Grøn stål bliver større del af lastbilproduktion
Volvo øger brugen af stål med lav CO2-emission i lastbilerne. Stålet er produceret med genbrugsmateriale samt fossilfri energi og vil blive brugt i titusindvis af Volvo-lastbiler fra næste år.
Volvo øger nu brugen af stål med lav CO2-emission i sine lastbiler. Volvo var verdens første lastbilproducent, der introducerede denne type stål i sine elektriske lastbiler i 2022. Nu udvider virksomheden brugen af stål med lav CO2-emission til at omfatte alle drivliner.
Det nye stål er produceret af det svenske stålfirma SSAB og kaldet SSAB Zero stål. Stålet er lavet af genbrugsmateriale og produceret ved hjælp af fossilfri elektricitet og biogas. Som følge heraf reduceres CO2 med omkring 80 procent sammenlignet med produktion af konventionelt stål ved hjælp af fossil energi.
Næste år bliver chassisrammerne i omkring 12.000 Volvo FH og FM lastbiler lavet af stål med lav CO2-emission. Det vil resultere i besparelser på 6.600 tons CO2-ækvivalenter. Efterhånden som tilgængeligheden af stål med lav CO2-emission stiger, vil det blive introduceret i flere lastbilmodeller såvel som i andre dele af lastbilen. Volvo planlægger også at erstatte andre materialer i sine lastbiler med alternativer med lavere emissioner.
"Dette er et yderligere skridt hen imod vores nul-emissions vision. Stål er et af hovedmaterialerne i vores lastbiler. Vi søger også at udveksle andre materialer, såsom aluminium og plast, til lavemissionsalternativer. Vi er stolte af at være førende i branchen, når det kommer til bæredygtige materialer i vores lastbiler”, siger Jan Hjelmgren, Senior Vice President Product Management and Quality, Volvo Trucks.
Potentialet for at sænke CO2-emissionerne er højt, da næsten halvdelen af lastbilen består af stål (47 procent af en Volvo FH-diesellastbil), og det repræsenterer omkring 44 procent af CO2-emissionerne fra produktionen (cradle to gate) ud af de i alt 21 tons CO2-ækvivalenter for Volvo FH diesel.
Læs også: Det kræver plads at producere mere grøn energi
Volvo Group samarbejder med flere leverandører omkring lav CO2-emission stål. Denne type stål vil være et vigtigt supplement til det traditionelle og genbrugte stål, der bruges i produktionen af Volvos lastbiler.
Volvo Trucks har forpligtet sig til at overholde Paris-aftalens målsætninger mod klimaændringer og til at opnå netto nul-emission af CO2 i hele værdikæden senest i år 2040.
”Vi stræber løbende efter at minimere vores klimaaftryk yderligere. Vi bevæger os også mod større cirkularitet i både vores drift og vores lastbiler. Mange af vores fabrikker, transporter og forhandlere kører i dag på vedvarende energi”, siger Jan Hjelmgren.
Kilde: Volvotrucks
/ PiB