Havne skal mindst fordobles i størrelse inden 2050, i takt med global handel og klimaforandringer tager til

Udvidelser af havnekapacitet bliver nødvendigt for at kunne håndtere presset fra tiltagende klimaforandringer og øget global handel. Globalt set kan investeringer for godt fem billioner danske kroner være nødvendige, for at sikre at havnene udvides til den rette størrelse. Der er tale om enten en fordobling eller endda en firdobling af størrelse.

01.10.2020

SCM.dk

Op igennem 80’erne har havne over hele verden udvidet deres kapacitet for at imødekomme en vækst i skibstransport. En vækst, som fandt sted i takt med en liberalisering af den internationale økonomi, at Kina åbnede deres økonomi og en stigning i brugen af skibscontainere.

Behovet for udvidelse er dog ikke mættet. Ifølge en ny undersøgelse kan globale fragtefterspørgsel stige mellem tre- og syvdobbelt inden 2050, hvilket kan betyde 73 procent stigning i transporterede containere. Det skriver Supply Chain Quarterly. 

Klimaforandringer sætter skub i behovet

Ifølge undersøgelsen vil dette behov for udvidelse af havne blive forstærket af klimaforandringer, som tager til i disse år. På grund af havnes vigtighed i forsyningskæden, kan naturfænomener som stigende vandstand og vilde storme få stor betydning for verdensøkonomien, hvis havnene ikke er tilpasset de nye tider, som eksempelvis orkanen Katrina viste i 2004, da den ramte den amerikanske by New Orleans.

Skibstransport står i dag for omkring 80 procent af al global fragt, hvilket understreger vigtigheden af modstandsdygtige havne overfor en natur i forandring.

Læs også: Mærsk fortsætter luftbroen til vands

”I fremtiden bliver havne nød til at tilpasse sig til konsekvenserne af vandstandsstigninger, mens de samtidig forholder sig til forandringer i handel ved skibstransport. Klimapolitik, som påvirker den globale temperaturstigning, får også indflydelse på begge disse faktorer”, fastslår undersøgelsen. ”Idet tilpasning af eksisterende infrastruktur, samt planlægning og konstruktion af nye havne er tidskrævende og kræver betydelig kapitalinvestering … er det fordelagtigt både i det korte og lange løb at undersøge de potentielle konsekvenser af klimapolitik”.

I et scenario med minimale restriktioner på drivhusgas-udledningen og maksimal handelsvækst vil omkostningerne ved udbygninger af havnekapacitet nå op til næsten fem billioner danske kroner. I et andet scenario med høj klimaintervention og lav vækst i skibstransport kun vil løbe op i godt 1,5 billion danske kroner.

Kilde: Supply Chain Quarterly 

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online