Hvordan klarede du de logistiske udfordringer i julen?
Lageroptimering har stort gevinstpotentiale for dig som e-handler, i form af at kunne forbedre din kundeservice, mindske omkostninger, øge dit salg og deraf opnå et økonomisk udbytte.
En stadig voksende udfordring for mange netbutikker i dag er at få lager og distribution til at følge med, når kunderne i stigende grad vænner sig til at kunne shoppe online uanset tid og sted. Lageroptimering har stort gevinstpotentiale for dig som e-handler, i form af at kunne forbedre din kundeservice, mindske omkostninger, øge dit salg og deraf opnå et økonomisk udbytte.
Alle typer virksomheder og i særdeleshed e-handelsbranchen har udfordringer med at planlægge og håndtere lageret. Udfordringerne kan være forskellige, men en gennemgående udfordring er for eksempel udsving i efterspørgsel, som mange i høj grad oplever når vi nærmer os årets travleste måneder december og januar.
Lagerhåndtering i december og januar er en balancekunst og kræver tæt daglig opmærksomhed, derfor er det også essentielt for dig som webshop-ejer at overveje hvorvidt implementering af dedikeret lagerstyring kan hjælpe dig og gavne din virksomhed i sidste ende. Vi har spurgt Mikkel Falck Andersen, Logistik & Administrationschef hos Imerco, hvilke udfordringer de kæmpede med i de travle måneder, og hvordan et dedikeret lagerstyringssystem fra Apport Systems har gjort det nemmere at håndtere presset på lageret.
"Den primære udfordring for os var, at få et så korrekt forecast som muligt på plads. Imercos webshop oplever en markant vækst i disse år, hvilket vi naturligvis er glade for. Men det vanskeliggør også at forecaste korrekt, da man så ikke kan læne sig op af historisk data på samme måde som butikkerne eksempelvis kan. Vi brugte derfor meget tid på at have et beredskab klar 24-7 til at imødekomme væksten. Ellers har vi haft godt styr på vores processer, og har haft en rigtig god julehandel på webshoppen både omsætningsmæssigt og administrativt på logistiksiden fortæller Mikkel Falck Andersen, Logistik & Administrationschef hos Imerco.
Hvordan kan du overgå dine kundes forventninger?
Dine kunder har høje forventninger når de handler online og ønsker samtidig hurtig levering, helst dagen efter. Det betyder desværre også, at jo langsommere du er til at håndtere ordre-til-leveringsprocessen, jo større risiko er der for, at du taber salget, og at kunderne ikke vender tilbage. Dette scenarie kan de fleste e-handlere nikke genkendende til og mange ved også hvordan en sådan situation kan påvirke bundlinjen i sidste ende.
Læs mere på: http://shopsonline.dk/hvordan-klarede-du-de-logistiske-udfordringer-julen/