Infrastrukturen for brint i Danmark er godt på vej

Green Power Denmark roser politisk delaftale om rollefordeling og ejerskab af brintinfrastruktur. Men der er behov for flere beslutninger om brintrør samt tættere sammenhæng med blandt andet udbygningen af havvind - ellers går investeringer udenom Danmark, lyder det fra den grønne erhvervsorganisation.

Den kommende danske brintinfrastruktur kan komme til at være forbundet med lignende rørføringer i resten af Europa. Illustration: European Hydrogen Backbone. .

30.05.2023

SCM.dk

Regeringen har sammen med et bredt flertal i Folketinget indgået en aftale om, hvem der skal være operatører af brintinfrastruktur i Danmark.
Med aftalen får Energinet ansvaret for den grænseoverskridende brintinfrastruktur, rørføring på havet samt den infrastruktur, der går på tværs af landet til et brintlager. Evida bliver ansvarlig for at forbinde indenlandske producenter og forbrugere af brint. Dermed er én af forudsætningerne på plads for den infrastruktur, der skal transportere morgendagens grønne brændstoffer til tung transport, industri og landbrug.

Green Power Denmark har længe presset på for, at der kom skub i etableringen af en national brintinfrastruktur. Derfor glæder den grønne erhvervsorganisation sig også over delaftalen. 

”Vi tager det næste spæde skridt mod en brintinfrastruktur i Danmark. Med klarhed om rollefordelingen kan Energinet og Evida nu komme videre med det konkrete arbejde med at etablere brintrør. Men det haster med flere politiske beslutninger for at skabe den samlede regulatoriske klarhed, som Power-to-X-aktørerne efterspørger”, siger Michael Madsen, chef for Power-to-X i Green Power Denmark, og fortsætter:

”Danmark har alle muligheder for at blive et foregangsland. Adskillige private virksomheder står klar, men for at kunne træffe endelige investeringsbeslutninger skal de have sikkerhed for en infrastruktur til grøn brint og vilkårene for at benytte den. Ellers ender investeringerne med at gå udenom Danmark, og så misser vi det næste grønne erhvervseventyr”.

Han understreger også vigtigheden af at tænke brintinfrastrukturen sammen med de kommende havvindmølleparker, som politikerne lige nu forhandler om.
Det handler blandt andet om, hvornår brintrørene skal ligge klar, og at rørene skal forbinde de energiknudepunkter, hvor den planlagte havvind i Nordsøen føres i land omkring Esbjerg og Holstebro. Denne del omtales som 'den jyske brint-backbone', der også inkluderer en brintforbindelse mellem Esbjerg og Fredericia, et sydgående eksportrør til Tyskland samt forbindelse til brintlager i Lille Thorup.

Michael Madsen, chef for Power-to-X i Green Power Denmark siger:

”Hastighed er altafgørende, hvis brintinfrastrukturen skal være klar samtidig med de nye havvindmølleparker, og hvis aftalen om grænseoverskridende brintinfrastruktur mellem Danmark og Tyskland i 2028 skal overholdes. For at komme videre med udbygningen skal regeringen derfor snarest komme med et oplæg til finansiering af brintinfrastruktur, så det kan være på plads senest inden udgangen af 2023”.

Læs også: Lovende test på offentlige veje af brint-elektriske lastbiler

Aftalen giver derudover private aktører mulighed for at eje en brintrørføring, der ikke er en del af det sammenhængende brintnet, for eksempel hvis Energinet og Evida ikke ser værdi i at eje og drive den pågældende brintrørstrækning. Netop det har stået højt på Green Power Denmarks ønskeliste.

”Det er vigtigt, at vi har en stærk kollektiv brintinfrastruktur – ligesom vi kender det fra det robuste danske elnet. Men for at sikre tilpas hastighed i udbygningen til gavn for den grønne omstilling er det vigtigt, at vi sikrer tilstrækkelig fleksibilitet til også at kunne etablere såkaldte direkte linjer uden for den kollektive brintinfrastruktur”, siger Michael Madsen.

- PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense