, han eller hun kan være tilfreds eller mindre tilfreds med.
Innovation

Ny støttepulje til virksomheder der vil automatisere med robotter
Til oktober kan små og mellemstore virksomheder søge tilskud fra en ny pulje uddelt af SMV:Digital. Tilskuddet skal gå til rådgivning om, hvordan robotter kan gøre en konkret forskel i virksomhedens produktion.
Branchenyt

Brintbranchen ærgrer sig over aftale om CCS
Dagens CCS-aftale, hvor 27 milliarder kroner bliver fordelt til lagring af mindst 34 millioner tons CO2 i den danske undergrund, indeholder ingen incitamenter til, at CO2’en allerede inden 2030 kan blive anvendt til at producere grønne brændstoffer. Det ærgrer Brintbranchen, der advarer om de potentielle konsekvenser for Danmarks og EU's omstilling af den tunge transport og industri.
Branchenyt

Robotter, automatisering og prisuddeling
Fremtiden er i fokus, når robotterne indfinder sig på HI Tech & Industry Scandinavia i MCH Messecenter Herning den 3.-5. oktober. På messen favnes fremtidens projekter og kunder, ligesom kimen lægges til nye samarbejder. Også vinderen af DIRA Automatiseringsprisen skal kåres på messen.
Lager & distribution

Cobot-automatisering løfter palletering til nyt niveau
Ny virtuel konference kaster lys over, hvordan virksomheder driver palletering mere effektivt.
Innovation

Kunstig intelligens har stort potentiale
Længe har der været snak om, at kunstig intelligens vil transformere måden, vi arbejder på. En ny undersøgelse fra Havard University afslører nu, at brugen af AI ikke kun øger opgavehastigheden med mere end 25 procent, men også forbedrer opgavekvaliteten med over 40 procent.
Innovation

3D-scanner automatiserer Grundfos’ kvalitetssikring
In-line 3D-scanner, der er udarbejdet af specialistvirksomhederne Unimec og Zebicon, har automatiseret Grundfos’ kvalitetskontrol på kritisk vigtige printplader. Løsningen gør det muligt at kvalitetssikre samtlige komponenter i stedet for stikprøver og minimerer antallet af defekte produkter.