04.03.2020  |  Lager & distribution

H&M satser på grøn transport

H&M Group arbejder hen imod at blive klimaneutrale, og har derfor indgået nye samarbejder, der skal fremme grønne transportløsninger - blandt andet med Maersk og Scania.

Klimakrisen er en af de største udfordringer, verden står overfor netop nu.

Læs også: Maersk og modegiganter sammen i FN-klimaaftale

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

H&M Group er opmærksomme på det presserende behov for at gøre noget ved det, og har sat sig som mål, at virksomheden skal være CO2-neutral i 2040.

Selvom CO2-aftrykket fra kædens transportløsninger udgør en relativ lille del af forsyningskæden – 2-3 procent af den samlede udledning – vil H&M Group gerne i kraft af sin størrelse inspirere resten af branchen til at tage grønnere løsninger i brug på dette område.

H&M Groups fokus er på at kunne stille deres transportbehov, samtidig med, at de påvirker miljøet mindst muligt.

I den forbindelse har virksomheden indgået flere samarbejder og koalitioner med forskellige interessenter med det formål at skubbe til grænserne for kommerciel transport og undersøge levedygtige alternativer.

Blandt de nyest indgåede samarbejder er både et samarbejde med Maersks innovative CO2-neutrale shippingprodukt og med The Pathways Coalition (herunder Scania, E.ON og Siemens).

Fra madolie til brændstof
Visionen for The Pathways Coalition er at opnå kommerciel transport uden brug af fossile brændstoffer – og det skal ske inden 2050.

Målet skal opnås via mere intelligent logistik, elektrificering af køretøjer og biobrændstof.

I juni 2019 offentliggjorde koalitionen deres seneste rapport, som undersøger de egentlige muligheder for svenske virksomheder for at gøre deres transportløsninger klimavenlige.

”H&M Groups har sat sig det ambitiøse mål at være klimapositive i 2040. Undersøgelsen viser, at for at kunne opnå vores klimamål, og for at være i stand til at implementere intelligente, effektive og bæredygtige transportløsninger, er samarbejde med vigtige spillere i værdikæden en absolut nødvendighed”, siger Anna Gedda, Head of Sustainability, H&M Group.

Læs også: Nyt bæredygtighedskodeks fra H&M

H&M Group støtter også Maersk, som i forvejen er en af virksomhedens strategiske samarbejdspartnere, i deres nyudviklede projekt Maersk ECO Delivery: En biobrændstofblanding, der blandt andet er lavet af overskydende madolie – og som viser lovende resultater, når det kommer til at reducere emissionerne fra søfarten.

- SMF

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere