Selskabet bag British Airways vil være CO2-neutralt i 2050
Flyselskabsgruppen IAG, der bl.a. omfatter giganten British Airways, vil over de næste år investere i nye fly og teknologi, der skal hjælpe med at nå målet om at blive CO2-neutrale i 2050. Det vil dog kræve kompensation for udledningen gennem investeringer i CO2-reduktionsprojekter, mener selskabet.
Som den første flyselskabsgruppe i verden har International Airlines Group (IAG), der udover selskaber som British Airways og spanske Iberia også omfatter et cargo-selskab, forpligtet sig til at blive CO2-neutrale i 2050.
Målet skal ses som selskabets bidrag til Storbritanniens ambition om at skabe en udledningsfri økonomi inden 2050 samt FN’s mål om at begrænse den globale opvarmning til en stigning på 1,5 grader, lyder det.
“I dag står luftfarten for to procent af den globale CO2-udledning. Derfor investerer vi nu i nye fly og innovativ teknologi, der skal reducere vores CO2-aftryk i en industri, hvor der på nuværende tidspunkt ikke er noget alternativ til flybrændstof”, siger topchef i IAG, Willie Walsh, og fortsætter:
“I forlængelse af vores egne initiativer må der dog også findes globale løsninger, og derfor deltager vi i FN’s nye ordning for modregning i luftfartsindustrien, der gør det muligt for os at investere i CO2-reduktion i andre sektorer”.
Vil kompencere gennem investeringer i projekter
Willie Walsh omtaler her luftfartsindustriens omdiskuterede klimaaftale CORSIA, der vil gøre det muligt for luftfarten at nedsætte industriens CO2-udledning med 2,5 mia. ton mellem 2020 og 2035 ved at investere 40 mia. dollars (omkring 270 mia. kr.) i CO2-reduktionsprojekter.
”Luftfartens afhængighed af fossile brændstoffer betyder, at det er essentielt, at regeringer støtter vores indsats ved at skabe incitament til at øge investeringerne i ny teknologi”, siger Willie Walsh.
Læs også: Kinesisk luftfartsselskab dropper transport af hajfinner
IAG har allerede gang i flere initiativer, der skal hjælpe gruppen med at opnå sit mål:
- British Airways vil reducere selskabets CO2-udledning på alle indenrigsflyvninger i Storbritannien fra 2020. Det vil de gøre ved at investere i verificerede CO2-reduktionsprojekter svarende til den mængde af CO2, der bliver udledt ved indenrigsflyvningerne. Projekterne tæller solenergiprojekter, skovplantningsprogrammer og plantning af træer i Sydamerika, Afrika og Asien.
- Investeringer for 400 mio. dollars i bæredygtigt brændstof til fly over de næste 20 år. Det inkluderer British Airways' partnerskab med virksomheden Velocys om at bygge Europas første anlæg, der omdanner husholdningsaffald til flybrændstof. Anlægget vil fra 2024 danne bæredygtigt brændstof, der udleder 70 procent mindre CO2 end fossilt brændstof.
- Udskifte ældre fly i IAG’s flåde med 142 nye fly over de næste fem år til en samlet værdi af 27 mia. dollars. De nye fly er op til 25 procent mere CO2-effektive end dem, som de erstatter.
- Udforske ny teknologi til CO2-lagring gennem et samarbejde med det amerikanske selskab Mosaic Materials' start-up Hangar 51. Start-uppen har skabt et innovativt absorberende materiale, der kan trække CO2-udledning direkte ud af atmosfæren.
- Ledelsesincitamenter på linje med IAG’s nye mål bliver udviklet til ansatte for at reducere CO2-udledningen på tværs i selskabet.
- JMA