Højlager gennemgår bæredygtig renovation
18 gearmotorer fra SEW-EURODRIVE, som styrer palleanlægget på Carlsbergs højlager i Fredericia, skal renoveres for at bevare driftssikkerheden på den mest miljørigtige måde. Det sker trin for trin ved at renovere en motor ad gangen.
På Carlsbergs højlager i Fredericia sørger gearmotorer fra SEW-EURODRIVE for at flytte op mod 1.600 paller i timen. Gearmotorerne styrer de 40 meter høje og 110 meter lange kraner, som fragter paller i alle retninger – både op, ned, til højre og til venstre.
For at bevare samme driftssikkerhed som de seneste 13 år, hvor gearmotorerne har kørt med høj pålidelighed, har Carlsberg, SEW-EURODRIVE og SSI Schäfer, som drifter og vedligeholder anlægget, i samråd besluttet, at samtlige gearmotorer skal gennemgås og renoveres fra top til tå.
Der er tale om y-akse gearmotorer, som flytter paller op og ned, og som i år skal totalrenoveres én efter én. Gearmotorerne har kørt siden 2008 med kun to olieskift, så nu er det blevet tid til at give dem den helt store tur.
Bæredygtig forlængelse af levetiden
Når Carlsberg vælger at renovere de eksisterende gearmotorer frem for at skifte dem ud med nye, har det den fordel, at der ikke skal fabrikeres en masse nye dele. Hoveddelen af reparationen består af tid på værkstedet, hvilket gør det til en miljørigtig og bæredygtig forlængelse af anlæggets levetid.
Læs også: Lidl indvier højteknologisk højlager og fordobler lagerkapacitet
SEW-EURODRIVE står for at demontere enhederne, fragte dem til eget værksted i Vejle, renovere dem og til slut igen montere dem på kranerne.
Ekstra gearmotor for at undgå nedetid
For at undgå nedetid, har SSI Schäfer en ekstra y-akse gearmotor stående på lager, som bliver fragtet til SEW's værksted i Vejle, for at få en total renovering. Denne enhed bliver sat på palleanlægget, som selv kører enheden ind til den palleplads i højlageret, som er nærmest gearmotorens placering på kranen. Der køres desuden en tom palle ind i området omkring gearmotoren, som sidder i seks meters højde. Herefter bliver der oprettet en arbejdsplatform ved pallepladserne, så der kan arbejdes i området.
Den eksisterende gearmotor demonteres på kranen og placeres på den tomme palle i reolen. Herefter monteres den ny-renoverede enhed på kranen. Alt værktøj og mandskab forlader kranen og den "gamle" gearmotor kørers ud af anlæggets ny-renoverede gearmotor, så den forsvarligt kan lastes på en lastbil.
Denne proces gentages, og på den måde bliver der renoveret en gearmotor hver anden uge.
- KCP