Grøn stål bliver større del af lastbilproduktion

Volvo øger brugen af stål med lav CO2-emission i lastbilerne. Stålet er produceret med genbrugsmateriale samt fossilfri energi og vil blive brugt i titusindvis af Volvo-lastbiler fra næste år.

Volvo øger nu brugen af stål med lav CO2-emission i sine lastbiler. Foto: Volvo Trucks

16.09.2024

SCM.dk

Volvo øger nu brugen af stål med lav CO2-emission i sine lastbiler. Volvo var verdens første lastbilproducent, der introducerede denne type stål i sine elektriske lastbiler i 2022. Nu udvider virksomheden brugen af stål med lav CO2-emission til at omfatte alle drivliner.

Det nye stål er produceret af det svenske stålfirma SSAB og kaldet SSAB Zero stål. Stålet er lavet af genbrugsmateriale og produceret ved hjælp af fossilfri elektricitet og biogas. Som følge heraf reduceres CO2 med omkring 80 procent sammenlignet med produktion af konventionelt stål ved hjælp af fossil energi.

Næste år bliver chassisrammerne i omkring 12.000 Volvo FH og FM lastbiler lavet af stål med lav CO2-emission. Det vil resultere i besparelser på 6.600 tons CO2-ækvivalenter. Efterhånden som tilgængeligheden af stål med lav CO2-emission stiger, vil det blive introduceret i flere lastbilmodeller såvel som i andre dele af lastbilen. Volvo planlægger også at erstatte andre materialer i sine lastbiler med alternativer med lavere emissioner. 

"Dette er et yderligere skridt hen imod vores nul-emissions vision. Stål er et af hovedmaterialerne i vores lastbiler. Vi søger også at udveksle andre materialer, såsom aluminium og plast, til lavemissionsalternativer. Vi er stolte af at være førende i branchen, når det kommer til bæredygtige materialer i vores lastbiler”, siger Jan Hjelmgren, Senior Vice President Product Management and Quality, Volvo Trucks.

Potentialet for at sænke CO2-emissionerne er højt, da næsten halvdelen af lastbilen består af stål (47 procent af en Volvo FH-diesellastbil), og det repræsenterer omkring 44 procent af CO2-emissionerne fra produktionen (cradle to gate) ud af de i alt 21 tons CO2-ækvivalenter for Volvo FH diesel.

Læs også: Det kræver plads at producere mere grøn energi

Volvo Group samarbejder med flere leverandører omkring lav CO2-emission stål. Denne type stål vil være et vigtigt supplement til det traditionelle og genbrugte stål, der bruges i produktionen af Volvos lastbiler.

Volvo Trucks har forpligtet sig til at overholde Paris-aftalens målsætninger mod klimaændringer og til at opnå netto nul-emission af CO2 i hele værdikæden senest i år 2040.

”Vi stræber løbende efter at minimere vores klimaaftryk yderligere. Vi bevæger os også mod større cirkularitet i både vores drift og vores lastbiler. Mange af vores fabrikker, transporter og forhandlere kører i dag på vedvarende energi”, siger Jan Hjelmgren.

Kilde: Volvotrucks

/ PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

12.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Fra den første industrielle revolution til Industri 4.0

07.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedring af effektivitet samtidig med at vi beskytter vores planet

05.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan automatisering forvandler medarbejderroller

01.11.2024SCM.dk

Virksomheder farer vild i komplekse love kort inden tidsfrist

31.10.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Har du svært ved at skelne mellem AMR og AGV? Her er hvad du behøver at vide

22.10.2024SCM.dk

Ny effektiv rensning af spildevand giver bedre klimaaftryk og bundlinje

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online