18.11.2022 | Lager & distribution
Imødekommer nye klimakrav med intelligent software
Efter vellykket installation på to tankskibe skal hele flåden hos Christiania Shipping nu udstyres med det danskudviklede Frugal Propulsion til intelligent motorstyring. En betydelig besparelse i brændstofforbruget sikrer, at rederiets tankskibe kan opnå en bedre CII-rating.
Et kontrolsystem baseret på kunstig intelligens sørger nu for at optimere forbruget af brændstof på tankskibene Jette Theresa og Alice Theresa. De foreløbige data viser, at skibenes ejer, Christiania Shipping, med Frugal Propulsion opnår en brændstofbesparelse 17-20 procent ved eco speed. Foto: Frugal Technologies.
Et kontrolsystem baseret på kunstig intelligens sørger nu for at optimere forbruget af brændstof på tankskibene Jette Theresa og Alice Theresa. De foreløbige data viser, at skibenes ejer, Christiania Shipping, med Frugal Propulsion opnår en brændstofbesparelse 17-20 procent ved eco speed. Ved sejlads med samme hastighed som før installationen er besparelsen 10-14 procent, afhængigt af skibstypen. Det giver Christiania Shipping en tilbagebetalingstid på cirka 12 måneder.
Bedre driftsøkonomi
Investeringen i Frugal Propulsion er et vigtigt led i Christiania Shippings forberedelser frem mod 2023, hvor de nye initiativer fra IMO; Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) og Carbon Intensity Indicator (CII) træder i kraft. I løbet af de kommende måneder vil samtlige af rederiets 13 ejede skibe blive opgraderet med en Frugal Propulsion-løsning. For Christiania Shipping er de primære gevinster en bedre driftsøkonomi, et reduceret klimaaftryk og en styrket konkurrenceevne.
”Vi oplever, at markedet i stigende grad vægter den samlede klimapåvirkning, når der chartres skibe. Derfor gør det en enormt stor forskel, om dit skib får en god eller en dårlig CII-rating. Samtidig giver systemet os meget præcise målinger af skibets performance, så vi nemt kan dokumentere, hvor meget brændstof vi bruger. Kravene til klimapåvirkning vil løbende blive skærpet, og det er vigtigt at være på forkant”, siger Rune Eriksen Lorentsen, der er Chief Operating Manager hos Christiania Shipping.
EEXI-krav øger interessen
Frugal Propulsion er et klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind. Der er ingen manuelle justeringer, fordi systemet er baseret på sensorer, Big Data og lærende algoritmer, som løbende bliver klogere. I praksis betyder det, at besparelsen i brændstof bliver større i takt med, at systemet lærer skibet at kende.
Stigende interesse
Hos firmaet bag det patenterede system, Frugal Technologies i Aalborg, oplever CEO Peter Hauschildt, at markedet i stigende grad viser interesse for dialog om de muligheder, som hans virksomhed kan tilbyde. Det skyldes ikke mindst erkendelsen af, at EEXI og CII udgør en betydelig udfordring for den internationale skibsdrift. Analysevirksomheden VesselsValue har for nylig anslået, at over 75 procent af verdens bulk-, tank- og containerskibe vil være ude af stand til at opfylde EEXI-kravene med mindre at forbruget af brændstof reduceres.
Læs også: Skibsfarten kommer til at mangle grøn strøm til Power-to-X
”Frugal Propulsion er en digital løsning til Shaft Power Limitation (ShaPoLi), der automatisk sikrer, at motoreffekten altid ligger inden for de grænser, som EEXI-beregningen for det pågældende skib angiver. For vores kunder er det attraktivt, at de kan få en hurtigt installeret løsning, som både giver en økonomisk og klimamæssig gevinst i form af en brændstofbesparelse, og som samtidig kan hjælpe dem til at overholde de nye krav”, siger Peter Hauschildt.
”Med Frugal Propulsion ved vi nu helt præcist, hvor, hvornår og hvor meget brændstof, vi bruger. Ved hjælp af systemets data får vi et overblik over skibets samlede energiforbrug. Det giver os mulighed for at optimere hele vejen rundt”, siger Rune Eriksen Lorentsen.
- PiB
Produktion

Flere skal opleve mærkbare gevinster ved en digital produktion
Softwarevirksomheden Data Intelligence oplever, at flere og flere fødevareproducenter digitaliserer deres produktion og opnår målbare resultater. Men Data Intelligence vil have endnu flere med. Derfor er de en del af Teknologisk Instituts projekt, som fokuserer på at mindske produktionsspild i fødevarebranchen ved hjælp af digitalisering.
E-handel

Internethandel er en stigende succes i Danmark
78 procent af befolkningen handlede online i 2022. Det var især digitale tjenester såsom køb af adgang til streaming af film og serier, der lå højt på indkøbslisten, når internetbrowseren blev åbnet. Det er blot ét af mange områder på Danmarks Statistiks nye temaside om digitalisering.
Produktion

EU slår hårdt ned på skovfældende producenter
Det skal være slut med kaffe, kakao og træ, der har været årsag til rydning eller forringelse af skov. Et vigtigt skridt i kampen mod global skovrydning, siger miljøministeren.
Sourcing

2023 kan være sidste krampetrækning af forsyningskrisen
Problemerne i de globale forsyningskæder efter corona-krisen og krigen i Ukraine er ved at blive løst.
Branchenyt

Lastbilproducent lander kæmpe kommerciel ordre på elektriske lastbiler
Volvo Trucks har underskrevet en hensigtserklæring om at levere 1.000 elektriske lastbiler fra nu og frem til 2030 til Holcim, der er en af verdens største udbydere af byggeløsninger inden for bygninger, anlæg og infrastruktur. Handlen er den hidtil største kommercielle ordre på Volvos elektriske lastbiler, og de første 130 lastbiler vil blive leveret allerede i 2023 og i 2024.
Strategi & ledelse

Regeringen vil hjælpe virksomheder med nye EU-krav om bæredygtighed
Landets største erhvervsorganisation, DI, hilser det med begejstring velkomment, at regeringen vil fjerne mest muligt bøvl og byrder fra de nye EU-krav om virksomhedernes rapportering om bæredygtighed.