09.06.2020 | Innovation
GS1-standarder i uniformer skaber sikkerhed og overblik
Indhold fra partner Hvad er dette?
Beredskabsstyrelsen har RFID-mærket branddragter og etableret et intelligent system med EPC-standarder fra GS1 og et dansk produceret system, som holder styr på lager, vask og vedligehold.
Når det brænder på, og alt går op i røg, så er der stor sandsynlighed for, at Beredskabsstyrelsen er med til at bekæmpe og rydde op. Hvis en kemisk fabrik brænder, en lagerbygning står i flammer, eller der en tør sommer opstår skovbrande, så rykker Beredskabsstyrelsen ud med eksperthold og -udstyr.
Brandforebyggelse og -bekæmpelse er en stor del af styrelsens opgave, og branddragter er derfor en central del af styrelsens materiel. ”I de sidste årtier har vi og vores internationale kollegaer fået voksende opmærksomhed på brand-folks sikkerhed. Når bygninger og andet brænder, forekommer der en masse sundhedsfarlige udledninger af for eksempel sodpartikler, tjære-stoffer og asbest”, fortæller Niels Jørgen Fig, der er chef for Beredskabsstyrelsens logistikcenter for mundering og sikkerhedsudrustning.
Sikkerheden er 1. prioritet
Dragter, handsker og masker skal derfor være i orden, så brandmændene ikke optager de giftige stoffer gennem indånding. Det indebærer først og fremmest korrekt vedligeholdelse – og derfor er alle branddragter nu udstyret med en robust RFID-chip, der er syet ind i branddragterne:
”Vi er meget omhyggelige med at sortere dragter, masker, handsker og andet udstyr, når vores folk er færdige med en øvelse, undervisning eller redningsaktion. Alt bliver sorteret i rullebure eller plastposer til henholdsvis ”almindelig beskidt”, ”partikel- og brandrøgsforurenet”, ”overtænding” og ”asbest”. Dragterne skal nemlig behandles og vaskes forskelligt afhængig af kategori”, fortæller Niels Jørgen Fig.
Vaskepersonalet modtager det brugte udstyr og kan let registrere det, fordi det blot kræver en RFID-læser, der læser RFID-chippen. Vaskepersonalet inspicerer udstyret efter vask og registrerer, om det skal til reparation på systuen. Det er nemlig vigtigt, at udstyret er helt, og at særligt de indvendige membraner er intakte, så de kan beskytte brugeren mod de giftige stoffer og vandgennemtrængning. På alle trin i værdikæden - fra dragterne bliver taget af over vask og vedligeholdelse til placering på lageret klar-til-brug - er der 'porte', som er udstyret med antenner eller RFID-læsere, der registrerer udstyret og giver brugeren informationer på en skærm.
Digitalt 'anker' i udstyret
”RFID-chippen og it-systemet, der opsamler data og præsenterer dem på nogle brugervenlige skærmbilleder, gør, at vi til enhver tid har digitalt hånd i hanke med udstyret. Det er en stor fordel, at alle - uanset om det er på lageret, i systuen eller på vaskeriet - hele tiden kan scanne en dragt og se præcis, hvad der skal ske med den specifikke dragt”, fortæller han.
Dataopsamling giver bedre indkøb
Niels Jørgen Fig fremhæver særligt gevinsten med dataopsamling, der giver et bedre indkøbs-grundlag. ”Opsamlingen af data om, hvor ofte forskellige typer udstyr har behov for reparation, giver os viden om, hvad levetiden på udstyret reelt er, og hvilke udfordringer vi eventuelt oplever. Det er viden, som vi ikke havde tidligere, og det er virkelig værdifuldt input til vores dialog med leverandører”, fortæller han og tilføjer:
”En anden vigtig gevinst er, at systemet automa-tisk overvåger antallet af vaske, en dragt gennemgår og giver besked, når en specifik dragt bliver vasket for 20. gang. Så er det nemlig tid til, at den skal imprægneres på ny. Imprægneringen er meget vigtig for dragtens evne til at sky partikler og skidt og dermed for brandmandens sikkerhed”.
RFID-baserede system omfatter:
• Alle i værdikæden ved altid, hvad de skal gøre med hvert enkelt stykke udstyr
• Alle kan let registrere, hvad de har gjort ved udstyret
• Det er let at få overblik over lager og hurtigt at spore udstyr
• Det sikrer korrekt vedligehold af udstyr, der igen øger sikkerhed for Beredskabs- styrelsens redningsspecialister og brand- folk i aktion
• Korrekt vedligehold øger levetiden af udstyr
• Dataopsamlingen giver et mere nuanceret
Fakta om løsningen
Beredskabsstyrelsens Logistikcenter i Haderslev har installeret udstyr til registrering af RFID-chips eller -tags. Tags er monteret i næsten alle branddragter.
En RFID-tag er en lille chip med antenner pakket ind i plastik. Den returnerer et svar om, hvilket nummer den har, når den placeres tæt på en antenne (læser), der er koblet sammen med en computer. RFID-taggen er lavet, så den kan tåle industrivask ved høje temperaturer.
Vil du høre mere om vores RDIF-løsninger - kontakt os her.
Branchenyt

- Målet er at få GRØD ud i hele verden
Lasse Skjønning Andersen har skabt en succesfuld forretning med ambitioner, der rækker langt ud over Danmarks grænser. Med skridtet ind i detailhandlen er han tættere på at realisere sine drømme om, at flere skal spise sundere.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

DHL-topchef: GS1-standarder vigtige i vaccineindsats
COVID-19 er stadig en stor udfordring for globale forsyningskæder, men på trods af bump på vejen knækkede verdens førende distributionsvirksomhed, DHL, distributionskoden blandt andet ved effektiv brug af standarder.
Indhold fra partner
Branchenyt

Lad os være ærlige
Det sker jævnligt, at vi hos GS1 bliver forvekslet med G4S – altså verdens største alarm- og vagtselskab.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

GS1-standarder sikrer en effektiv og ressource besparende udrulning af COVID-19-vaccinen i Irland
En fuldtidsmedarbejder per vaccinationscenter og 56 dage, som det ellers ville have taget at efter registrere vaccineoplysninger i det nationale vaccinationsadministrationssystem, blev sparet væk, da de irske sundhedsmyndigheder implementerede GS1-standarder i indsatsen mod COVID-19.
Indhold fra partner
Lager & distribution

GS1Trade Sync byder velkommen til Wolt Market
Indhold fra partner
Branchenyt

GS1 Forum: Klimamærkning af fødevarer
På GS1 Forum 2021 sætter vi tirsdag den 23. november fokus på klima, fødevarer og data. For den mad vi vælger, har stor betydning for det klimaftryk, vi sætter gennem vores forbrug, og det mest efterspurgte mærke, som i dag ikke findes, er et klimamærke.
Indhold fra partner