Havne skal mindst fordobles i størrelse inden 2050, i takt med global handel og klimaforandringer tager til
Udvidelser af havnekapacitet bliver nødvendigt for at kunne håndtere presset fra tiltagende klimaforandringer og øget global handel. Globalt set kan investeringer for godt fem billioner danske kroner være nødvendige, for at sikre at havnene udvides til den rette størrelse. Der er tale om enten en fordobling eller endda en firdobling af størrelse.
Op igennem 80’erne har havne over hele verden udvidet deres kapacitet for at imødekomme en vækst i skibstransport. En vækst, som fandt sted i takt med en liberalisering af den internationale økonomi, at Kina åbnede deres økonomi og en stigning i brugen af skibscontainere.
Behovet for udvidelse er dog ikke mættet. Ifølge en ny undersøgelse kan globale fragtefterspørgsel stige mellem tre- og syvdobbelt inden 2050, hvilket kan betyde 73 procent stigning i transporterede containere. Det skriver Supply Chain Quarterly.
Klimaforandringer sætter skub i behovet
Ifølge undersøgelsen vil dette behov for udvidelse af havne blive forstærket af klimaforandringer, som tager til i disse år. På grund af havnes vigtighed i forsyningskæden, kan naturfænomener som stigende vandstand og vilde storme få stor betydning for verdensøkonomien, hvis havnene ikke er tilpasset de nye tider, som eksempelvis orkanen Katrina viste i 2004, da den ramte den amerikanske by New Orleans.
Skibstransport står i dag for omkring 80 procent af al global fragt, hvilket understreger vigtigheden af modstandsdygtige havne overfor en natur i forandring.
Læs også: Mærsk fortsætter luftbroen til vands
”I fremtiden bliver havne nød til at tilpasse sig til konsekvenserne af vandstandsstigninger, mens de samtidig forholder sig til forandringer i handel ved skibstransport. Klimapolitik, som påvirker den globale temperaturstigning, får også indflydelse på begge disse faktorer”, fastslår undersøgelsen. ”Idet tilpasning af eksisterende infrastruktur, samt planlægning og konstruktion af nye havne er tidskrævende og kræver betydelig kapitalinvestering … er det fordelagtigt både i det korte og lange løb at undersøge de potentielle konsekvenser af klimapolitik”.
I et scenario med minimale restriktioner på drivhusgas-udledningen og maksimal handelsvækst vil omkostningerne ved udbygninger af havnekapacitet nå op til næsten fem billioner danske kroner. I et andet scenario med høj klimaintervention og lav vækst i skibstransport kun vil løbe op i godt 1,5 billion danske kroner.
Kilde: Supply Chain Quarterly
- KCP